• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون

لغو تحریم‌ها مهمترین انتظار صنعت فولاد از دولت است

  • کد خبر : 21505
  • 08 آذر 1400 - 11:09
لغو تحریم‌ها مهمترین انتظار  صنعت فولاد  از دولت است

مهندس جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون انتظارات فعالان بخش خصوصی صنعت فولاد از دولت سیزدهم را تشریح کرد. از دولت جدید و وزارت صمت دولت سیزدهم چه انتظاراتی در حوزه حمایت از صنعت فولاد دارید؟ مهم‌ترین و نافذترین عامل در پیشرفت حوزه صنعت به تحریم‌های اقتصادی برمی‌گردد. صنعت فولاد با عنایت به ارتباط […]

مهندس جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون انتظارات فعالان بخش خصوصی صنعت فولاد از دولت سیزدهم را تشریح کرد.
از دولت جدید و وزارت صمت دولت سیزدهم چه انتظاراتی در حوزه حمایت از صنعت فولاد دارید؟
مهم‌ترین و نافذترین عامل در پیشرفت حوزه صنعت به تحریم‌های اقتصادی برمی‌گردد. صنعت فولاد با عنایت به ارتباط فراوان مواد اولیه و کالای تولیدی با حوزه بین‌الملل در تیررس حملات تحریمی قرار گرفته و مشکلاتی چون موانع واردات مواد اولیه، دشواری نقل و انتقال پول، از دست دادن بازار خارجی که در طی سالیان اخیر با مشقت و تلاش فراوان به دست آمده بود و موانع صادرات محصول همه متاثر از شرایط تحریمی است.
بلاشک رفع تحریم‌ها می‌تواند تاثیر معناداری در بازار داشته و رونق قابل توجهی ایجاد نماید. بر این اساس، مهمترین انتظار این صنعت، لغو تحریم‌ها از طریق مکانیسم‌های دیپلماسی دولت جدید است.
آنچه مهم است روابط بین‌الملل و ارتباطات موثر در منطقه علاوه بر جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز، فضای امن و آسوده برای سرمایه گذار ایجاد می‌کند و این مهم میزان ارز‌آوری صنعت را افزایش می‌دهد.
صنایع فولاد در داخل کشور با چه موانعی روبرو هستند و از دولت چه انتظاری در این حوزه دارید؟
علاوه بر تحریم‌ها که تحمیل‌های خارجی است، متاسفانه تولیدکنندگان از داخل کشور نیز متحمل ضربات سنگینی شدند. قوانین خلق‌الساعه و غیرکارشناسی دولت‌ها که عمدتاً بدون مشورت با بخش خصوصی تصویب می‌گردد عملا ًبرنامه‌ریزی درازمدت و حتی در مواردی میان مدت را برای صنعت فولاد دشوار کرده است. کمرنگ کردن و حذف این قوانین دست‌وپاگیر می‌تواند یاری‌گر صنعت فولاد باشد.
بحث دیگر دخالت‌های کارشناسی نشده دولت و ورود بخش دولتی به بازار است که نتیجه‌ای جز رانت و فساد در پی نخواهد داشت. مسلماً علاوه بر حفظ صنایع موجود، دولت باید زمینه را برای ورود سرمایه‌گذار جدید مساعد سازد. بازسازی اعتماد سرمایه‌گذاران و رفع موانع و تسهیل سرمایه‌گذاری در این حوزه لازم و ضروری است.
در حال حاضر عدم تامین زیرساخت‌ها مانع جدی بر سر راه تولید است. دولت سیزدهم با فراهم ساختن زیرساخت‌های اساسی همچون برق، گاز، حمل و نقل و غیره کمک شایانی به بخش تولید می‌کند.
وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بورس کالا چه سیاست‌هایی را باید در دولت سیزدهم در قبال بازار فولاد دنبال کنند؟ انتظارات شما در این حوزه‌ها چیست؟
در حال حاضر خرید و فروش محصولات فولادی از طریق بورس صورت می‌پذیرد و این موضوع نقش کنترل و جلوگیری از فساد در بازار بورس را بسیار پررنگ می‌کند. بورس کالا بایستی بسیار شفاف و بدون نفوذ بوده و بتواند محیط امنی برای خرید و فروش محصولات به وجود بیاورد.
عدم ثبات در نرخ ارز نگرانی‌های فراوانی برای فعالان صنعت به همراه دارد. در حال حاضر خلاء زیادی در ارتباطات وزارت صمت، اقتصاد و بورس کالا وجود دارد.
افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده و قیمت شمش فولادی را افزایش داده است. اخیراً قیمت قراضه و آهن اسفنجی در داخل کشور افزایش زیادی داشته و این موضوع منجر به افزایش قیمت شمش فولادی و محصولات نوردی شده است.انتظار است وزارت صمت و اقتصاد با ایجاد هماهنگی‌های لازم موانع را شناسایی نمایند و وزارت صمت قبل از ورود به صنعت و ارائه بخشنامه‌ها به مسائل کلان اقتصادی توجه داشته باشد.
شرکت زنجیره فولاد در حال حاضر با کدام مشکلات فوری دست و پنجه نرم می‌کنند که مسئولان و نهادهای دولتی باید برای این مشکلات چاره اندیشی کنند؟
مهمترین مانع در حال حاضر عدم وجود زیرساخت‌ها و کمبود عوامل تولید است؛ خصوصاً انرژی برق که با کمبود آن در ماه‌های اخیر ضربات جبران‌ناپذیری به صنعت فولاد وارد آمده است و در صورت عدم رفع کامل مشکلات تامین برق، امکان تعطیلی واحد‌های نورد و فولادی در کشور بسیار بالا است.
مسئله دیگر مشکل تامین آب است، با توجه به کاهش منابع زیرزمینی، تمایل شرکت‌های فولادی به تامین آب مورد نیاز از طریق حفر چاه به دلیل توجه به مسئولیت‌های اجتماعی کمتر شده است. در این حوزه انتظار است تصفیه آب فاضلاب و در دسترس قرار دادن آن برای استفاده صنایع آب‌بر مدنظر قرار گیرد.
رفع انحصار در بازار فولاد و شفافیت بازار یکی دیگر از انتظارات است. اصولا بایستی در بازار رقابتی شرط و شروطی برای فعالیت وجود نداشته باشد یا اگر محدودیتی برقرار شده برای تمامی صنایع همزمان برقرار باشد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.