• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در گفتگو با میلکان:

۲۰۲۰ بزنگاه تاریخی توسعه گردشگری کرمانشاه است

  • کد خبر : 6901
  • 13 خرداد 1398 - 12:36
۲۰۲۰ بزنگاه تاریخی  توسعه گردشگری کرمانشاه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه دو طرح ثبت جهانی هورامانات و کنفرانس بین‌المللی گردشگری روستایی ۲۰۲۰ را مکمل یکدیگر دانست وگفت: در طرح ۲۰۲۰ ما در یک بزنگاه قرار داریم .این یک نقطه عطف و فرصتی تاریخی برای کرمانشاه است که می تواند مارا از این شرایط عبور دهد به شرطی […]

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه دو طرح ثبت جهانی هورامانات و کنفرانس بین‌المللی گردشگری روستایی ۲۰۲۰ را مکمل یکدیگر دانست وگفت: در طرح ۲۰۲۰ ما در یک بزنگاه قرار داریم .این یک نقطه عطف و فرصتی تاریخی برای کرمانشاه است که می تواند مارا از این شرایط عبور دهد به شرطی که به درستی برای آن برنامه ریزی شود درغیر این صورت توفیقی از آن حاصل نخواهد شد.
امید قادری درگفتگوی اختصاصی با میلکان افزود :توجه همزمان استاندارومیراث فرهنگی کشور به گردشگری باعث ایجاد چنین فرصتی شده که میتواند باعث ایجاد یک اتفاق خوب در سطح استان شود وکرمانشاه را متحول کند.وقتی که کرمانشاه به عنوان برند جهانی گردشگری معرفی شود در تمام ابعاد اقتصادی،اشتغال فرهنگی و اجتماعی تحول ایجاد می شود و دیدگاه های اشتباه درمورد کرمانشاه تغییر پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه بایددرهر منطقه گرشگری ۶خانه بومگردی درست شودخاطرنشان کرد:طبق آمار ۷۲ پرونده بوم گردی دردستور کار قرار دارد که تا یک ماه دیگر ساماندهی خواهند شد.خوشبختانه بوم گردی ها تنوع دارند.تسهیلاتی نیز در اختیار خانه های سنتی قدیمی و روستایی قرارداده شده است که بزودی آماده به کارمی شوند.همچنین برنامه‌ریزی شده تا سال آینده ۱۰۰ خانه بوم گردی تکمیل شود.
وی افزود: در استان های مختلف قوانین برای بوم گردی ها متفاوت است،بزودی این شرایط را درکرمانشاه اعلام می کنیم.ما در کرمانشاه بوم‌گرد کم نداریم اما به اعتقاد کارشناسان بعضی از این خانه ها بوم گردواقعی نیستند و گردشگرزندگی بومی را کاملا دراین مکان ها تجربه نمی کند به همین خاطرما سعی می کنیم به صاحبین این بوم گرد ها بگوییم تغییراتی ایجاد کنند تا مسافرو گردشگر در یک محیط کاملا بومی قرار گیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با اظهارتأسف از عدم همکاری بانک ها با این اداره گفت : بانک ها در اعطای تسهیلات سخت گیری می کنند. درحالیکه ما انتظار داریم همکاری خود را با میراث فرهنگی بیشترکنند. روستاییان متقاضی دریافت تسهیلات برای راه اندازی بوم گردی هستند اما به دلیل مشکلات و ابهامات دستگاه های اجرایی و در اختیار نداشتن تسهیلات از این موضوع صرفنظر می کنند. مثلا جهاد کشاورزی اجازه تغییر کاربری نمی دهد ویا حمل ونقل و پایانه ها مشکلات خاص خود را دارد، و البته هر دستگاه قوانینی دارد. در کرمانشاه نسبت به شهر های دیگر اجازه ها به‌سختی داده می شود. اما ما باید یادمان باشد اگر توسعه می خواهیم باید کمی قوانین را آسان تر بگیریم.
قادری در خصوص وضعیت صنایع دستی در استان گفت:در استان حدود ۱۲هزار نفر هنرمند با بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی داریم ، با این حال کرمانشاه هنوز به جایگاه اصلی خود دراین عرصه نرسیده است. زیرا زنجیره های تولید درکرمانشاه تکمیل نیست ؛به عنوان مثال :پشم منطقه سنجانی که بسیار مرغوب است برای تبدیل شدن به نخ و رنگ شدن به استان های همدان و تبریز ارسال می شود.این امر سبب می‌شود که قیمت مواد اولیه برای صنعتگر بیشتر شودو طبیعتا قیمت نهایی کالا افزایش یابد ودرنهایت خرید متقاضی کاهش یابد.
وی افزود:اگر در کرمانشاه پشم ها به نخ تبدیل شود زمینه اشتغال برای عده ای فراهم شده و از لحاظ اقتصادی نیزمقرون به صرفه تر خواهد بود.
قادری تصریح کرد:تولید صنایع دستی یک شغل حمایتی است ومعمولا افرادی که وارد این کار می شوند سرمایه های کلانی برای را ه اندازی کارگاه و مغازه ندارند بنابراین دستگاه ها و بانک ها باید از این قشر حمایت کنند و تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان بگذارند.
مدیرکل میراث فرهنگی در پایان با ابراز امیدواری از آینده صنایع دستی استان گفت: بهترین مکان برای عرضه صنایع دستی بازارچه هایی است که کنار اماکن تاریخی و تفریحی راه اندازی می‌شود زیرا بیشترین بازخورد را دارد و من با اطمینان ومطالعه میگویم که ما چیزی از اصفهان کم نداریم اما صنایع دستی اصفهان در کنار عمارت عالی قاپو و میدان امام به فروش می رود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=6901

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.