• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
درخواست جمعی از انجمن‌های میراث فرهنگی،زیست محیطی و سمن‌های استان کرمانشاه

بساط‌تله‌کابین‌را‌جمع‌کنید

  • کد خبر : 17886
  • 06 اسفند 1399 - 15:31
بساط‌تله‌کابین‌را‌جمع‌کنید

فرنگیس صفری- گروه اجتماعی جمعی از انجمن‌ها و سمن‌های استان کرمانشاه به نشانه اعتراض به اجرای تله کابین طاق بستان در پارک کوهستان و محل اجرای این پروژه جمع شدند. به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین، نمایندگان انجمن های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و زیست محیطی، سمن‌های مردم نهاد ، هیئت‌های ورزشی اعم از کوهنوردی، دو […]

فرنگیس صفری- گروه اجتماعی
جمعی از انجمن‌ها و سمن‌های استان کرمانشاه به نشانه اعتراض به اجرای تله کابین طاق بستان در پارک کوهستان و محل اجرای این پروژه جمع شدند.
به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین، نمایندگان انجمن های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و زیست محیطی، سمن‌های مردم نهاد ، هیئت‌های ورزشی اعم از کوهنوردی، دو چرخه سواری و… بعد از ظهر چهارشنبه ۶ اسفند ماه به منظور اعلام مخالفت خود با اجرای تله گابین تاق بستان گرد هم آمدند.
پیش از این نیز کارشناسان ، اساتید دانشگاه، متخصصین حوزه میراث فرهنگی و حتی رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در گفتگویی رادیویی مخالفت شدید خود را نسبت به اجرای تله کابین در این نقطه اعلام کردند اما شهرداری کرمانشاه گوشش به این حرف ها بدهکار نیست.
دبیرمجمع حقوق شهروندی کرمانشاه با اشاره به اینکه اجرای این تله کابین به واسطه تخلفات نحوه واگذاری، تصرف مرتع و … از لحاظ حقوقی مشکل دارد بیان داشت: از لحاظ محیط زیستی و تجاوز به حریم آثار باستانی تاق بستان نیز ایراداتی به اجرای این پروژه وارد است.
محمد امین بکری گفت: آثار باستانی میراث، شناسنامه و تاریخ ما است . هرگونه دخل و تصرف در این محوطه یعنی تجاوز به هویت و گذشته ما.
بر همین اساس چندین مرتبه به دادگستری، دادستانی، شهرداری و استانداری نامه داده ایم اما متاسفانه جوابی نگرفته ایم.
وی خاطر نشان کرد: فرصتی ۱۰ روزه به شهرداری داده می شود که در نحوه واگذاری پروژه و مجوزهایی که برای این کار گرفته است جوابگو باشد، در غیر این صورت تجمع به صورت پررنگ تر در محوطه شهرداری دنبال خواهد شد و تا گرفتن نتیجه به اعتراض و تجمعات خودمان ادامه خواهیم داد.
زربانو منصوری دبیر انجمن زیست بوم سبز پراو نیز با تشریح فعالیتهای این انجمن گفت: این کوهستان منطقه ای طبیعی و متعلق به همه مردم است. کوه تاق بستان یک تصفیه‌خانه بزرگ آب شیرین است که بخشی از آب شرب شهر از دل این کوه خارج می شود.
او این کوهستان را یک تفرجگاه رایگان و در دسترس برای مردم بر شمرد و اظهارداشت: ما نیاز به حفظ محیط های طبیعی داریم. خواسته ما نه به تله کابین و از بین رفتن کوهستان و …. است. ما منکر توسعه نیستیم ولی خواستار توسعه پایدار هستیم.
ایجاد امکانات تفریحی باید به گونه ای باشد که به طبیعت آسیب نرسانیم و فرصت دیدن جاذبه های طبیعی را برای نسلهای بعد حفظ کنیم و خاک سرزمینمان را نفروشیم.
جبرئیل محمودی دیگر عضو دبیرمجمع حقوق شهروندی کرمانشاه یاد آور شد: در نشست مشترکی که با معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه و مدیران کل محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع طبیعی داشتیم این مدیران به صراحت گفتند که هیچ مجوزی از هیچ یک ازاین ادارات برای احداث تله کابین گرفته نشده است .
وی تصریح کرد: در حالی که هیچ مجوزی گرفته نشده است این پروژه در حال اجرا و دشت کاهوی کوه طاق بستان و محوطه تاریخی را به خطر انداخته است.
این فعال اجتماعی گفت: ما نماینده همه سمن ها در خصوص تله کابین هستیم و یکسال است که دنبال این قضیه هستیم.
در پایان این تجمع بیانیه‌ای با امضاء انجمن‌های میراث فرهنگی،گردشگری، صنایع دستی، زیست محیطی، سازمان‌های مردم نهاد، هیئت های ورزشی اعم از کوهنوردی ، دو چرخه سواری و … قرائت شد.
در این بیانیه آمده است : سند چشم انداز توسعه ایران اسلامی برگرفته از آیات کتابی است که تاریخ را محل عبرت و مطالعه آن را موجب تجربت و عقلانیت می داند. یکی از مصادیق مطالعه تاریخ حفظ آثار پیشینیان به عنوان هویتی انکارناپذیر می‌باشد که هم می‌تواند این عقلانیت و تاریخ را رقم زند و هم پایه های اقتصاد مقاومتی را در قالب گردشگری های تاریخی و تحقیقات دانش‌بنیان مستحکم گرداند.
تاریخ متعلق به همه نسل‌های این مرز و بوم می‌باشد و بی توجهی به آن مصداق خیانت در امانت و ضایع کردن حق آیندگان است.
بر این اساس حفظ میراث باستانی محوطه کم نظیر چندین هزار ساله دشت کاهو، محیط زیست، کوهستان ،سراب، حیات وحش، پوشش گیاهی، بافت طبیعی و امثال آن در تاق بستان وظیفه همگانی می باشد.براین پایه ما انجمن های مردم نهاد، هیئت های ورزشی، انجمن های زیست محیطی، دوستداران میراث فرهنگی و باستانی به نمایندگی از اقشار مختلف مردم کرمانشاه مطالبات خود را به شرح زیر اعلام می نماییم:
پیگیری جدی حفاظت از میراث ملی- تاریخی- فرهنگی طاقبستان و منظر طبیعی کوهستان و منابع آبی و کارستی منطقه هستیم.
خواهان مقابله با کاهش تنوع زیستی گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه، حفظ محیط زیست به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار و منشا حیات همه موجودات و انتقال آن به آیندگان از اداره کل محیط زیست هستیم.
از مسئولین ذیربط خواستار مقابله با سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ناسازگار با محیط زیست و عزم ملی و ارتقای مهارت های زندگی بر مبنای ارزش های توسعه پایدار مقابله با پراکنش های جمعیتی پایش نشده و مقابله با تغییر شیوه های زندگی بر مبنای از تولید، مصرف و سود بیشتر در تمامی مکان های مرتبط با تابستان هستیم.
از مسئولین ذیربط می‌خواهیم از هرگونه تغییر، تخریب، ساخت و احداث بنا به هر دلیل در این حریم و فضا و دیگر مکان‌های باستانی خودداری نمایند.
از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌خواهیم قاطعانه از هرگونه دست‌اندازی به محوطه و حریم تاق‌بستان و ملحقات آن جلوگیری کرده و نه بگوید. یقینا هرگونه تساهل آنان جز بدنامی سودی برای آنان و سازمان مربوطشان نخواهد داشت.
از شهرداری کرمانشاه قاطعانه نمی‌خواهیم بساط تله‌کابین را در این محدود جمع کرده و به نام توسعه شهری چوب حراج به این اثر تاریخی نزند. ما شدیداً مخالفت خود را با ساخت تله کابین فروش زمین ها، احداث هتل و رستوران و امثالهم در منظر، محوطه و حریم تاق‌بستان اعلام می نماییم.
از استاندار محترم درخواست می نماییم به عنوان مدیر ارشد استان از هرگونه دستدرازی ادارات و نهادها به تاقبستان جلوگیری کرده و شهرداری را از این محدوده اخراج نماید. همچنین از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم زیر بار احداث تله کابین به هر شکل و طریق نرود.
از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای محترم اسلامی شهر کرمانشاه و نمایندگان ادوار می‌خواهیم در این باره از هیچ تلاشی فروگذار نشوند و خواسته به حق مردم را بر دیده نشانند که در پیشگاه خداوند سیه‌روی نگردند.
منتظر پاسخ مکتوب شفاف و سریع مسئولان ویژه شهرداری و میراث هستیم، در غیر این صورت تا حصول نتیجه این رویه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=17886

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.