• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2
به همت زنبوردار کرمانشاهی انجام شد؛

تولید عسل با ساکاروز زیر یک درصد

  • کد خبر : 13421
  • 09 مهر 1399 - 12:18
تولید عسل با ساکاروز زیر یک درصد

زنبوردار کرمانشاهی توانست در اولین تجربه، از کندوهای زنبور عسلش واقع در روستای کنده سرخ از توابع شهرستان سنقر عسلی با ساکاروز زیر یک درصد تولید کند. رسول رضایی پس از مرگ پدر همسرش جناب آقای مهندس قربانعلی محمدی که از مهندسین کشاورزی با تجربه استان کرمانشاه بودند و سالها در زمینه زنبورداری نیز فعالیت […]

زنبوردار کرمانشاهی توانست در اولین تجربه، از کندوهای زنبور عسلش واقع در روستای کنده سرخ از توابع شهرستان سنقر عسلی با ساکاروز زیر یک درصد تولید کند.
رسول رضایی پس از مرگ پدر همسرش جناب آقای مهندس قربانعلی محمدی که از مهندسین کشاورزی با تجربه استان کرمانشاه بودند و سالها در زمینه زنبورداری نیز فعالیت داشتند، سرپرستی کندوهای وی را عهده دار شد و توانست در این کار به موفقیت‌ های قابل توجهی دست پیدا کند.
او می‌گوید: ناخواسته وارد این کار شدم. پس از فوت پدر همسرم متوجه شدیم که زنبورها با توجه به اینکه ذخیره زمستانی خود را استفاده کردند نیاز به توجه و سرپرست دارند. به جمع آوری اطلاعات برای حفظ آنها پرداختیم. هرچند در زمستان ۳۲ کلنی از دست دادیم ولی در بهار با بچ گیری طبیعی و مصنوعی به رقم ۱۲۰ کندو رسیدیم.
این مهندس عمران که تجربه اولین دوره زنبورداری را پشت سر می‌گذارد، می افزاید: ابتدا کار سخت بود چون نسبت به زنبورداری هیچ گونه اطلاعاتی نداشتم. اما هر چقدر جلوتر رفتم دید و آگاهیم نسبت به این کار بیشتر شد.
او موفق شد از صد کندوی بالغ حدود یک تن عسل طبیعی با کیفیت، با ساکاروز زیر یک درصد برداشت کند.
رضایی می گوید: مرغوبیت و میزان ساکارز موجود در عسل توسط آزمایشگاه معتبر تایید شده است.سه قند اصلی عسل فروکتوز ، گلوکز و ساکاروز است. فروکتوز و گلوکز در گلهای طبیعی بیشتر است و هنگامی که ساکاروز عسل بالا می رود نشان از دوری این محصول از طبیعی بودن دارد. استاندارد ۹۲ ایران میزان ساکاروز در عسل طبیعی را حداکثر تا پنج درصد اعلام کرده است و عسل طبیعی در بازار حدود ۳ تا ۴ است. عسل تولیدی با ساکاروز بالای ۵ نشانه تولید عسل تغذیه‌ای است و معلوم است زنبورها با شربت شکر تغذیه بیشتری داشته است.
این زنبوردار کرمانشاهی تغذیه زنبورها از طبیعت بکر، متنوع و پوشیده از گیاهان دارویی را عامل اصلی رسیدن به این موفقیت می داند و می افزاید: تغذیه مناسبی به این زنبورها دادیم به گونه ای که این عسل باکیفیت نتیجه ی تغذیه طبیعی آن ها می باشد.او یکی از عوامل موفقیت خود در کنار تلاش، پشتکار و بهره‌برداری از دست‌نوشته‌های پدر همسرش را استفاده درست از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌داند و می‌گوید: برخی به خاطر شرایط سنی و کمبود وقت فرصت شاگردی کردن را ندارند. فضای مجازی یک دانشگاه است که می توان اطلاعات فراوان و مفیدی از آن بدست آورد.
در فضای مجازی اساتید آکادمیک و تجربی به صورت رایگان دانش خود را در اختیار همه در رشته‌های مختلف قرار می دهند. این تولید کننده عسل در پایان به جوانان ساکن روستا توصیه کرد: با توجه به در اختیار داشتن فضای مناسب و همچنین طبیعت خوب استان کرمانشاه می توانند به شغل زنبورداری هم فکر کنند و با مطالعه کتابهای اساتید بزرگ در زمینه زنبورداری از تجربیات آنها استفاده کرده و با اطلاعات خوب و مفیدی که در فضای مجازی وجود دارد به این حرفه‌ رو بیاورند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=13421

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.