یکی دیگر از دلایل تشدید ترافیک در شهر پاوه، حجم بالای تردد خودروهای سنگین است که برای رسیدن به مرز شوشمی در بخش نوسود ناچار به عبور از معابر درونشهری هستند. با افتتاح کنارگذر پاوه، این خودروها میتوانند از گردنه شمشیر وارد مسیر کنارگذر شوند و در روستای نوریاب، پایینتر از شهر پاوه، به سمت مرز حرکت کنند؛ اقدامی که به طور قابل توجهی بار ترافیکی درونشهری را کاهش خواهد داد.
به منظور رفع معضل ترافیک و کاهش فشار بر معابر درونشهری، مسوولان استان کرمانشاه و شهرستان پاوه پروژه کنارگذر شهر را در دستور کار قرار دادهاند. این پروژه ۱۶.۵ کیلومتری بخشی از مسیر دو بانده شدن راه قزانچی به نوسود است و هدف آن تسهیل تردد گردشگران، کاهش بار ترافیک شهری و افزایش ترانزیت کالا در منطقه اورامانات است. با این حال، روند اجرایی پروژه تاکنون کند بوده و نیاز به توجه ویژه مسوولان و تخصیص منابع کافی برای تکمیل سریع آن احساس میشود.
معضل ترافیک؛ شهری که تعطیل شده است
فرزاد الماسی، فرماندار شهرستان پاوه، با تأکید بر وضعیت بحرانی ترافیک گفت: «ما اکنون در پاوه شاهد ترافیک نیستیم، بلکه شاهد انسداد کامل خیابانها هستیم.» حجم بالای مسافران و گردشگران باعث شده حتی مسیرهای اصلی شهر نیز دچار قفل ترافیکی شود و زندگی روزمره مردم با مشکلات جدی روبهرو گردد.
او گفت: نارضایتی شهروندان از این وضعیت روزبهروز افزایش یافته و ضرورت یافتن راهحلی پایدار برای کاهش بار ترافیکی بیش از پیش احساس میشود.
پروژه کنارگذر؛ امیدی برای کاهش فشار شهری
در راستای حل این معضل، عملیات اجرایی کنارگذر شهر پاوه به طول ۱۶.۵ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان، ۱۱ شهریور سال ۱۴۰۰ آغاز شد. این پروژه بخشی از مسیر دو بانده شدن راه قزانچی به نوسود است و هدف آن، کاهش بار ترافیک درونشهری، تسهیل تردد گردشگران و افزایش ترانزیت کالا است.
به گفته مسوولان محلی اجرای این طرح سال ۱۳۷۴ تصویب شده و اگرچه سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز گردید اما بعد از چهار سال تنها ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فرزاد الماسی تصریح کرد: «کنارگذر پاوه باید بهگونهای اجرا شود که هیچ روستایی در این طرح متضرر نشود و متخصصان و کارشناسان این مساله مهم را مدنظر قرار دهند.» وی افزود: «تخصیص اعتبارات قطرهچکانی تاکنون مانع پیشرفت پروژه شده است.»
استاندار کرمانشاه نیز در سفر اخیر خود به پاوه، وضعیت ترافیک شهری را آزاردهنده توصیف و بر اختصاص ردیف بودجه مستقل برای کنارگذر تأکید کرد. منوچهر حبیبی اظهار داشت: «تکمیل مسیر ۱۶ کیلومتری کنارگذر علاوه بر کاهش بار ترافیک درونشهری، نقش کلیدی در اتصال به مرزها و مسیرهای گردشگری اورامانات خواهد داشت و میتواند باعث رونق گردشگری و تسهیل تردد شود.»
وند اجرایی پروژه؛ عقبتر از انتظار
با وجود ضرورت و اهمیت این پروژه، روند پیشرفت آن تاکنون رضایتبخش نبوده است. طهماسب نجفی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، در بازدید از پروژه با اشاره به پرداخت مطالبات پیمانکار گفت: «دیگر دلیلی برای پیشرفت کند پروژه وجود ندارد.» وی همچنین پیشرفت فیزیکی پروژه را با توجه به حجم کار غیرقابل قبول دانست و خواستار فعال شدن پروژه در چند جبهه کاری شد.
امیدواری به شتاببخشی پروژه با بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی
«امیدواریها برای شتاببخشی به پروژه کنارگذر پاوه با توجه به بازدید هوشنگ بازوند، استاندار اسبق کرمانشاه که بر وضعیت منطقه و پروژه اشراف کامل دارد و در زمان استانداری وی عملیات اجرایی آغاز شد، افزایش یافته است. هماکنون او به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت، نظارت مستقیم بر روند پروژه دارد و روز پنجشنبه هفته گذشته از این پروژه بازدید کرد.»
بازوند در این بازدید با اشاره به پیشرفت ۱۱ درصدی پروژه آن را «هیچ» خواند و بر تعیین تکلیف پیمانکار و مشاور ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تأکید کرد تا روند اجرای پروژه سرعت گیرد. بازوند افزود: «تأخیر در پروژهها موجب کاهش اعتماد عمومی میشود و تجربه بازسازی مناطق زلزلهزده کرمانشاه نشان داد سرعت عمل و حضور مسوولان، اعتماد اجتماعی را افزایش میدهد.»
در همین حال، رستگار یوسفی، نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از پیشرفت فیزیکی ۱۱ درصدی پروژه گفت: «پروژهای که قرار بود ۳۶ ماهه تحویل داده شود، بعد از ۲۴ ماه پیشرفت ۱۱ درصدی، هیچ توجیهی ندارد و بهتر است برای تسریع، پیمانکار و مشاور جدید انتخاب شود.»
پیامدهای اقتصادی و اجتماعی تکمیل پروژه
تکمیل کنارگذر پاوه میتواند تأثیرات گستردهای در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و گردشگری داشته باشد. کاهش بار ترافیک درونشهری نه تنها کیفیت زندگی شهروندان را بهبود میبخشد، بلکه تردد گردشگران و حمل و نقل کالا را نیز تسهیل میکند. همچنین اتصال مسیر به کریدورهای ملی و مرزهای غربی فرصتهای اقتصادی، تجاری و گردشگری منطقه را افزایش خواهد داد.
شهر پاوه با تمام ویژگیهای منحصر به فرد خود، از جمله بافت پلکانی، موقعیت مرزی و ثبت جهانی اورامانات، نیازمند تسریع در اجرای کنارگذر است. لزوم تخصیص بودجه کافی، فعالسازی پیمانکار و نظارت مستمر مسئولان، از مهمترین راهکارها برای تحقق این هدف است. پروژه کنارگذر پاوه نه تنها پاسخگوی معضل ترافیک شهری است، بلکه کلیدی برای رونق گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه محسوب میشود و تکمیل آن باید به یک اولویت ملی و استانی تبدیل گردد.