• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خبر داد؛

بهره‌برداری و آب اندازی ۴۴۹۷ هكتار از مزارع قطعه اول سامانه گرمسیری در استان كرمانشاه

  • کد خبر : 10177
  • 15 اردیبهشت 1399 - 9:27
بهره‌برداری و آب اندازی ۴۴۹۷ هكتار از مزارع قطعه اول سامانه گرمسیری در استان كرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه طی گزارشی از طرح اجرای شبکه های آبیاری و زه کشی سامانه گرمسیری در استان گفت: تاکنون ۴۴۹۷ هکتار از مزارع قطعه یک سامانه گرمسیری به بهره‌برداری رسیده و آب به مزارع کشاورزان وارد شده است. به گزارش پایگاه خبری میلکان آنلاین، مهندس نوربخش حاتمی با بیان این خبر […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه طی گزارشی از طرح اجرای شبکه های آبیاری و زه کشی سامانه گرمسیری در استان گفت: تاکنون ۴۴۹۷ هکتار از مزارع قطعه یک سامانه گرمسیری به بهره‌برداری رسیده و آب به مزارع کشاورزان وارد شده است.
به گزارش پایگاه خبری میلکان آنلاین، مهندس نوربخش حاتمی با بیان این خبر افزود: بر اساس عنایات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در توافقنامه طرح اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی مناطق مرزی در سال ۹۳ که با هدف مهار ۷ میلیارد متر مکعب از آبهای مرزی خروجی از کشور را جهت اجرای شبکه های اصلی و فرعی در سطحی معادل ۴۷۶ هزار هکتار پیش بینی گردید پس از کاهش تخصیص ها به ۲۲۷ هزار هکتار تغییر یافت، سهم استان کرمانشاه در ابتدا ۱۰۰ هزار هکتار بود که بعد از تغییرات تخصیص آب مناطق مرزی به ۶۴ هزار هکتار رسید.
وی سهم استان کرمانشاه از طرح سامانه گرمسیری را در مجموع ۳۴ هزار هکتار اعلام نمود و خاطرنشان کرد: این سطح در دو قطعه اجرایی شده است که در قطعه اول حدود ۲۳ هزار هکتار و قطعه دوم نیز حدود ۱۱ هزار هکتار می باشد.
حاتمی سپس به بهره‌برداری ۴۴۹۷ هکتار از قطعه یک سامانه گرمسیری اشاره داشت و تصریح نمود؛ با توجه به برنامه زمان بندی مشترک با وزارت نیرو تا پایان سال در صورت تامین اعتبار لازم این سطح به ۱۷ هزار هکتار خواهد رسید.
وی گفت:؛ از بیش از ۲۳ هزار هکتار اراضی قطعه اول سامانه گرمسیری در استان، تاکنون ۲۲۵۰۰ هکتار آماده بهره‌برداری است و ۸۰۳ نیز در دست اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سهم استان کرمانشاه در قطعه دوم سامانه گرمسیری را حدود ۱۱ هزار هکتار برشمرد و افزود: قطعه دوم سامانه گرمسیری استان که جزء اراضی ملی است مربوط به بخش سرمایه گذار می باشد که تاکنون ۱۹۵۴ هکتار در حال بهره‌برداری بوده و واگذار شده و ۹۲۵۲ هکتار نیز از این سطح آماده واگذاری است.
وی در ادامه به دستاوردهای مهم طرح سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه پرداخت و گفت: با اجرای این طرح در استان اشتغالزایی مستقیم بیش از ۱۰ هزار نفر در منطقه فراهم می شود.روند افزایش بازگشت روستائیان مهاجر به منطقه، جلوگیری از خروج آبهای استان، افزایش رونق تولید با توجه به دو یا سه کشته بودن اراضی و استفاده از الگوی کشت مناسب، استفاده از کشت های پاییزه از جمله چغندرقند جهت صرفه جویی در مصرف آب، افزایش میانگین تولید محصول در هکتار و… را از دستاوردهای طرح بیان داشت.
حاتمی دیگر دستاوردهای اجرای طرح سامانه گرمسیری را ایجاد پتانسیل لازم برای کشت و صنعت و صنایع تبدیلی محصولات، تثبیت عشایر منطقه با توجه به افزایش تولید علوفه و به تبع آن افزایش تولید فراورده های دامی و… برشمرد .
وی به مشکلات اجرایی برای آب اندازی اراضی کشاورزی در سامانه گرمسیری نیز اشاره داشت و گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت غلات در مناطق گرمسیری، جهت جلوگیری از ایجاد خسارت در اثر آب اندازی به مزارع کشاورزان، عملیات آب اندازی در مزارع تا پایان برداشت با کندی انجام می گیرد.
وی در ادامه افزود، همچنین به دلیل شرایط ویژه کشور ناشی از شیوع بیماری کرونا تامین نیروی انسانی، تجهیزات، کالا و خدمات با صعوبت انجام می شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10177

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.