• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

وابستگی زیاد اقتصاد ایران به دلار

  • کد خبر : 13570
  • 13 مهر 1399 - 7:44
وابستگی زیاد اقتصاد ایران به دلار

نماینده کرمانشاه با بیان اینکه اقتصاد ایران به دلار وابسته شده، گفت: در شرایطی‌که وابستگی اقتصاد به دلار باید فقط حدود ۱۵ درصد باشد، اما گاهی این وابستگی به ۱۰۰ درصد می‌رسد. به گزارش میلکان آنلاین؛ عبدالرضا مصری با بیان اینکه برخلاف میل مسئولین کشور اقتصاد ایران به دلار وابسته است، افزود: وابستگی به دلار […]

نماینده کرمانشاه با بیان اینکه اقتصاد ایران به دلار وابسته شده، گفت: در شرایطی‌که وابستگی اقتصاد به دلار باید فقط حدود ۱۵ درصد باشد، اما گاهی این وابستگی به ۱۰۰ درصد می‌رسد.
به گزارش میلکان آنلاین؛ عبدالرضا مصری با بیان اینکه برخلاف میل مسئولین کشور اقتصاد ایران به دلار وابسته است، افزود: وابستگی به دلار باید حدود ۱۵ درصد باشد، اما گاهی این وابستگی به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.
وی ادامه داد: این وابستگی باعث می‌شود گاهی برای مدیریت نرخ ارز تصمیماتی گرفته شود که یا ناگهان ترمز دلار را بکشد یا به شدت به قیمت آن بیفزاید که نتیجه این شرایط جز به زیان فعالین اقتصادی نیست و جرات هرگونه کار اقتصادی را از آنها می‌گیرد.
این نماینده مجلس مشکل دیگری که اکنون در حوزه ارز با آن مواجهیم را عدم برگشت بخشی از ارز به کشور دانست و اظهار کرد: برخی از این عدم بازگشت ناشی از موانع نیست، بلکه واقعا برخی از فعالین نمی‌خواهند فعلا ارز آنها به کشور برگردد، زیرا هرچه زمان بگذرد می‌توانند ارزی که به کشور می‌آورند را با قیمت بیشتری بفروشند.
مصری با اشاره به پیشنهاداتی که گاهی برای حذف ارز ترجیحی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع گفته می‌شود باید فاصله‌ای که به دلیل حذف ارز ترجیحی در قیمت کالاها ایجاد می‌شود را با تزریق ریالی به صورت یارانه پر کنیم.
وی تاکید کرد: پر کردن این فاصله چند صد هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گاهی تمام بودجه مملکت نیز نمی‌تواند این فاصله را پوشش داد.
مصری مشکل دیگری که اقتصاد ایران با آن مواجه است را درگیری آن با تصمیم‌گیری‌های سیاسی دانست و یادآور شد: این موضوع گاهی باعث ناپایداری تصمیم گیری‌های اقتصادی می‌شود.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود از مشکلات فعالین اقتصادی کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: بخشی از مشکلات که خاص استان کرمانشاه است را باید احصا کنیم و جداگانه به حل آن بپردازیم.
مصری رفع مشکلات فعالین اقتصادی کرمانشاه را نیازمند ارائه پیشنهادات کارشناسی و پخته از سوی خود آنها دانست و یادآور شد: آماده‌ایم برای فعالین اقتصادی هر بخش نشست‌های تخصصی مرتبط با همان حوزه را برگزار کنیم.
وی همچنین از ظرفیت کمیسیون جهش تولید هم یاد کرد و با بیان اینکه این کمیسیون ۱۵ عضو دارد، افزود: به اندازه سهم چهار استان در این کمیسیون نماینده داریم و باید از این ظرفیت برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی استفاده کرد.
مصری گفت: کرمانشاه در کمیسیون‌های اثرگذار مجلس مانند صنعت و معدن، کشاورزی، امنیت ملی و … نیز نماینده دارد که باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست به چند مشکل اساسی پیش روی بخش تولید در کشور پرداخت و قاچاق کالا را از مهمترین آنها برشمرد.
حسینی‌کیا با بیان اینکه قاچاق، تولیدکنندگان را به شدت با مشکل مواجه کرده، افزود: رقم قاچاق کالا فقط برای منسوجات و پوشاک گاهی به ۱٫۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد.
وی معضل دیگر پیش روی بخش تولید را بانک‌ها دانست که چون قوانین و مقررات داخلی خود را دارند، گاهی زیر بار برخی از دستورالعمل‌ها نمی‌روند.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه معتقد است باید ساز و کاری تعریف شود که بتوان بانک‌ها را خصوصا در زمینه پرداخت تسهیلات بیشتر با بخش تولید همراه کرد.
حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که برخی از تولیدکنندگان از آن گلایه دارند این است که بسیاری از قوانین کشور ما بر اساس حقوق کارگران نوشته شده و کمتر به حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان پرداخته است.
وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس قدم‌های خوبی را برای کمک به بخش تولید برداشته، افزود: یکی از مهمترین این موارد ساماندهی موضوع “فولاد” است.
حسینی‌کیا با اشاره به تولید سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور در شرایطی که مصرف داخلی ایران حدود ۱۵ میلیون تن است، اظهار کرد: قیمت فولاد در ایران ۳۴ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی است که باید به این معضل رسیدگی شود.
وی یکی از دلایل نابسامانی بازار فولاد را فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار دانست و یادآور شد: کسانی در سامانه بهین یاب می‌توانند حواله مواد اولیه بگیرند که مجوز کاغذی دارند و برخی از صاحبان مجوز حواله‌های خود را به قیمت گزاف می‌فروشند که باعث نابسامانی بازار می‌شود.
نماینده سنقر و کلیایی با اشاره به سهم ۳۵ درصدی فولاد از قیمت خودرو، افزود: ساماندهی بازار فولاد می‌تواند بازار خودرو را نیز سامان بدهد.
حسینی‌کیا در ادامه از آمادگی نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مشکلات بخش تولید استان هم خبر داد و یادآور شد: آمادگی داریم کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و فعالین اقتصادی به طور اختصاصی برای هر بخش تشکیل دهیم.
وی تاکید کرد: مشکلاتی که در سطح ملی باشد از طریق رایزنی و چانه‌زنی‌های ملی حل خواهیم کرد. برای مشکلات استانی هم از ظرفیت خود مدیران استان‌ها کمک می‌گیریم و در صورت نیاز نسبت به اصلاح قوانین نیز اقدام خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=13570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.