• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

۲ مجموعه شعر کُردی از ۸۴ شاعر کرمانشاهی منتشر شد

  • کد خبر : 14215
  • 05 آبان 1399 - 6:49
۲ مجموعه شعر کُردی از ۸۴ شاعر کرمانشاهی منتشر شد

 ۲ مجموعه از گزیده اشعار کُردی ۸۴ شاعر کرمانشاهی با نام‌­های «بخته‌واران» و «شه‌­سه‌­واران» به کوشش استاد «فرشید یوسفی» توسط انتشارات سرانه در کرمانشاه منتشر شد. به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایرنا؛ مجموعه­ بخته‌­واران (باران شانسی) دارای ۲۱۸ و مجموعه­ شه­‌سه­‌واران (باران شدید) ۲۲۱ صفحه است؛ این ۲ مجموعه هر یک محتوی گزیده […]

 ۲ مجموعه از گزیده اشعار کُردی ۸۴ شاعر کرمانشاهی با نام‌­های «بخته‌واران» و «شه‌­سه‌­واران» به کوشش استاد «فرشید یوسفی» توسط انتشارات سرانه در کرمانشاه منتشر شد.

به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایرنا؛ مجموعه­ بخته‌­واران (باران شانسی) دارای ۲۱۸ و مجموعه­ شه­‌سه­‌واران (باران شدید) ۲۲۱ صفحه است؛ این ۲ مجموعه هر یک محتوی گزیده اشعار کُردی ۸۴ شاعر کُردی سراست که با شعر «میرزا شریف آزادی» و «میرزا شفیع دینوری» آغاز و با شعری از فرشید یوسفی پایان می­‌پذیرد.

این اشعار دربردارنده تمامی گویش‌­های گوناگون کُردی است و سرآینده­‌های قدیمی و متاخر، از همه سن و سبکی را در بر دارد و مقدمه‌های این ۲ کتاب را نیز دکتر «ایرج بهرام­وند» نوشته است؛ این ۲ کتاب هر یک در قطع رقعی، جلد شومیز چهار رنگ براق، کاغذ سفید مرغوب، در نوبت چاپ اول، تیراژ هزار نسخه و بهای ۴۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

کرمانشاه از دیرباز مهد پرورش شاعرانی بوده است که متناسب با دوران خود و شرایط فرهنگی و اجتماعی اشعاری سروده اند که در طول و عرض زمان نه تنها اعتبار خود را از دست نداده اند بلکه به صورت آثاری فاخر برای مردم کُرد به یادگار مانده است.

شاعرانی چون الماس خان کندوله­‌ای، سید یعقوب ماهیدشتی و درویش نوروز سورانی ، شاکه ، مصور و سایرین از قرن­ها پیش تا شاعران اخیر همچون بهزاد، مهجور، تمکین، پرتو کرمانشاهی، عباس قصری و فرشید یوسفی و جوان­تر ها مثلا ایرج قبادی، سعیدعبادتیان، علی الفتی، رضا موزونی، امین شیرزادی، جلیل آهنگرنژاد، احسان نجفی، محمدجواد جلیلیان، ایران علی‌کرمی، علی سهامی و بسیاری دیگر میراثدار این عرصه هستند.

استاد فرشید یوسفی که برای اکثر کرمانشاهیان نامی آشنا است، در سال ۱۳۱۹ در کرمانشاه متولد شده و به شغل آموزگاری مشغول بوده و بازنشسته شده است ؛ وی علاوه بر سرودن شعر به تحقیق در زمینه تاریخ ادبیات و فرهنگ کرمانشاه پرداخته که حاصل آن کتاب پر حجم «بزرگان کرمانشاه» است.

یوسفی بیشتر وقت خود را صرف جمع­‌آوری و نشر آثار بزرگان ادبی کرمانشاه کرده است و کمتر به انتشار کتاب­های خود پرداخته است ؛ بدین جهت، انتشارات سرانه به پاس یک عمر زحمات فرهنگی ایشان، به تازگی کتاب ویژه­‌ای با نام «هزار دستان باغ هزار گل» را با موضوع زندگی ایشان، چاپ و منتشر کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=14215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.