• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

  • کد خبر : 11035
  • 24 خرداد 1399 - 13:54

احتمال اعمال محدودیت‌های کرونایی برای پایان هفته /نیاز به افزایش مراکز ۱۶ ساعته نداریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاهدرحا‌شیه ستاد کرونای استان درجمع خبرنگاران بیان داشت: برای پیشگیری از ابتلا شهروندان به بیماری و مهار این بیماری در استان پیشنهاد اعمال محدودیت‌هایی مشابه آنچه که در دو هفته گذشته داشتیم، در ستاد کرونای استان […]

احتمال اعمال محدودیت‌های کرونایی برای پایان هفته /نیاز به افزایش مراکز ۱۶ ساعته نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاهدرحا‌شیه ستاد کرونای استان درجمع خبرنگاران بیان داشت: برای پیشگیری از ابتلا شهروندان به بیماری و مهار این بیماری در استان پیشنهاد اعمال محدودیت‌هایی مشابه آنچه که در دو هفته گذشته داشتیم، در ستاد کرونای استان مطرح شد و احتمال اینکه محدودیت‌هایی برای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته اعمال کنیم، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری میلکان آنلاین، دکتر محمودرضا مرادی تصریح کرد: همانطور که طی چهار ماهه اخیر مشاهده کرده ایم، معمولا استان‌ها به نوبت وارد پیک و قله بیماری می‌شوند و کم کم بیماری در آنها فروکش می‌کند و کرمانشاه نیز هم اکنون در وضعیت روند صعودی بیماری قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد موارد بستری و موارد مرگ بر اثر کرونای استان مواجهیم ابراز امیدواری کرد ظرف دو تا سه هفته آینده روند بیماری در کرمانشاه نزولی شود و گفت: عبور از قله بیماری کرونا نیازمند همکاری و مشارکت مردم است و هرچقدر قله پیک بیماری بالاتر برود، امکان ارائه خدمات به بیماران و تامین تجهیزات، تخت بیمارستانی، تخت ICU، پزشک و پرستار مورد نیاز دشوارتر خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهارداشت: باید سعی کنیم قله بیماری پهن‌تر شود، تا زمان بیشتری برای رسیدگی به بیماران داشته باشیم. تنها راهکار مهار بیماری رعایت موازین بهداشتی است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت در فروردین ماه ۸۰درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که متاسفانه این میزان اکنون به ۲۰درصد رسیده است.

وی افزود: در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، موارد ابتلا به بیماری افزایش می یابد، چشم ما افزایش تعداد بیماران را می‌بیند، اما باور نمی‌کنیم و مردم باید در این زمینه هشدارها و توصیه ها را جدی بگیرند.

مرادی با بیان اینکه تمام صحبت‌هایی که درباره ضعیف شدن کرونا و کاهش مرگ و میر آن مطرح می‌شود پایه و اساس علمی نداشته و مورد تایید نیست تاکید کرد: این بیماری ناشناخته تظاهرات متعددی از جمله آثار ریوی، قلبی، پوستی، گوارشی و … دارد و همین امر باعث می‌شود گاهی تناقضاتی بین گفته‌های پزشکان خصوصا نسبت به نظرات گذشته وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار، اکنون ۳۶۵ بیمار بستری کرونا در استان کرمانشاه داریم که این تعداد نسبت به سه هفته قبل حدود ۲۰۰ نفر بیشتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در برخی مواقع طی چند وقت اخیر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به حداکثر گنجایش خود رسیده، البته نباید فراموش کنیم ضریب اشغال تخت‌ها سیال است و ممکن است طی روز تغییر کند.

وی بیان‌داشت: ظرفیت ابتدایی بیمارستان گلستان ۵۰ تخت بود که اکنون به ۷۰ تخت رسیده و گاهی این ۷۰ تخت پر می‌شود .در بیمارستان فارابی نیز که هفته گذشته ظرفیت پر شد، دو بخش دیگر با ظرفیت ۶۰ تخت اضافه کردیم.همچنین قرار است از ظرفیت تخت‌های ICU بیمارستان طالقانی که مازاد و پیش از این تعطیل بود نیز برای بیماران کرونا استفاده شود.در صورت نیاز از تخت‌های بیمارستانی سپاه، نیروی انتظامی، ارتش، تامین اجتماعی و … نیز استفاده خواهیم کرد.

مرادی افزود: نمی‌توانیم تمام تخت‌های بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی را به بیماران کرونا اختصاص دهیم زیراخدمت‌رسانی به سایر بیماران کمتر می‌شود که این امر به ضرر مردم است. بیمارستان‌های معتضدی مربوط به زنان، طالقانی مربوط به تروما، امام خمینی(ره) مربوط به مسمویت، دیالیز و سوختگی، بیمارستان امام علی(ع) مربوط به قلب و بیمارستان امام رضا (ع) بیمارستان فوق تخصصی بخش‌های مختلف است و تمام تلاش ما این است که این بیمارستان ها را درگیر نکنیم و عمدتا از ظرفیت سایر بخش ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس نقشه راه استان هزار تخت برای بیماران کووید ۱۹ در نظر گرفته شده، است متذکر شد: تامین این تعداد تخت و تجهیز آن شرایط ویژه و اعتبارات قابل توجه می‌خواهد.برای مثال بیمارستان فارابی در حالت عادی یک دستگاه تولید اکسیژن داشت که برای شرایط ویژه بیماری کرونا سه دستگاه دیگر به ارزش پنج میلیارد تومان برای این بیمارستان تهیه کردیم و اکنون به دنبال دستگاه چهارم هستیم.

مرادی گفت: فعلا در استان نیاز به افزایش تعداد مراکز ۱۶ ساعته وجود ندارد.ازدحامی که اکنون وجود دارد به دلیل افزایش تقاضا برای تست است.میزان درخواست برای تست کرونا آنقدر قابل توجه بود که روز گذشته(جمعه ۲۳ خرداد) دیگر از بیماران سرپایی تست نگرفتیم تا بتوانیم نمونه‌های قبلی را جواب بدهیم.

گرچه تا کنون با فعالیت سه آزمایشگاه حدود ۸۰۰ تست در روز انجام می‌شد، اما از همین هفته سه آزمایشگاه دیگر در استان فعال می‌شود و امیدواریم تعداد تست‌های روزانه حتی به ۱۲۰۰ مورد در روز هم برسد.

البته سیاست وزات بهداشت از این پس عمدتا بر نمونه‌گیری از افراد پرخطر از جمله افراد با سن بالا، بیماران قلبی، کلیوی و… متمرکز خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=11035

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.