• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

طرح پیاده‌راه مدرس و بیم و امیدهای بازار سنتی

  • کد خبر : 15365
  • 13 آذر 1399 - 8:46
طرح پیاده‌راه مدرس و بیم و امیدهای بازار سنتی

یاداشت: بهزاد خالوندی ” به نظر می رسد در شرایط فعلی خیابان مدرس بیشتر یک مسیر دسترسی بین شمال و جنوب شهر است و جز بازار سرپوشیده سنتی و تکیه بیگلربیگی، جاذبه تراز اول و برانگیزاننده دیگری برای پیاده‌روی و جذب گردشگر ندارد. ” این روزها بحث ایجاد پیاده راه مدرس و ابعاد گوناگون این […]

یاداشت: بهزاد خالوندی

” به نظر می رسد در شرایط فعلی خیابان مدرس بیشتر یک مسیر دسترسی بین شمال و جنوب شهر است و جز بازار سرپوشیده سنتی و تکیه بیگلربیگی، جاذبه تراز اول و برانگیزاننده دیگری برای پیاده‌روی و جذب گردشگر ندارد. ”

این روزها بحث ایجاد پیاده راه مدرس و ابعاد گوناگون این طرح، تبدیل به یک موضوع داغ در شهر کرمانشاه شده است. عامل موفقیت و یا عدم موفقیت این طرح، کاملا وابسته به شکل اجرا و از همه مهم‌تر همراهی بازاریان است.

طی این سال‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازاریان خیابان مدرس، به حاشیه رفتن این بازار و کاهش رونق اقتصادی آن بوده است. طی دهه های اخیر و از دوران پهلوی دوم به بعد، بازارهای مدرن و لوکس فروشی‌ها، پاساژها و فروشگاه‌های زیادی در امتداد خیابان مدرس به سمت میدان شهرداری و دبیراعظم و همچنین در منطقه ۲۲ بهمن و نوبهار شکل گرفته‌اند و بازار سنتی عملا به حاشیه رانده شده‌است.

همچنین چند سالی است که هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عظیمی در سراسر شهر برپا شده‌اند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در خود جای داده‌اند و عملا بسیاری از مردم را از مراجعه به بازار سنتی بی‌نیاز کرده‌اند.

از دیگر سو جاذبه‌های گردشگری این خیابان هم به شدت کاهش یافته است. طی این سال‌ها به بهانه اجرای طرح تعریض خیابان مدرس، بسیاری از ساختمان‌های قدیمی به تدریج تخریب و نابود شدند و آنچه که باقی مانده، مجموعه‌ای از ساختمان‌های رنگ و رو رفته با در و پنجره‌های درب و داغان هستند که از فرط بی‌توجهی در حال ویرانی هستند. و تاسف آور اینکه، ساختمان‌هایی هم که طی این‌ سال‌ها ساخته شده‌اند، دارای هویت خاصی نیستند و ملغمه‌ای آشفته از بنا‌هایی با نمای رومی، سنگی، آجری، چوبی، شیشه‌ای و … هستند که این نماهای هزار و هفت رنگ یک آشفته بازار بصری را پدید آورده است.

در کنار این‌ها پروژه‌های نیمه کاره‌ای مانند پاساژ فیروزه هم سال هاست در کنار خیابان مدرس خودنمایی می‌کند و بازار را بدمنظر کرده اند.

به نظر می رسد در شرایط فعلی خیابان مدرس بیشتر یک مسیر دسترسی بین شمال و جنوب شهر است و جز بازار سرپوشیده سنتی و تکیه بیگلربیگی، جاذبه تراز اول و برانگیزاننده دیگری برای پیاده‌روی و جذب گردشگر ندارد.

اجرای پیاده‌رو در این خیابان یک ایده خوب و جسورانه است ولی مدیریت شهری ابتدا باید به دنبال ایجاد جاذبه‌های اقتصادی، تفریحی و فرهنگی در خیابان مدرس باشد. در اختیار گذاشتن وام‌های ارزان قیمت برای بازاریان این خیابان برای رونق بخشیدن به کسب و کار و نو نوار کردن مغازه‌ها و ایجاد مجموعه‌های سنتی خدماتی، تجاری و تفریحی، راهکارهای مناسبی برای ترغیب مردم به سمت گشت و گذار در این خیابان است.

شهرداری همچنین باید قوانین سفت و سختی برای نمای بیرونی ساخت و سازهای خیابان مدرس تدوین کند و آن ها را ملزم کند از یک معماری سنتی و ایرانی پیروی کنند.

و نکته دیگر اینکه کسبه خیابان مدرس اغلب از بازاریان قدیمی، اصیل و معتبر کرمانشاه هستند و حتما باید دغدغه‌های آن‌ها در اجرای این طرح در نظر گرفته شود‌.

طرح پیاده راه مدرس باید با یک کارشناسی مناسب و با دوراندیشی اجرا شود و الا ممکن است به سرنوشت تراژیک طرح تعریض دچار شود و دردی تازه بر دردهای کهنه این شهر بیافزاید.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=15365

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.