• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

کرمانشاه‌گرفتار کهنه‌ دردی به نام توسعه لجام‌ گسیخته

  • کد خبر : 15332
  • 12 آذر 1399 - 22:12
کرمانشاه‌گرفتار کهنه‌ دردی به  نام توسعه  لجام‌ گسیخته

یکی از افسوس‌های بزرگ برای شهر کرمانشاه، از دست رفتن بسیاری از زیبایی‌های تاریخی و بصری آن است. طی این دهه‌های اخیر این شهر گرفتار یک توسعه شهری شلخته، لجام گسیخته و بی‌برنامه بوده‌است. در این شهر هنوز چیزی به نام معماری سنتی و بومی شکل نگرفته است. هر کسی نمای ساختمان خود را هر […]

یکی از افسوس‌های بزرگ برای شهر کرمانشاه، از دست رفتن بسیاری از زیبایی‌های تاریخی و بصری آن است. طی این دهه‌های اخیر این شهر گرفتار یک توسعه شهری شلخته، لجام گسیخته و بی‌برنامه بوده‌است.

در این شهر هنوز چیزی به نام معماری سنتی و بومی شکل نگرفته است.

هر کسی نمای ساختمان خود را هر جور که بخواهد آرایش می‌کند و نمای بصری ساختمان های این شهر فاقد هرگونه هماهنگی و هارمونی و بسیار آشفته و بدمنظر است.

بخش‌های قدیمی و تاریخی کرمانشاه از منظر مدیریت شهری به نام بافت فرسوده و ناکارآمد شناخته می‌شود و مانند جگر زلیخا چاک چاک شده است.

ساختمان‌های قدیمی خیابان مدرس، سال‌هاست به بهانه تعریض، یکی یکی خراب می‌شوند و هویت تاریخی شهر همچنان در حال نابودی است.

باغات باصفای سراب قنبر و خیابان کسری سال‌هاست قطعه به قطعه نابود می شوند و تبدیل به برج و ویلا و … می شوند‌ بدون آنکه برنامه‌ی خاصی برای احیای آن وجود داشته باشد.

وجود محله‌های ویلایی در این شهر به رسمیت شناخته نمی‌شوند و مجوز آپارتمان‌های چند طبقه در هر جای این شهر صادر می‌شود.

این کار باعث فراری دادن طبقه متوسط از کرمانشاه شده است و آن‌ها هم که باقی مانده‌اند به خانه باغ‌های خارج از محدوده شهر پناه برده‌اند.

منظر طبیعی بلوار تاق بستان را با پایه‌های سیمانی مونوریل به هم ریخته‌اند و یکی از زیباترین بلوارهای ایران، قربانی یک پروژه ابتر شده است.

یکی از هنرهای مدیریت شهری، حفظ زیبایی‌های شهر برای شهروندان است. اینکار موجب قابل تحمل شدن و دلبستگی افراد به آن می‌شود.

شهر محل زندگی شهروند است و همه برنامه‌ها باید با هدف بهبود کیفیت زندگی و احساس رضایت او شکل بگیرد.

اجرای طرح‌هایی مانند پیاده رو خیابان مدرس هر چند دیرهنگام ولی باز یک اتفاق خوب و یک تصمیم جسورانه است‌.

انتظار می‌رود مدیریت شهری این جسارت را داشته باشد که با اولویت حفظ زیبایی‌های تاریخی و هویتی شهر، بقیه رویکردهای غلط در بخش‌های دیگر را هم اصلاح کند و روح زندگی را به کرمانشاه برگرداند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=15332

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.