• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

“قره‌سو” نهری از فاضلاب!

  • کد خبر : 14269
  • 06 آبان 1399 - 6:34
“قره‌سو” نهری از فاضلاب!

این بوی بد که در شمال شهر کرمانشاه به مشام می‌رسد دیگر برای مردم عادی شده و همه به بودنش عادت کرده‌اند، بوی فاضلابی که از رودخانه “قره‌سو” منشا می‌گیرد. رودخانه‌ای که می‌توانست یک جاذبه گردشگری برای همه باشد، رودخانه‌ای که از زاینده رود، دز و … چیزی کم ندارد، اما چندین سال است معبر […]

این بوی بد که در شمال شهر کرمانشاه به مشام می‌رسد دیگر برای مردم عادی شده و همه به بودنش عادت کرده‌اند، بوی فاضلابی که از رودخانه “قره‌سو” منشا می‌گیرد. رودخانه‌ای که می‌توانست یک جاذبه گردشگری برای همه باشد، رودخانه‌ای که از زاینده رود، دز و … چیزی کم ندارد، اما چندین سال است معبر فاضلاب شده و حل معضل فاضلاب آن ماجرای پیچیده‌ای است که هم پول می‌خواهد، هم مدیریت و پیگیری جدی.

آلودگی قره‌سو از بوی بد و آلوده کردن محیط گذشته و خطرات جدی‌تری دارد، خطراتی که می‌تواند امنیت غذایی مردم را در بلندمدت به شدت تهدید کند.

برخی کشاورزان حاشیه رودخانه با استفاده از موتور پمپ، از آب قره‌سو برای کشت محصولات خود خصوصا صیفی جات استفاده می‌کنند و بارها دیده شده که چوپان‌ها دام‌های سبک و سنگین خود را برای چرا به نزدیک این رودخانه می‌آورند.

پسابی که وارد رودخانه قره‌سو می‌شود چندین منشا دارد، از روستاهای مسیر کامیاران و روانسر گرفته تا حدود دو سوم از فاضلاب کلانشهر یک میلون نفری کرمانشاه، تا پساب برخی از صنایع کوچک.

تمام این پساب‌های آلوده از قره‌سو به گاماسیاب و در نهایت به حوزه آبریز کرخه می‌رود و تمام منابع آبی پایین دست را آلوده می‌کند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از وضعیت ورود پساب و آلودگی رودخانه قره‌سو ابراز نگرانی کرد و گفت: مهمترین پیامد این آلودگی تهدید امنیت غذایی مردم است.

به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایسنا؛ آذر ولی‌زاده ، با اشاره به وضعیت نامناسب آلودگی رودخانه قره‌سو و به تبع آن رودخانه گاماسیاب، اظهار کرد: این آلودگی ناشی از نبود سیستم تصفیه‌خانه کامل و کارآمد در بخش‌های مختلف است که باعث می‌شود ورود پساب را به داخل رودخانه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگرچه در برخی از موارد کمبود امکانات تصفیه‌خانه‌ای باعث ورود پساب آلوده به رودخانه می‌شود، اما در برخی موارد دیگر که تصفیه‌خانه فعال هم داریم خروجی این تصفیه‌خانه‌ها نیازمند کنترل کیفی بیشتر و گندزدایی دقیق‌تر است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پساب ورودی به رودخانه قره‌سو و به دنبال آن گاماسیاب که شریان‌های اصلی آبی کرمانشاه هستند چند منشا دارد، پساب صنایع را  یکی از مهمترین این منشاها عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه صنایع بزرگ و مادر کرمانشاه همه مجهز به سیستم تصفیه‌خانه هستند، اما این کار باید برای صنابع کوچک نیز انجام شود. البته گاهی ممکن است مشکلی هم در سیستم تصفیه پساب برخی از صنایع بزرگ ایجاد شود، اما این مشکل دائمی نیست.

ولی زاده افزود: از سوی دیگر بخشی از پساب خانگی شهر کرمانشاه نیز وارد رودخانه می‌شود که برای این منظور هم نیازمند تکمیل امکانات تصفیه‌ خانه‌ شهر کرمانشاه هستیم که پیگیری‌های لازم در این زمینه هم از طریق مسئولین استان در حال انجام است.

وی سپس اشاره‌ای هم به پیامدهای آلوده شدن این رودخانه داشت و تاکید کرد: این آلودگی تا حوزه پایین دست کرخه پیش می‌رود و قبل از احداث سد در مناطق پایین دست مانند سد سیمره یا سد کشکان، ابتدا باید به موضوع تکمیل تصفیه‌خانه‌های بالادستی توجه می‌شد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، در کنار آلوده شدن منابع آبی پایین دست و پیامدهای محیط زیستی که آلودگی قره سو و گاماسیاب دارد، امنیت غذایی مردم نیز به شدت تهدید می‌شود.

ولی زاده با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد کشاورزان حاشیه رودخانه قره‌سو از آب رودخانه برای آبیاری محصولات خود خصوصا صیفی جات استفاده می‌کنند، یادآور شد: این موضوع می‌تواند غذای مردم و سلامتی آنها را تهدید کند، اما مقابله با کشت‌های آلوده چند وقت است که در کارگروه امنیت غذایی استان به شدت پیگیری می‌شود.

وی بر لزوم مدیریت هرچه زودتر پساب‌های ورودی به قره سو و تشدید نظارت بر خروجی سیستم‌های تصفیه‌خانه‌ای تاکید کرد و گفت: ادامه این وضعیت آلودگی قره سو را به بحران جدی تبدیل خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=14269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.