• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
دکتر اعلمی‌آل‌آقا:

همجواری دانشگاه با باغ‌ابریشم باید به رشد و توسعه منطقه کمک کند

  • کد خبر : 14256
  • 06 آبان 1399 - 6:14
همجواری دانشگاه با باغ‌ابریشم باید به رشد و توسعه منطقه کمک کند

نشست هم‌اندیشی معاونین و مدیران دانشگاه با موضوع «بررسی راهکارهایی برای توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم» ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد. به گزارش میلکان آنلاین؛ دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه طی سخنانی ضمن قدردانی از اهتمام مدیران دانشگاه برای حضور در این نشست، اظهار داشت: دانشگاه رازی باید نقطه قوتی برای […]

نشست هم‌اندیشی معاونین و مدیران دانشگاه با موضوع «بررسی راهکارهایی برای توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم» ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش میلکان آنلاین؛ دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه طی سخنانی ضمن قدردانی از اهتمام مدیران دانشگاه برای حضور در این نشست، اظهار داشت: دانشگاه رازی باید نقطه قوتی برای منطقه مجاور خود باشد، ما در راستای ایفای رسالت اجتماعی خود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، متعهد به ارائه خدماتی به مردم منطقه باغ‌ابریشم هستیم و هدف از برگزاری این جلسه، بهره‌مندی از نقطه‌نظرات بخش‌های مختلف دانشگاه و انتخاب متولی درون دانشگاهی پروژه توانمندسازی باغ‌ابریشم است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همه دستگاه‌های اجرایی استان را برای اجرای طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم به مشارکت طلبید و افزود: دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند مجری طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم باشد اما می‌تواند به نمایندگی از مردم این منطقه و از طریق مکاتبات، برگزاری جلسات و ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و متولیان ذی‌ربط، پیگیر مطالبات، مسائل، نیازها و مشکلات آنها باشد.

ایشان در ادامه افزود: توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم موضوعی گسترده و نیازمند مشارکت جمعی همه دستگاه‌های اجرایی است، به عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی(ره) از طریق تامین بودجه و امکانات موردنیاز در زمینه ایجاد اشتغال برای اقشار نیازمند، می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد این طرح داشته باشد، اخیرا نیز بنیاد برکت برای کمک به این موضوع اعلام آمادگی کرده و دانشگاه می‌تواند وارد مذاکره شود و امتیازاتی برای مردم منطقه باغ‌ابریشم بگیرد و در نهایت به عنوان نهادی که دغدغه رشد و اعتلای منطقه مجاور خود را دارد، در حد توان نقش‌آفرینی نماید.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا یادآور شد: تاکنون جلسات بسیاری برای رسیدگی به مسائل منطقه باغ‌ابریشم تشکیل شده است اما نتیجه‌ای در بر نداشته است، دانشگاه برای ایفای رسالت اجتماعی خود از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های درونی استفاده خواهد کرد، یکی از این ظرفیت‌ها وجود دو دبیرستان وابسته به دانشگاه است که در این راستا می‌توان کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان این منطقه برگزار کرد، همچنین می‌توان یکسری کلاس‌های توانمندسازی با هدف کارآفرینی برگزار کرد، عمده فعالیت‌ها و برنامه‌ها حول محور کار اجتماعی است و باید شناسایی دقیقی از وضعیت این منطقه و مسائل آن داشته باشیم.

ایشان تاکید کرد: همجواری دانشگاه رازی با منطقه باغ‌ابریشم باید به رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی این منطقه کمک کند، شهرداری باید نسبت به وضعیت زیرساختی و عمرانی این منطقه توجه جدی داشته باشد و از این نظر میان منطقه باغ‌ابریشم و محلات برخوردار تبعیض قائل نگردد، ما در میان‌مدت به دنبال ایجاد بافت دانش‌بنیان در این محدوده هستیم، مذاکراتی با مدیران استانداری کرمانشاه نیز انجام شده است تا از طریق تغییرات ساختاری جدی، یک منطقه دانش‌بنیان، فناوری و گردشگری را نیز در محدوده مجاور دانشگاه داشته باشیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: دانشگاه رازی باید نسبت به مسائل منطقه باغ‌ابریشم حساس باشد، ما می‌خواهیم با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان تسهیلگر رشد و توسعه منطقه باغ‌ابریشم باشیم و مطالبات مردم این منطقه را به گوش مسئولین ذیربط برسانیم تا در تخصیص اعتبارات، منابع و امکانات استان به مردم این منطقه تبعیضی صورت نگیرد. اراده ما بر این است که در مسیر توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم حرکت کنیم، در ابتدای راه هم قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم بود اما رسالت اجتماعی ما ایجاب می‌کند که نسبت به این موضوع و شرکت در جلسات مرتبط با آن جدی باشیم.

رئیس دانشگاه رازی ابراز امیدواری کرد : این جلسه شروعی برای انجام طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم با مشارکت همه بخش‌های دانشگاه باشد و آقای دکتر جهانگیر کرمی با توجه به سوابق ارزشمند و تجربیاتی که در این زمینه دارند به عنوان متولی درون دانشگاهی، فاز عملیاتی این طرح را آغاز نمایند و در این راستا تمام ظرفیت‌های دانشگاه برای پیشبرد امور به کار گرفته شود و امیدواریم در ادامه مسیر همراهی و مشارکت دستگاه‌هایی اجرایی استان را داشته باشیم.

ایشان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های زیرمجموعه دانشگاه و گروه‌های دانشجویی برای پیشبرد طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم شد و افزود: جوانان دغدغه‌مند سرمایه ارزشمندی هستند که می‌توانند راهگشای این طرح باشند، هیات رئیسه و همه مجموعه‌های دانشگاه خود را مقید به همراهی طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم بدانند و إن‌شاءالله بعد از شش ماه، در جلسه‌ای با حضور اعضای ذی‌ربط گزارشی در خصوص فعالیت‌های انجام شده و میزان پیشرفت طرح ارائه گردد و امیدواریم با انجام این حرکت خداپسندانه، گامی در راستای رسالت اجتماعی دانشگاه برداریم و خیرات و برکات آن برای مردم منطقه آشکار شود.

طرح توانمندسازی باغ ابریشم باید به صورت کلان دیده شود / نسبت به منطقه و مسائل مردم احساس مسئولیت می‌کنیم

در ادامه دکتر طهماسب علیپوریانی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که رسیدن به هدف مطلوب در خصوص طرح توانمندسازی باغ‌ابریشم را میسر می‌سازد؛ وحدت در بینش و نوع نگاه به موضوع است. ما نسبت به این منطقه و مسائل مردم احساس مسئولیت می‌کنیم.

ایشان افزود: همه مسئولین استان اعم از نیروی انتظامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌ها و… باید برای رسیدگی به مسائل و مشکلات منطقه باغ‌ابریشم پای کار بیایند. شروع طرح توانمندسازی باغ‌ابریشم توسط دانشگاه نقطه عطفی برای ادای رسالت اجتماعی خود نسبت به محیط پیرامونی است و هر یک از واحدهای دانشگاه اعم از معاونت‌ها باید دست به دست هم دهند و در این زمینه کمک کنند.

دکتر علیپوریانی افزود: طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم باید به صورت کلان دیده شود، در این زمینه اولین دستگاه اجرایی که می‌تواند یاریگر دانشگاه باشد، شهرداری است و اگر شهردار محترم هم پای کار بیاید و همگرایی و مشارکت جمعی داشته باشیم، سرعت کار چند برابر می‌شود.

ایشان مشکلات فرهنگی مانند اعتیاد، خرید و فروش موادمخدر و… را از جمله معضلات منطقه باغ‌ابریشم دانست و یادآور شد: نیروی انتظامی برای کمک به رفع این مشکلات باید پای کار بیاید و تفاهم‌نامه انعقادیافته در این زمینه با فرماندهی انتظامی استان می‌تواند به پیشبرد بهتر امور کمک ‌کند.

نهادهای تخصصی متولی کاهش آسیب‌ها و رسیدگی به امور مردم هستند / دانشگاه مشوق‌های حمایتی برای جوانان منطقه لحاظ نماید

در ادامه دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: منطقه باغ‌ابریشم مسائل فراوانی دارد و اهالی در بسیاری از امور ابتدایی زندگی روزمره با مشکلاتی مواجه هستند، متولی رسیدگی به مسائل این منطقه، نهادهای تخصصی از جمله شهرداری، بهزیستی، آموزش و پرورش هستند کما اینکه در همه استان‌های کشور نهادهای تخصصی متولی کاهش آسیب‌ها و رسیدگی به امور مردم مناطق حاشیه‌ای هستند.

دکتر ویسی افزود: سازمان‌های اجرایی که امکانات و بودجه‌های قابل توجهی دارند تاکنون برای ساماندهی منطقه باغ‌ابریشم کار در خوری انجام نداده‌اند،دانشگاه رازی در حد توان می‌تواند در بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های خود مانند مباحث آموزشی، خدماتی ارائه دهد.

ایشان اظهار داشت: دانشگاه می‌تواند مشوق‌هایی برای ترغیب دانش‌آموزان و جوانان منطقه باغ‌ابریشم لحاظ کند، به عنوان مثال کلاس‌های تقویتی برگزار کند و برای رتبه‌های خوب کنکور و پذیرفته‌شدگان در این دانشگاه مشوق‌های حمایتی در نظر بگیرد، همچنین در عرصه ورزشی می‌توان مسابقاتی را با مشارکت تیم جوانان منطقه باغ‌ابریشم برگزار کرد و از امکانات ورزشی دانشگاه مانند زمین چمن استفاده شود.

در پروژه ساماندهی منطقه «باغ‌ابریشم» دانشگاه رازی یک بخش از کار است / از تمام ظرفیت‌های استان برای اجرای این طرح استفاده شود

در ادامه دکتر سجاد دادفر مدیر حراست دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: یکی از مباحثی که در روش تحقیق بدان توجه می‌شود تفاوت «مساله» با «مشکل» است؛ همه افراد می‌توانند مشکل را ببینند اما تبدیل مشکل به مساله و ارائه راهکار برای حل آن، مبحثی کاملا تخصصی و در حیطه کاری متخصصین امر است و دانشگاه بزرگ‌ترین مرجع برخورداری از متخصصین است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف به ویژه در حیطه مسائل اجتماعی و روانشناسی برای تبدیل مشکل به یک مساله و ارائه راهکار ورود کند.

دکتر دادفر افزود: در سال‌های اخیر نقد بجایی به دانشگاه وارد شده که نسبت به مسائل و مشکلات منطقه مجاور خود -«باغ‌ابریشم»- ورود پیدا نکرده و امیدوارم این جلسه آغاز حرکتی برای ادای رسالت اجتماعی دانشگاه در این راستا و کاهش مشکلات مردم این منطقه باشد.

ایشان بیان کرد: باید توجه داشت که مساله ساماندهی منطقه «باغ‌ابریشم» موضوع چندوجهی است و دانشگاه رازی یک بخش از کار است و در زمینه طرح مساله و ارائه راهکار می‌تواند کمک کند اما در حیطه اجرایی و عملیاتی نیازمند به استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان هستیم.

دکتر دادفر افزود: دانشگاه رازی در زمینه آموزشی و آگاهی‌بخشی، با ایجاد مرکز مشاوره و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند به مردم منطقه باغ‌ابریشم خدمات ارائه نماید اما نهادها و سازمان‌های دیگر از جمله شهرداری و نیروی انتظامی نیز باید پای کار بیایند و رسالت خود را انجام دهند.

ایشان اجرای مطلوب طرح توانمندسازی باغ‌ابریشم را در گرو مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان در عرصه‌های سیاسی، انتظامی، امنیتی، خدماتی و… دانست و با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات مشترک با مراکز تصمیم‌گیری در سطح استان و همفکری در این زمینه، ابراز امیدواری کرد: خروجی این جلسات منجر به نتایج محسوس گردد.

دانشگاه رازی در گام اول خدمات مشاوره‌ای، روانشناختی، آموزشی و ورزشی به مردم باغ‌ابریشم ارائه می‌کند / ساخت مستند «دیوار ابریشم»

در ادامه دکتر جهانگیر کرمی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: موضوع رسیدگی به منطقه باغ‌ابریشم از سال‌های قبل مورد توجه بوده و دستگاه‌های اجرایی مختلف، جلسات بسیاری برای این مهم برگزار کرده‌اند اما نتیجه‌ای در بر نداشته است، دانشگاه رازی برای ورود به طرح توانمندسازی باغ‌ابریشم باید نقطه شروعی داشته باشد و به مرور فعالیت‌های خود را توسعه دهد؛ ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و ورزشی می‌تواند آغاز خوبی برای ورود به این موضوع باشد.

ایشان بیان کرد: رایزنی‌هایی با نیروی انتظامی، معاونت فرهنگی سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان، جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش و بهزیستی انجام داده‌ایم، تفاهم‌نامه‌ای نیز با اداره کل بهزستی استان در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای به مردم این منطقه آماده کرده‌ایم. ما آمادگی لازم برای ارائه مشاوره تحصیلی و روانشناختی به مردم منطقه باغ‌ابریشم داریم و می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان برگزار کنیم.

در ادامه خشایار شیخی مدیر امور اداری دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: حاشیه‌نشینی فقط مختص منطقه باغ ابریشم نیست و در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در کرمانشاه وجود دارد، برای اجرای طرح توانمندسازی منطقه باغ‌ابریشم باید به ظرفیت‌های درون دانشگاه توجه کنیم و کارگروهی در این زمینه نیز تشکیل شود.

وی با اشاره به سند ملی راهبردی احیا و بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده با رویکرد مباحث فرهنگی در سال ۱۳۹۳، گفت: موضوع حاشیه‌نشینی در باغ‌ابریشم به قبل از سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد، در اجرای طرح توانمندسازی این منطقه رسالت دانشگاه سنگین‌تر می‌شود و می‌توان از تجربیات شهری استفاده کرد و تمرکز دانشگاه بر ظرفیت جوانان این منطقه باشد.

در این جلسه مقرر گردید: دکتر جهانگیر کرمی (عضو هیات علمی و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه رازی) به عنوان متولی درون دانشگاهی طرح توانمندسازی باغ‌ابریشم برای اجرای این مهم اقدام نماید و از همه ظرفیت‌های دانشگاه به ویژه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، تربیت بدنی، مرکز مشاوره و… استفاده گردد.

ارائه گزارشی در خصوص مراحل ساخت مستند «دیوار ابریشم» که به همسایگی منطقه باغ‌ابریشم و دانشگاه رازی می‌پردازد و بیان تجربیات و مشاهدات میدانی حاصل از این مستند، ارائه گوشه‌ای از انتظارات مردم باغ‌ابریشم و ظرفیت‌های قابل استفاده دانشگاه از نگاه مردم محله، اعلام آمادگی باشگاه دانشجویان برای اجرای برنامه‌های مختلف در زمینه توانمندسازی و مطالبه‌گری دانشگاه از مسئولین استانی با تکیه بر ظرفیت دانشجویان و دانش‌آموختگان و حمایت رسانه‌های دانشگاهی، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های دانشجویی برای پیشبرد این طرح، از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مطرح گردید.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=14256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.