• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

آمارهای اشتباه نمی تواند سلاح خوبی برای مقابله با کرونا باشد

  • کد خبر : 15198
  • 09 آذر 1399 - 6:56
آمارهای اشتباه نمی تواند سلاح خوبی برای مقابله با کرونا باشد

  استانداری کرمانشاه در پیامی اعلام کرده است: “«مردم کرمانشاه متشکریم» آیا می دانید؛ با همراهی، همدلی، مشارکت و همکاری گسترده مردم، اصناف و بازاریان، رسانه ها و همه نهادها در هفته های اخیر تعداد بستری های کرونا از ۱۲۶۰ تقریباً به ۸۶۰ نفر رسیده است و تعداد فوتی ها رو‌به کاهش است؟ آیا می […]

 

استانداری کرمانشاه در پیامی اعلام کرده است:
“«مردم کرمانشاه متشکریم»
آیا می دانید؛
با همراهی، همدلی، مشارکت و همکاری گسترده مردم، اصناف و بازاریان، رسانه ها و همه نهادها در هفته های اخیر تعداد بستری های کرونا از ۱۲۶۰ تقریباً به ۸۶۰ نفر رسیده است و تعداد فوتی ها رو‌به کاهش است؟
آیا می دانید؛
با رعایت توصیه های بهداشتی، شما می توانید جان یک کرمانشاهی دیگر را نجات دهید؟
در هفته دوم اجرای طرح با جدیت بیشتری برای قطع زنجیره انتقال کرونا تلاش خواهیم کرد…
۷ آذرماه ۱۳۹۹
ظهرآدینه
▫️پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه ”

این پیامی است که پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه منتشر کرده است. آمارهای ارائه شده حکایت از نتیجه دادن طرح های دولت برای قرنطینه و اعمال محدودیت های کرونایی دارد، اما حقیقت چیز دیگری است.

اول: این محدودیت های نیم بند اگر هم اثرگذار باشد با این سرعت اثر خود را نشان نمی دهد.
دوم: در آمارارائه شده دانشگاه علوم پزشکی استان به شدت تناقض وجود داد.

با نگاهی به آمارهای منتشر شده در کانال دانشگاه علوم پزشکی متوجه تناقض های شدیدی در آمار می شویم. برای درست یا اشتباه بودن آمار به منبعی جز این کانال دسترسی نداریم موضوع این یادداشت تناقض در همین آمار است.

آمار بستری در بیمارستانهای استان با آمار روز بعد باید تغییر کند این تغییرات به سه عامل تعداد بیماران بستری جدید، ترخیصی و مرگ بستگی دارد.
تفاضل مجموع «بیماران ترخیص شده و فوتی» با «بستری های جدید» درصورت مثبت بودن باید به تعداد بستری های روز قبل اضافه شود و در صورت منفی شدن از تعداد بستری های روز قبل کم شود تا تعداد بستری های روز بعد به دست آید.

اما در آمارهای روزانه دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اینچنین نیست. با یک عملیات ساده ریاضی به این نتیجه می رسیم. اشتباهات محضری در آمار «مرجع رسمی اطلاعات و آگاهی در استان کرمانشاه پیرامون بیماری کرونا» مشاهده می کنیم. آمارهای اشتباه نمی تواند چراغ راهی برای مقابله و کنترل این بیماری باشد.

به عنوان مثال؛ در تاریخ‌‌های ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲ آبان تعداد بستری هانسبت به مجموع ترخیص و مرگ‌ها باید ۱۶۲ نفر اضافه شده باشد اما در آمار بستری های ۲۲ آبان نسبت به ۱۰ آبان تنها ۳۹ نفر اضافه شده است!!

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در مجموع از ۲۰ آبان تا ۸ آذر ۳هزار و ۴۷۸ نفر بستری شده اند. ۳هزار و۳۵۵ نفر ترخیص و ۲۶۴مورد مرگ ثبت شده است. بر اساس این آمار باید از ۲۰ آبان تا امروز ۸ آذر ۱۴۱نفر از یک هزار و ۲۲۰ نفر بستری در بیمارستان کم شده باشد اما در قسمت آمار بستری های بیمارستانی تاریخ ۸ آذر ۸۱۳ نفر ذکر شده است یعنی ۴۰۷ نفر کمتر از تاریخ مذکور.

همین اشتباه را می توان برای جدید ترین آمار این دانشگاه در روزهای ۷ و ۸ آذر هم دید.
۷ آذر ؛ بستری ۱۳۸ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا، ترخیص ۱۳۳ نفر از بیمارستان پس از بهبود و مرگ ۵ نفر که تفاضل این روز قبل یک نفر کمتر است ولی در آمار بیماران بستری در بیمارستان از ۸۳۷ نفر به ۸۱۳ نفر رسیده ایم.

این آمار و اطلاعات همگی از کانال تلگرامی “اخبار سلامت کرمانشاه ویژه کرونا ” به عنوان “مرجع رسمی اطلاعات و آگاهی در استان کرمانشاه پیرامون بیماری کرونا” برداشت شده است.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=15198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.