• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه:

فرهنگ بیمه‌ای در کرمانشاه پایین است/مردم فکر بیمه شدن نبودند

  • کد خبر : 21526
  • 09 آذر 1400 - 8:58
فرهنگ بیمه‌ای در کرمانشاه  پایین است/مردم فکر  بیمه شدن نبودند

در گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران با عنوان جایگاه اقتصادی و اجتماعی استان‌ها منتشر شد، کرمانشاه در شاخص بیمه ای در رتبه ۲۸ کشور قرار گرفته بود. به همین بهانه با مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه گفت‌­و­گویی داشتیم تا از چالش­‌های پیش روی بیمه و دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در استان […]

در گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران با عنوان جایگاه اقتصادی و اجتماعی استان‌ها منتشر شد، کرمانشاه در شاخص بیمه ای در رتبه ۲۸ کشور قرار گرفته بود. به همین بهانه با مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه گفت‌­و­گویی داشتیم تا از چالش­‌های پیش روی بیمه و دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در استان کرمانشاه با خبر شویم.
در حوزه بیمه کرمانشاه به واسطه ی چند اتفاقی که رخ داده است ، از جمله بحث بیکاری که شاید اصلی ترین گزینه بوده است و عدم وجود اشتغال های ثابت، نفوذ بیمه ی ما نسبت به کشور پایین است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفت‌و گویی اختصاصی با میلکان ، تامین اجتماعی را یکی از شاخص های اصلی توسعه هر جامعه دانست و گفت: در ایران نیز به همین ترتیب است و استانهای توسعه یافته تر از شاخص های بالاتر تامین اجتماعی برخوردارند. در کرمانشاه هم علی الرغم همه ی مشکلاتی که وجود دارد تامین اجتماعی توانسته است نسبت به گذشته قدم های خوبی بردارد .
ایمان بیوس در خصوص حوزه نفوذ بیمه بیان داشت: ۳۹درصد جمعیت استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است. این پوشش‌ها شامل : بیمه شدگان اجباری، مشاغل آزاد ، اختیاری و توافقی می باشد.
وی بیمه اجباری را زیربنایی ترین و اصلی ترین بخش از بیمه تامین اجتماعی دانست و اظهارداشت: با توجه به وضعیت استان کرمانشاه آخرین آماری که ما داریم ۱۴۸هزارو ۱۸۶نفر در خرداد ماه بود که در حال بروز رسانی‌های جدید هستیم و احتمالا ۲۰۰یا ۳۰۰ نفر تغییر کرده باشد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه افزود: علی الرغم اینکه پیش بینی می شد که کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش تعداد بیمه شده ها بگذارد اما سازمان تامین اجتماعی توانسته با همکاری دستگاهای داخلی استانی از جمله اداره کار ،خانه صنعت و معدن، اتاق اصناف ، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت و معدن سطح بیمه شدگان را نسبت به اسفند ۹۹افزایش دهد.
وی در پاسخ به اینکه طی چند سال اخیر در تعداد بیمه شدگان با چه تغییراتی روبرو بوده ایم خاطرنشان ساخت: با اینکه روند رشد کند بوده است اما نسبت به کشور در حد متوسط بوده ایم. تعداد پوشش ما تعداد پایینی است که این از گذشته نشأت می‌گیرد.
بیوس در خصوص جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی استان گفت: ۲۵۱هزار و ۵۰۲ نفر بیمه شده اصلی استان است که مجموعا ۷۷۷هزار نفر تحت پوشش بیمه استان است. سالیانه حدود پنج هزار نفر به لیست بیمه شدگان استان اضافه می شود اما با ریزش هایی که وجود دارد گاهی منفی هم شده ایم.
وی در خصوص مستمری بگیران نیز گفت: ۵۹هزارو۷۴۱نفر مستمری بگیر هستند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جامعه بیمه شده استان، بیمه شده های مشاغل آزاد و اختیاری هستند. طرحی را در استانداری اجرایی کردیم که کسانی که فاقد هرگونه بیمه ای هستند را به سمت بیمه های مشاغل آزاد و اختیاری سوق بدهیم. این طرح باعث شد که ما جذب خوبی با این عنوان در استان داشته باشیم.
وی از بیمه رنان خانه دار و دانشجویی به عنوان دو طرحی نام برد که می تواند در آینده ی مردم تاثیرگذار باشد و تصریح کرد: این دو قشر علی الرغم اینکه فرد می تواند تحت پوشش بیمه شده‌ی اصلی و حتی مستمری باشند خودشان هم بیمه می شوند.این بیمه شدگان هم از سوابق بیمه بهره‌مند می شوند و هم مزایای درمانی و سایر مزایای مرتبط با تامین اجتماعی را می گیرند.
وی اظهارداشت: این بیمه ها با سه نرخ ۱۲،۱۶ و ۱۸ درصد نام نویسی می‌شود.
در نرخ ۱۲ درصدی از مزایای بازتشستگی، در نرخ ۱۶ درصد از بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی و در نرخ ۱۸ درصد کلیه خدمات سازمان تامین اجتماعی اعم از باز نشستگی، فوت و از کار افتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای نرخ های ۱۲، ۱۶ و۱۸ درصد به ترتیب ۳۱۸،۳۷۱ و ۴۷۷ هزار تومان ماهیانه باید پرداخت شود.
علیرغم اینکه الزام سازمان در سال ۹۹ در بیمه های توافقی برای کرمانشاه یک هزارو ۷۵ نفر اعلام شد ولی ما چهار برابر این توافق را در بخش بیمه شده مشاغل آزاد اختیاری داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ بابت۲۳۲ مستمری بگیری که در اثر کرونا فوت کردند ۳۱۷نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی پنج ماهه اول سال جاری بر اثر کرونا فوت کردند و حقوق مستمری برقرار کردیم گفت: علی‌رغم اینکه در بیمه شده‌های اجباری بالغ بر یک هزار کاهش بیمه شده داشتیم اما با افزایش بیمه شده در بخش های دیگر توانستیم حفظ سطح موجود بیمه شدگان را داشته باشیم.
وی خاطرنشان ساخت: در حوزه بیمه بیکاری ناشی از کرونا نزدیک به هفت هزار و ۷۰۰نفر حق بیمه پرداخت کردیم. در حال حاضر نیز به سه هزار و ۱۰۰نفر بیمه بیکاری پرداخت می کنیم. در سه ماه اول امسال چیزی حدود۳۴میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری پرداخت کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۵هزار مستمری بگیر به جمع مستمری بگیران استان اضافه شده است خاطرنشان ساخت: سه ماهه اول امسال چیزی حدود یک‌هزار نفر بازنشسته داشته‌ایم.
وی تعداد کارگاه هایی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند را ۱۹ هزار کارگاه فعال برشمرد و تصریح کرد: برابر همین تعداد نیمه فعال و تعدادی نیز راکد داریم.برخی از این کارگاه ها به صورت ماهانه یا فصلی نیرو جذب می کنند که در هنگام عدم فعالیت، کارگاه های نیمه فعال و غیر فعال خوانده می شوند.
وی یکی از مشکلات اصلی بیمه را اشتغال پنهان برشمرد و گفت: کسانی در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار هستند اما به علل مختلف آنها را بیمه نمی کنند. برابر بیمه شده‌هایی که داریم به همین مقدار اشتغال پنهان داریم که بیمه نیستند.
وی اظهارداشت : طی یک سال گذشته حقوق ۲هزار و ۴۰۰ نفر را که به مرخصی زایمان رفته بودند پرداخت کرده ایم که نسبت به سنوات گذشته ۳۰۰ نفر افزایش داشته است. در بحث استراحت پزشکی نیز حدود ۹هزار و ۶۵۰نفر داشته ایم که به واسطه بیماری کرونا نسبت به سنوات گذشته ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰ نفر افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در بحث ازدواج با پرداخت کمک هزینه ازدواج به یک هزار و ۳۳۰نفر تغییر زیادی نسبت به سنوات گذشته نداشته‌ایم. در بحث هزینه های سفر که معمولا برای اعزام و درمان به تهران و دیگر استانها پرداخت می شد کاهش داشته ایم و این کاهش بواسطه تکمیل و انجام درمان‌های تخصصی در استان است.
وی در خصوص بحث بیمه های توافقی که دولت بخشی از حق بیمه را پرداخت می کند گفت: در بیمه های توافقی دولت ۲۰درصد حق بیمه که به عهده کارفرما است را به خاطر حمایت از تولید و حمایت از اقشار ضعیف تقبل می کرد. در دهه ۶۰ حدود ۶۰صنف تحت پوشش این نوع از بیمه بودند و این اقشار مرحله به مرحله کاهش پیدا کردند. این کاهش به واسطه اینکه دولت تعهدات خودش را انجام نمی‌داد از مهرماه ۹۹ موجب شد که سازمان افرادی که در سنوات گذشته مشمول این قانون بودند را بپذیرد اما از پذیرش افراد جدید خودداری کند.
خیلی ها استفاده کردند اما به واسطه اینکه فرهنگ بیمه ای در استان ما خیلی جا نیافتاده مردم خیلی دنبال بیمه شدن نبودند. علی رغم این که تلاش زیادی در این خصوص شد ولی بعضا رغبت چندانی به بیمه تامین اجتماعی نشان ندادند و به سمت بیمه روستاییان رفتند. این باعث شد که اتفاق ویژه ای در بخش کشاورزی نیا‌فتد که ما در آنجا بخواهیم حجم بیمه شده ی زیادی داشته باشیم. در این خصوص با دهیاران،بخشداران و کشاورزان جلسات مختلفی برگزار کردیم اما استقبال صورت نگرفت.
وی به انجام بازرسی‌های بیشتر در جهت جذب بیمه شده بیشتر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در بازرسی‌های سرزده و مستمر می توانیم فرارها و اشتغال‌های پنهان را بیشتر کشف کنیم.
وی در خصوص اجرای طرح نسخه الکترونیک گفت: در سنوات گذشته سالانه حدود ۸۰۰هزار بار مراجعه برای تمدید اعتبار دفترچه و نزدیک به ۴۰۰هزار بار مراجعه برای تعویض دفترچه داشتیم. یعنی در سال یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سطح استان به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کردند. سازمان تامین اجتماعی در خرداد ماه ۱۳۹۹ تمدید دفترچه را کاملا حذف کرد و در مرحله اول ۸۰۰هزار مراجعه را قطع کرد. در اول اسفند ماه نیز توقف صدور دفترچه کاغذی را در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه در ابتدای راه حذف دفترچه و صدور نسخ الکترونیک یکسری مشکلات در اجرا وجود دارد تصریح کرد: هنوز خیلی از پزشکان در سامانه‌ی الکترونیک ما وصل نشده‌اند و بعضا مشکلاتی داریم که این هم با نمهیداتی که در حوزه درمان صورت گرفته در حال رفع شدن است. حسن دیگری که نسخ الکترونیک دارد این است که مراجعین دارای پرونده الکترونیک می شوند و در مراجعات بعدی دارو و تجویزهایی که گرفته اند کاملا مشخص است. سازمان تامین اجتماعی تمهیدات خوبی در این خصوص در نظر گرفته است. اگر پزشک یا داروخانه ای از نسخ الکترونیکی استفاده کند ۲۴ساعته ۹۰درصد پرداختشان را انجام می‌دهیم در حالی که در سنوات قبل این باید پایان ماه تجمع و دسته بندی می‌شد و اسناد نزدیک یک تا دو ماه برسی می شد و عملا این بروکراسی اداری ۶ ماه طول می کشید.
وی خدمات درمانی بیمه شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی در بیمارستان های دولتی را رایگان برشمرد و گفت: در شهرهایی که سازمان تامین اجتماعی مرکز ملکی ندارد برای بیمه شدگان به صورت رایگان خدمات ارائه می گردد.
وی مناسب سازی مستمری بازنشستگان را یکدیگر از اقدامات اخیر سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: این اقدام در ۲مرحله اتفاق افتاد، یک مرحله در مرداد ۹۹ و یک مرحله هم در فروردین ۱۴۰۰ و توانست تغییری در پرداختی های بازنشستگی صورت بپذیرد.
وی گسترش خدمات غیر حضوری و اینترنتی تامین اجتماعی در قالب طرح ۳۰۷۰ را یک تحول عظیم برشمرد و تاکید کرد: با افزایش بیمه شدگان و بیشتر شدن آگاهی مردم نسبت به قوانین، توقع و انتظارات بیشتر شد ولی تعداد کارمندان و فضای ما نسبت به گذشته افزایشی نداشت بلکه کمتر هم شد. طرح ۳۰۷۰ به این معنی بود که با ارائه ۳۰ خدمت سازمان تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری۷۰درصد مراجعین کاهش پیدا کند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و در حال حاضر بیش از ۳۰خدمت به صورت غیر حضوری ارائه می شود.
وی تصریح کرد با توجه به اینکه یکسری مشاغل در بحث کرونا بسیار اسیب پذیر بودند علی الرغم اینکه فعالیتی نداشتند اما بیمه شده هایشان را کاهش ندادند.سازمان تامین اجتماعی نیز در جهت کمک به آنها حق بیمه آنها را امهال کرد و سهم کارفرمایان را بدون اینکه جریمه شوند با تاخیر و بعضا به صورت اقساط دریافت می کردیم.
وی به عملکرد تامین اجتماعی در ستاد تسهیل اشاره داشت و خاطرنشان ساخت: سعی کردیم در پرداخت بدهی کارگاه‌هایی که بجران زده و مشکل داشتند با هماهنگی خانه صنعت و معدن ، اتاق بازرگانی ، اتاق اصناف و استانداری مشکل را در اداره کل حل کنیم و تنها مواردی به ستاد تسهیل می‌رفت که نیاز به مصوبه ستاد داشت و از اختیارات ما خارج بود. که از ابتدای سال تنها هفت مورد بوده است که مصوبات آنها را نیز اجرایی کرده ایم.
وی در پاسخ به اینکه در بین آمار بیمه شدگان و آمار بیکاری رابطه معنا داری وجود دارد یا خیر خاطر نشان ساخت: این ارتباط قطعا وجود دارد امابعضی از اینها خود اشتغالی است و به عنوان کارفرما بیمه شده ما محسوب نمی شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به سرمایه گذاری هایی که خصوصا در بخش نفت، گاز و پتروشیمی در حال انجام است ضریب پوشش بیمه استان نسبت به کشوری بالا برود و تعداد بیمه شده ها افزایش یابد.
وی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی یکی دوسال اخیر اقدام به شفاف سازی و ساده سازی قوانین کرده است. کلیه ی قوانین را جمع بندی و دستور العمل های مختلف را در قالب یک دستور العمل در هر حوزه ابلاغ کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.