• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

پسته در بسته کارگروه توسعه منطقه‌ای

  • کد خبر : 3107
  • 26 اردیبهشت 1397 - 18:22
پسته در بسته کارگروه توسعه منطقه‌ای

یادداشت : عبدالله مرادی مدیرمسئول میلکان ?نشست کارگروه توسعه منطقه ۴ کشوری با حضور استانهای کرمانشاه، لرستان، ایلام ، خوزستان ، همدان و مرکزی در کرمانشاه برگزار خواهد شد. این کارگروه به منظور هماهنگی، مشارکت و هم افزایی در طراحی نظام برنامه ریزی جامع توسعه ملی و منطقه ای، تدوین برنامه‌ها، اجرای سیاست های عمومی […]

یادداشت : عبدالله مرادی مدیرمسئول میلکان

?نشست کارگروه توسعه منطقه ۴ کشوری با حضور استانهای کرمانشاه، لرستان، ایلام ، خوزستان ، همدان و مرکزی در کرمانشاه برگزار خواهد شد.
این کارگروه به منظور هماهنگی، مشارکت و هم افزایی در طراحی نظام برنامه ریزی جامع توسعه ملی و منطقه ای، تدوین برنامه‌ها، اجرای سیاست های عمومی دولت و تحقق اهداف مندرج در برنامه های توسعه، با بهره گیری از حداکثر امکانات و ظرفیت های استانی در جهت توسعه متوازن مناطق تشکیل گردیده است .

?با نگاهی اجمالی به ترکیبی که در این مناطق چیده شده است می بینیم که این چینش متوازن و همه جانبه نیست. شاید تنها وجه اشتراک این استانها حداقل در منطقه چهار، مرز سیاسی مشترک آنها باشد که این نه تنها هم افزایی ایجاد نمی کند رقابت و امتیازگیری نیز به وجود خواهد آورد که در سابقه تاریخی تک تک این همسایه ها با هم وجود دارد.
بهتر بود این تقسیمات بر اساس مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گرفت تا گروهی که سر یک میز می نشینند درد مشترک داشته باشند نه اینکه منافع یکی توسط دیگری مورد تهدید باشد. همدان همواره در تلاش بوده که مرکزیت غرب کشور را از کرمانشاه بگیرد.

?استان مرکزی با شاکله صنعتی و اقتصادی در بین استانهای مرز نشین به دنبال چه امتیازهایی است و چرا استان کردستان در میان کارگروه منطقه ۴ جای نگرفته است .
اگر این تقسیمات به جمعی از وزارت خانه‌ها سپرده می شد و تنها وزارت کشور مامور این کار نمی شد شاید کمی تقسیمات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ترشکل می گرفت.

?ایجاد تعامل و هماهنگی بین ستاد مرکزی در وزارت کشور و مناطق، ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین و مقررات ، هماهنگی در اجرای سیاست های عمومی دولت ، استفاده و بهره برداری بهینه از تجارب استانها ، تبادل نظر و هم اندیشی در خصوص مسایل مهم منطقه ای ،ارتقاء شاخص های نظام برنامه ریزی در سطوح مختلف مناطق ، تقویت نقش استانها در تصمیم گیری های ملی و استانی و هم افزایی و ایجاد تبادل تجربیات و ارائه برنامه های توسعه منطقه ای اهداف این کارگروه‌ها تعریف شده است که بعید است بدون داشتن اختیارات و تصمیم گیری منطقه‌ای به سرانجام برسد.

?بخشی از این استانها استان‌هایی کمترتوسعه یافته با پتانسل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه هستند که برای رشد شاخص های اقتصادی نیازمند گرفتن امتیازه‌های ویژه هستند و اگر قرار باشد امتیازها و مشوق‌های سرمایه گذاری و توسعه در استانی همچون مرکزی، همدان و حتی لرستان با استان‌های مرزی باریسک بالای کرمانشاه، ایلام و خوزستان به یک نحو در نظر گرفته شود شکی نیست که مرکزی و همدان صنعتی تر و توسعه یافته تر خواهند شد و سر استانهای مرزی که همواره سپردفاعی ایران بوده اند بی کلاه خواهد ماند.

?نمی خواهیم به این طرح بدبینانه نگاه کنیم اما زیاد هم نگران آن نیستیم چون این کارگروه نیز همچون دیگر طرح های توسعه بدون برنامه جامع به نتیجه نخواهد رسید و نهایت عمر آن دولت یازدهم خواهد بود، البته اگر تا آن زمان شکل بگیرد و خروجی داشته باشد .
پنجاه و هشتمین شماره هفته نامه میلکان منتشر شد

http://www.milkanonline.ir
با میلکان همراه شوید
???
@milkanweekly????

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=3107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.