• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
شورای ششم کرمانشاه، ناکام در اولین گام

ماجرای نیم روز تحلیف

  • کد خبر : 21014
  • 25 مرداد 1400 - 6:46
ماجرای نیم روز تحلیف

عبدالله مرادی- میلکان نیم روز درمحل فرمانداری کرمانشاه؛ در سه سالن جلسه تشکیل شد اما انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر به نتیجه نرسید. تنها کاری که در این نیم روز انجام گرفت قسم خوردن منتخبین مردم برای خدمت در شورای شهر کرمانشاه در مراسمی با عنوان تحلیف بود. نفسی که با سوگند فرو بردند با […]

عبدالله مرادی- میلکان

نیم روز درمحل فرمانداری کرمانشاه؛ در سه سالن جلسه تشکیل شد اما انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر به نتیجه نرسید. تنها کاری که در این نیم روز انجام گرفت قسم خوردن منتخبین مردم برای خدمت در شورای شهر کرمانشاه در مراسمی با عنوان تحلیف بود. نفسی که با سوگند فرو بردند با اختلاف بر آمد.فرماندار کرمانشاه این فرصت سوزی و کم کاری‌ها را به شورای حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات شوراهای استان گزارش خواهد کرد کاری که بارها برای شورای پنجم انجام داد اما بی نتیجه بود.گزارشی که می خوانید ماحرای نیم روز حضور در ساختمان فرمانداری برای برگزاری مراسم تحلیف، انتخاب هیئت رئیسه و انتخاب سرپرست شهرداری کرمانشاه است.
ساعت ۸:۳۸
فرماندار که همیشه قبل از میهمانان در جلسه حضور داشت، این بار تا زمانی که همه اعضا حضور پیدا نکردند در جلسه حاضر نشد. مراسم تحلیف شورای ۱۱ نفره شهر کرمانشاه با حضور۹ منتخب مردم برگزار شد. شورای عالی نظارت بر انتخابات، آراء ۲منتخب مردم برای شورای شهر را باطل اعلام کرد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم این دو عضو به جمع منتخبین بازخواهند گشت یا ۲ نفر از اعضای علی البدل شانس حضور در شورا را پیدا خواهند کرد؟
این سومین جلسه ای بود که منتخبین مردم برای تحلیف اعضای شورای شهر کرمانشاه به آن دعوت می شدند. ۲جلسه قبلی به خاطر عدم حضور برخی از اعضا به رسمیت نرسید و برگزار نشد.
فرماندار کرمانشاه بیانداشت: با وقفه ای که هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با رد صلاحیت و ابطال آرا دو تن از منتخبین انجام داد جلسه باید با حضور ۹ نفر برگزار شود.
فضل‌الله رنجبر گفت: اختلاف نظر و تضارب آرا و افکار، فلسفه وجودی شورا است و همین تضارب آراء است که موجب پیشرفت خوب و موثر اهداف میشود.
وی با اشاره به اینکه این اختلاف نظرها باید به حفظ منافع عمومی مردم بیانجامد یادآور شد: شورای شهر شورای شهرداری نیست و باید در تمام امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی شهر دخالت و نظارت داشته باشد. فرماندار کرمانشاه از برگزاری جلسات غیررسمی با حضور همه اعضاء استقبال کرد و خاطرنشان ساخت: برخی از روش های شورای گذشته قابل قبول نبود و شورای ششم باید با یک دیدگاه جدید از هر گونه فرصت سوزی جلوگیری کند.
ساعت ۸:۵۸
طبق دستورالعمل وزارت کشور هیئت رئیسه سنی انتخاب و بر آن اساس؛ هاشم درویشی به عنوان مسن ترین عضو، رئیس و سید میثم موسوی اجاق و پوریا فخری جوانترین اعضای شورا به عنوان منشی اول و دوم انتخاب شدند.
هاشم در ویشی، رئیس سنی شورای اسلامی شهر کرمانشاه، شورای شهر را یک نهاد قدرتمند در حوزه شهری با قدرت اجرایی بالا خواند و گفت: برای بهره مندی مردم از این قدرت نیاز است که نمایندگان مردم؛ پاکدست، متعهد، متخصص و کارآمد باشند و برای این کار وقت بگذارند.
این عضو شورای ششم معتقد است که شورای شهر می‌تواند با یک تفکر و رای جمعی هم مصوب کند، هم دستور اجرا بدهد و هم نظارت کند.
وی می افزاید: آنچه برای ما مهم این است که ما نماینده یک میلیون نفر هستیم. به عنوان یک ارزش اجتماعی باید برای مردمی که با تمام کم و کاستی ها پای صندوق رای آمدند تلاش کنیم.
درویشی این جایگاه را مقدس دانست و بیان کرد:ما می خواهیم چهره شورای شهر را تطهیر کنیم. شورا در منزلت و جایگاه بالایی قرار دارد و قاعدتاً بر اساس قانون در تمام امورات حوزه شهری می تواند مداخله کند.
رئیس سنی شورای ششم با اشاره به جلسه وفاقی که به دعوت او برگزار شده بود از رفقا و اعضای شورای شهر که با حضور خودشان در این جلسه باعث خشحالی مردم و مسئولین شده بودند تشکر کرد.
او از استاندار، فرماندار و دیگر مدیران خواست تا شأن شورا را مطابق قانون و جایگاه معنوی که دارد حفظ کنند و تصریح کرد: ما از مدیران انتظار حمایت داریم. نیاز هست که کنار هم باشیم.
درویشی تاکید کرد: با اراده و گذشتی که در جمع وجود دارد هیچ کس به دنبال ریاست نیست، هیچکس به دنبال جایگاه نیست، هیچکس به دنبال کمیسیون گرفتن و حق کمیسیون نیست!
او یادآور شد: تک تک اعضای شورای پنجم افراد کاریزماتیکی بودند اما این وفاق وجود نداشت و ماحصل آن بی نتیجه شد ما این وفاق را در شورای ششم خواهیم داشت. انشالله با عدالتی که در بین دوستان رعایت می‌شود حاصل آن خدمتگزاری به مردم خواهد بود.همکاری همه جانبه دستگاههای ذی‌ربط از شروط موفقیت ما خواهد بود.
این عضو شورای ششم با تاکید بر اینکه برای انتخاب شهردار هیچ عجله و تعجیلی وجود ندارد اظهارداشت:قرار نیست از جایی فردی مشخص شود و آن را انتخاب کنیم! عجلهای برای انتخاب شهردار نداشته باشیم. کارهای شهر هم طبق روال جاری انجام می‌شود. پرونده افرادی که وارد می شود باید مطالعه و بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
ساعت ۹:۱۱
ادای سوگند و برگزاری مراسم تحلیف
منتخب مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه، ۲۴ مرداد در برابر قرآن سوگند یاد کردند و با صدای رسا و بلند گفتند:
من در برابر کلام الله مجید به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایف و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را مدنظر داشته و مادام که در شورا عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت و آبادانی حوزه انتخابی خود اهتمام نمایم.
ساعت ۹:۱۳
برگه آرا انتخاب هیئت رئیسه سالیانه که تقسیم شد هاشم درویشی درخواست برگزاری جلسه غیر علنی با اعضای شورای شهر را در سالن دیگر کرد. هنوز نفس سوگندی که یاد کرده بودند از سینه پایین نرفته بود که زمزمه های اختلاف همیشگی که گویا از جنس شورای شهر کرمانشاه است به گوش رسید.
ساعت ۹:۲۵
هاشمی درویشی با حضور در سالن اولیه‌ای که جلسه در آن برگزار شده بود خواستار برگه رای‌هایی شد که قرار بود در جلسه علنی پر و اعضای هیئت رئیسه از طریق آن انتخاب شوند که با مخالفت فرماندار به آنها داده نشد.
ساعت ۱۰:۷
اعضای شورای شهر، دو به دو از اتاق جلسه غیرعلنی خارج می شوند. برای رایزنی و راضی کردن یکدیگر به اتاق ها و حتی آبدارخانه فرمانداری می روند و دوباره به اتاق جلسه غیرعلنی برمی‌گردند.
خبرنگاران که دیگر حوصله شان سر رفته بود. از رفتارهای تکراری که در پنج دوره شورا که به شورای ششم هم سرایت کرده بود به تنگ آمده بودند. هر لحظه که دری باز می‌شد امیدوار به توافق می‌شدیم. حالا این توافقات چقدر برای شهر هزینه برمی‌دارد، زیاد مهم نبود، مهم این بود که شهر از بلاتکلیفی خارج شود.
ساعت ۱۰:۱۳
خبرنگاران چند نفر از اعضا که قصد ورود مجدد به جلسه را داشتند مورد خطاب قرار دادند: انتخاب هیئت رئیسه باید چقدر دیگر طول بکشد؟ چرا زودتر تصمیمی اتخاذ نمیکنید؟
پوریا فرخی در پاسخ به آنها گفت: سه روز است که از صبح تا شب جلسه می‌گذاریم که به نتیجه برسیم. وقت کم بود. ما باید با ۴ نفر دیگر که دو نفراز آنها به شورا راه پیدا خواهند کرد و عضو شورا هستند نیز مشورت کنیم. آنها هم باید در انتخاب هیئت رئیسه مشارکت کنند.
ساعت ۱۰:۳۱
آرام آرام مرزهای اکثریت و اقلیت نمایان شد. گروه اکثریت؛ متشکل: از رسول آزادی، کامران ملکی، سالار احمدزاده، احسان حیدریان و پوریا فخری اتاق جلسه غیرعلنی را ترک و به سمت سالنی که در آن فرماندار جلسه ستاد مبارزه با کرونا را برگزار کرده رفتند. فرماندار جلسه ستاد کرونا را ترک و همراه با گروهی اکثریت به اتاق کار خود رفت.
این جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار می شد. اما مشخص بود که دعوا بر سر ریاست، نایب رئیسی و کمیسیونهایی است که تا چند دقیقه پیش برای هیچ کس اهمیت و ارزشی نداشت.
ساعت ۱۰:۳۳
فرماندار برای قانع کردن گروه اقلیت به سالنی رفت که جلسه غیرعلنی در آن برگزار شده بود. گروه اقلیت؛ متشکل از: هاشم درویشی، سید احسان احسانی، کامبیز غلامی و سیدمیثم موسوی نیز با وساطت فرماندار به اتاق او رفتند تا ادامه چانه زنی را آنجا انجام بدهند.
هنگام خروج از اتاق، خبرنگاران پرسیدند: چه شد؟ چرا نمی توانید به تصمیم واحد برسید؟ دوباره ۴ به ۵ و ۵به ۴ شروع شده است؟ شورائیان خبرنگاران را محکوم به خبرسازی کردند و گفتند:ما در حال شور و مشورت هستیم. شمایید که ۴ به ۵ را می سازید.
ساعت ۱۰:۴۵
بالاخره فرماندار پس از ریش سفیدی و چانه زنی بسیار با اعضای شورای شهر زبان به شکایت باز کرد و در جمع خبرنگاران گفت: اولین جلسه به صورت ناقص برگزار و تنها مراسم تحلیف انجام شد. انتخاب هیئت رئیسه در بین اعضا با چالش مواجه شده و برای آن به تفاهم نمی‌رسند. اگر این اختلاف حل نشود گزارش تخلف را به مسئولین استان و هیئت حل اختلاف رسیدگی به تخلفات شوراهای استان ارسال می کنم. از هیات حل اختلاف استان می خواهم تا با جدیت و قاطعیت با هرگونه فرصت سوزی و کم کاری برخورد کنند. یک جایی باید قاطعانه برخورد شود.
ساعت ۱۰:۵۵
گروه اکثریت به سالن جلسه که در آن جلسه غیر علنی برگزار کرده بودند برگشتند و منتظر ماندند شاید فرماندار با قانع کردن گروه اقلیت آنها را پای میز مذاکره برگرداند.
کامبیز غلامی عضو دوره ششم شورای شهر نقش میانجی گری و رساندن پیام دو گروه را بر عهده داشت و نظرات هر کدام از گروه ها را به گروه دیگر می رساند.
خبرنگاران اجازه حضور در سالن جلسه را پیدا کردند. سالنی که در آن فرماندار، معاونین و گروه اکثریت حضور داشتند.
دستان به هم قفل شدهای که هر لحظه بیشتر به هم گره می شد نشان از استرس و فشار عصبی بود که بر آنها حاکم بود. گاهی بر روی برگه کوچکی که زیر دستانشان پنهان کرده اند و نام رئیس شورا را در آن نوشته شده بود ضرب می گرفتند.
ساعت ۱۱:۰۰
فرماندار برای آخرین بار در جمع اعضای اقلیت که در اتاق او حضور داشتند حاضر شد که آنها را برای انتخاب هیئت رئیسه به جلسه آورد.
ساعت ۱۱:۷
کامبیز غلامی برگه ای دردست داشت که در آن آمده بود:
بسمه تعالی
بدینوسیله بر اساس دعوتنامه ارسالی از فرماندار کرمانشاه با دستور جلسه اجرای مراسم تحلیف اعضای شورا و تعیین هیئت رئیسه به شرح ذیل نصب گرید:
۱- آقای رسول آزادی به عنوان رئیس انتخاب گردید
۲- آقای کامبیز غلامی به عنوان نایب رئیس انتخاب گردید
۳- آقای احسان حیدریان به عنوان سخنگوی شورا انتخاب گردید
۴- آقای سید میثم موسوی به عنوان منشی دوم شورا انتخاب گردید
۵- آقای پوریا فخری به عنوان منشی اول شورا انتخاب گردید
۶- آقای کامران ملکی به عنوان خزانه‌دار انتخاب گردید
۷- آقایان سید احسان احسانی و سید میثم موسوی به عنوان نمایندگان شورای اسلامی شهر در شورای شهرستان معرفی و انتخاب گردیدند.
گویا این برگه حاصل جلسات غیر رسمی و غیر علنی بود که چند روز بر سر آن جدل بود. این برگه در حالی آماده امضا شده بود که هنوز هیچگونه برگه رای گیری رسمی انجام نشده بود.
فرماندار کرمانشاه بند ۷ را خارج از توافق قبلی دانست و همانطور که پیش بینی کرده بود همان بند مورد اعتراض گروه اکثریت قرار گرفت.
ساعت ۱۱:۲۰
فرماندار مذاکره با گروه اکثریت را برای قانع کردن آنها در خصوص کوتاه آمدن برای حضور یکی از اعضای گروه اقلیت، در شورای اسلامی شهرستان را ادامه داد اما بی نتیجه ماند. کامران ملکی و پوریا فخری دو عضوی بودند که می‌خواستند با هم در شورای شهرستان حضور پیدا کنند.
رسول آزادی با اشاره به اینکه تا هنگامی که در یک جلسه حضور پیدا نکنید معلوم نیست چه رای داده می شود گفت:رای گیری باید با آمدن اعضا صورت بگیرد نه یک برگه ای نوشته شود و ما امضاء کنیم. رای با زور و اجبار گرفته نمیشود. من به کسی امتیاز نمی‌دهم. رای باید قلبی و از روی باور باشد. نمایندهای که سوگند یاد کرده باید به جلسه بیاید. دستم را قطع کنید باج نمی‌دهم.
پوریا فخری نیز با این استدلال که به خاطر مردم در ترکیب هیئت رئیسه کوتاه آمده‌ایم و از گروه مقابل چند نفر را جایگزین گروه اکثریت کرده‌ایم تاکید کرد: هر شورایی گروهی اقلیت و اکثریت دارد. آنها برای حضور در جلسه شرط می‌گذارند. هیچ کس رای زور نمی‌گیرد. این بدعت بدی می شود، سال بعد ما چهار نفر می رویم و توی اتاق می نشینیم. این رویه را باید در جایی ببریم تا کی باید باجگیری ادامه پیدا کند.
ساعت ۱۱:۳۰
فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه داشتن یک شورای منسجم و منظم مطالبه مردم است گفت: خبرنگاران و مردم کوتاه نیایند.
رنجبر به عنوان سخن پایانی خود ضمن تشکر از کسانی که در جلسه حضور پیدا کردند بیان داشت: متاسفانه به خاطر عدم حضور چهار نفر از منتخبین مردم، جلسه تعیین هیئت رئیسه بدون نتیجه مختومه اعلام می شود. ما وظیفه داریم هر نوع تخلفی را گزارش و پیگیری کنیم . من به احترام مردم کرمانشاه دیگر جلسه‌ای تشکیل نخواهم داد و از این وضعیت ناراضی هستم.این رفتارها به هیچ وجه قابل قبول نیست. از هشت و نیم پیگیر بودیم رایزنی‌هایی انجام دادیم اما متاسفانه نتیجه حاصل نشد.
قانون، وظیفه برگزاری جلسه و گزارش تخلفات را بر عهده فرماندار گذاشته است و من از شورای حل اختلاف می خواهم که قاطعانه با این فرصت سوزی و کم کاری ها برخورد کند.
گروه اکثریت اعضای شورای شهر و خبرنگاران جلسه و فرمانداری را ترککردند. یک شورای دیگر در کرمانشاه اولین روز رسمی کار خود را با چالش و بدون نتیجه به اتمام رساند.
ساعت ۱۱:۵۵
بعد از چند بار پیام دادن و زنگ زدن اعضای شورای شهری که هنوز در اتاق فرماندار استقرار داشتند برای گفتگو با آنها با یکی دیگر از خبرنگاران وارد شدیم.
هاشم درویشی رئیس شورای سنی شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار میلکان گفت: ساعت ۱۲ است و ما همچنان در جلسه منتظریم که همکاران و فرماندار تشریف بیاورند و توافقات صورت گرفتهای که در جلسه قبل از تحلیف داشتیم را اجرایی کنیم.
او معتقد است که در جلسهای که به صورت غیررسمی برگزار کردند مقرر شده است که برای خدمتگزاری به مردم، خدمات و کارها بین اعضای شورا تقسیم شود.
درویشی با این استدلال که جلسه‌ای ترک نشده است می‌خواهد صورت جلسه‌ای که با توافق و نظارت فرماندار تهیه شده است به امضا برسد.
او می افزاید: نباید برای انتخاب شهردار عجله کرد برای کلان شهر یک میلیون نفری که به نوعی گره مواسلاتی بین المللی محسوب می شود نمی شود یک ساعته پرونده سه شهردار پیشنهادی را بررسی کرد. برای این کار دهها جلسه نیاز است و امکان دارد در جلسه یازدهم به نتیجه مثبت و خوبی برسیم.
درویشی با تاکید براینکه به دنبال یک نتیجه خوب هستیم اظهارداشت: اصلاً دسته و گروه معنی ندارد. اما توافقاتی که برای ادامه ماموریت بوده و مورد وثوق سایر دوستان بوده را انجام دادهایم.
با وجود این که از ختم جلسه با حضور فرماندار در اتاق جلسات نیم ساعت گذشته او هنوز معتقد است که باید جلسه ادامه داشته باشد و می گوید: هیچ تنشی وجود ندارد و عزم همه برای خدمت گذاری جزم است.
رئیس سنی دوره ششم شورای اسلامی شهر کرمانشاه تاکید دارد: کسانی که خارج شده‌اند و فرمانداری را ترک کرده اند باید پاسخگوی اعمال خود بر اساس آیین نامه باشند. برای ادامه کار در مدیریت شهری تحلیف که صورت گرفت رئیس سنی، قائم به انجام کارهای حوزه مدیریت است. تشریف بیاورند که هیئت رئیسه یک سال انتخاب و ادامه کار با انتخاب سرپرست و شهردار را داشته باشند.
هاشم درویشی در پاسخ به بلاتکلیفی شهر در نبود شهردار گفت: قانونگذار، دوره مدیریت شهردار را در جایی قطع نکرده است. تبصره و ماده ای در این خصوص ندارد. شهردار استعفای خود را تسلیم استاندار کرده و آنها نیز به فرمانداری ارجاع دادند تعیین تکلیف استعفا با توجه به زمان آن باید در شورای پنجم انجام می‌شد. با توجه به اینکه استعفای شهردار مورد بررسی قرار نگرفته و موافقت یا مخالفت اعمال نشده است از لحاظ قانونی طلوعی همچنان شهردار کرمانشاه است.
او معتقد است که چیزی به نام جدل در شورای کرمانشاه وجود ندارد، این یک غلط مصطلح است. در پیشبرد و ارتقاء کار، بحث و مشاجره و تبادل افکار وجود دارد. اگر قرار بود یکی حرف بزند، یکی نگاه کند و یکی تصمیم بگیرد شورا معنی نداشت.
وی با بیان اینکه ترک جلسه مفهومی حقوقی ندارد خاطرنشان کرد: اینجا سه سالن جلسه دارد. جلسههایی را در روزهای گذشته برای بستن تمام کارهای بعد از تحلیف داشتیم. بعد از تحلیف قطعاً شورا این حق را دارد که تقاضای جلسه غیر علنی کند که این جلسه با حضور ۹نفر انجام شد. منتها تعدادی از دوستان ما رفتند و ما در اتاق فرماندار نشستیم که بیایند. اگر ما از منطقه فیزیکی فرمانداریخارج شده ایم یعنی ترک جلسه کرده‌ایم. سوء برداشت شده است.
کامبیز غلامی نیز با بیان اینکه همه ما به رعایت عدالت و انصاف قسم خوردیم گفت: باید در امورات داخلی شورا همین عدالت و انصاف نمایان شود. من دوست دارم دو کفه ترازو کنار هم باشند اگر مقداری هم به سمت سنگین باشد ایرادی ندارد نه اینکه فاصله دو کفه خیلی زیاد شود.
او با تاکید بر اینکه عضو هیچ باند و گروهی نیست خاطر نشان کرد:خیلی از هاشم درویشی خواستیم که رئیس شورا شود اما ایشان قبول نکرد. اما من از همان اول با توجه به تجربه و توانی که در خودم دیدم کاندیدای ریاست شورا شدم اما نهایتاً به احترام دوستان از موضع خودم کوتاه آمدم و به جهت حفظ آرامش شورا ، شهرداری و شهر کرمانشاه ۵۰ درصد از ضربه را کم کردم. در جهت بالانس ترازو به نتایج خوبی رسیدیم و با دخالت فرماندار تبدیل به یک صورت جلسه کردیم که متاسفانه مورد قبول واقع نشد.
غلامی بیان داشت: واقعیت این است که دوست داریم شورایی مترقی داشته باشیم و از حالت سنتی خارج شویم.
این عضو شورا نیز معتقد بود که فعلاً جلسه از نظر قانونی در حضور رئیس سنی شورا برگزار است و منتظرند که صورت جلسه ای که با حضور همه تنظیم شده را بیاورند و امضا کنند.
او می گوید: بحث منافع شخصی در کار نیست. هیئت رئیسه شورا و برخی کمیسیون ها از لحاظ ارزش ها اعتبار اجتماعی تفاوت دارند را دوست داریم بدون و با توافق و برادری با کمال آرامش بین دوستان تقسیم شود.
فرماندار کرمانشاه که نمی خواست در اتاق کار خودش با اعضای گروه اقلیت روبرو شود همراه با مراجعه کنندگان به فرمانداری به اتاق دیگری رفت.
ساعت ۱۲:۵۱
درویشی، احسانی، غلامی و موسوی پس از خدا حافظی با فرماندار ساختمان فرمانداری را ترک کردند.

 

گزارش تصویری نیم روز تحلیف را می تواندی در لینک زیر ببینید:
مراسم تحلیف و شکست انتخاب هیئت رئیسه | پایگاه خبری میلکان آنلاین (milkanonline.ir)

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21014

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.