• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

جرائم خشن نیازمند برخورد سختگیرانه/۵۰۰تیراندازی طی ۹ماه گذشته در کرمانشاه

  • کد خبر : 21867
  • 28 دی 1400 - 13:37
جرائم خشن نیازمند برخورد سختگیرانه/۵۰۰تیراندازی طی ۹ماه گذشته  در کرمانشاه

گروه گزارش – میلکان-فرنگیس صفری تغییر رویکرد استفاده از سلاح گرم به جای سلاح سرد در نزاع های خیابانی، خانوادگی و گاهی برای ایجاد رعب و وحشت در سرقت های خرد و کلان استفاده از این سلاح ها را آنچنان زیاد کرده است که به یکی از دغدغه های جدی مسئولین و مردم تبدیل شده […]

گروه گزارش – میلکان-فرنگیس صفری

تغییر رویکرد استفاده از سلاح گرم به جای سلاح سرد در نزاع های خیابانی، خانوادگی و گاهی برای ایجاد رعب و وحشت در سرقت های خرد و کلان استفاده از این سلاح ها را آنچنان زیاد کرده است که به یکی از دغدغه های جدی مسئولین و مردم تبدیل شده است. عدم توانایی کنترل خشم و پایین بودن تاب آوری افراد جامعه این وحشت را ایجاد کرده است که علاوه بر اسلحه های غیرمجاز و قاچاق حتی کسانی که اسلحه های شکاری و حتی غیر شکاری مجاز را نیز نگهداری می کنند گاهی مرتکب شلیک با این اسلحه ها و ارتکاب به قتل شوند. شرایط مرزی، زندگی عشایری و تکثر وجود نیروهای نظامی و انتظامی در استان کرمانشاه موجب شده است که حمل سلاح در این استان جه به صورت رسمی و مجوز دار و چه به صورت قاچاق و غیر قانونی زیاد شود. به همین منظور کمیته پیگیری و مقابله با جرائم خشن استان که با حضور مسئولان قضائی و انتظامی در سالن جلسات دادگستری کرمانشاه برگزار شد به صورت ویژه به این موضوع پرداخته و قرار است به صورت جدی‌تر و با تمرکز بیشتر بروی موضوع تیراندازی و حمل سلاح کار شود.
هرچند کشفیات، دستگیری ها و برخوردهای انتظامی و قضائی در استان انجام می پذیرد اما برخورد جدی با این حوزه نیازمند تجدید نظر در قوانین برای افزایش جرائم و برخورد قهری محکم تر در این حوزه است .
برخورد با جرائم تیراندازی در کرمانشاه تشدید می شود
فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه تیراندازی یکی از عوامل ناامن کننده در جامعه و میان شهروندان است، گفت: در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم برخورد با جرم تیراندازی در کرمانشاه و با همکاری دستگاه قضائی تشدید می‌شود.
سردار «علی اکبر جاویدان» در این نشست با بیان اینکه امروز مطالبه آحاد مردم، امنیت آفرینی در جامعه و برخورد جدی با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی است، افزود: در این راستا پلیس و دستگاه قضائی متفق القول و مصمم هستند به بهترین شکل ممکن خواسته های به حق مردم را اجرایی کنند.
وی با بیان اینکه امروز پلیس و دستگاه قضائی یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن هم برقراری نظم و امنیت به شکلی مطلوب، فراگیر و پایدار در جامعه است، گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده امروز امنیت پایداری در کرمانشاه برقرار است و در زمره امن ترین استان های کشور به شمار می رویم.
سردار جاویدان با اشاره به اهتمام پلیس در برخورد قاطعانه با جرائم خشن بویژه تیراندازی، گفت: امروز وقت آن فرا رسیده که برخوردهای سختگیرانه تری نسبت به این افراد لحاظ و دستگاه قضائی احکام سنگین تری برای آن ها صادر کند.
رئیس پلیس استان کرمانشاه گفت: صدور احکام سنگین تر برای افراد تیرانداز تاجایی که قانون اجازه می دهد می تواند عامل پیشگیرانه ای برای موارد مشابه باشد هرچند دستگاه قضائی به صورت جدی همواره پای کار بوده و نهایت تلاش خود را برای برخورد با چنین جرائمی انجام داده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برخی از تیراندازی ها به خاطر اختلافات خانوادگی و یا مسائل جزئی قومی و عشیره ای صورت می گیرد، گفت: در این راستا می توان از ظرفیت بزرگان قبایل و ایلات و ریش سفیدان و معتمدان استفاده کرد.
سردار جاویدان با بیان اینکه در گذشته پادرمیانی بزرگان و ریش سفیدان در بسیاری مواقع باعث رفع مشکلات و اختلافات شده است، گفت: امروز هم می توان از این ظرفیت گرانبها استفاده و از وقوع بسیاری اختلافات که منجر به تیراندازی و ایجاد ناامنی می شود، جلوگیری کنیم.
این مقام عالی رتبه انتظامی در پایان بار دیگر بر اهتمام پلیس و دستگاه قضائی در برخورد با جرائم خشن تاکید کرد و گفت: امروز مجرمان از کمترین امنیتی در استان برخوردار نبوده و خود آن ها نیز به این نتیجه رسیده اند که دیر یا زود در چنگال قانون گرفتار و به سزای عملشان می رسند.
جرائم مربوط به تیراندازی بصورت ویژه رسیدگی می شود
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه تیراندازی ها باعث ناامنی و ایجاد رعب و وحشت میان شهروندان می شود، گفت: این موضوع به صورت ویژه توسط دستگاه قضائی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
پرویز توسلی زاده نیز در کمیته پیگیری و مقابله با جرائم خشن استان، با اشاره به وقوع حدود ۵۰۰ مورد تیراندازی در استان از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس آمارهای پلیس، گفت: هر کدام آن ها می توانست منجر به قتل و وقوع حوادث ناگوارتری شود و اگر مدیریت لازم برای برخورد و پیشگیری صورت نگیرد در آینده مشکل ساز خواهد بود.
وی با بیان اینکه تیراندازی یکی از موضوعاتی است که امنیت جامعه را به چالش می کشد، افزود: برخورد قاطعانه با افراد تیرانداز به صورت جدی باید در دستور کار مقامات قضائی و انتظامی قرار گیرد، کما اینکه هم اکنون نیز این عزم و اراده به صورت جدی وجود دارد و برخوردهای لازم صورت گرفته است.
توسلی زاده با بیان اینکه برخورد با جرم تیراندازی یک طرف قضیه است، خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد پیشگیری از وقوع این جرم است، کما اینکه تجربه نیز به خوبی ثابت کرده همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده و نتایج و اثرات بهتری دارد.
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه اشرافیت خوبی بر جرائم خشن در استان از سوی دستگاه قضائی و پلیس وجود دارد، گفت: لیست جرائم رخ داده به صورت مرتب از سوی پلیس به دادگستری استان ارائه و به صورت ویژه با آن ها برخورد می شود.
وی با تاکید بر اینکه امروز هیچ مجرمی در استان کرمانشاه از حاشیه امنیت برخوردار نیست، گفت: امروز عزم دستگاه قضائی و نیروی انتظامی بر برخورد قاطعانه با افرادی است که به هر نحو سعی در ایجاد ناامنی و رعب و وحشت میان مردم را دارند.
توسلی زاده یادآوری کرد: انتظاری هم که در این میان از پلیس می رود تشدید مقابله با مجرمان و افراد تیرانداز، جمع آوری اسلحه های غیرمجاز و رصد و پایش مداوم مناطق جرم خیز است که تیراندازی های بیشتری در آن ها انجام می شود.
رئیس کل دادگستری کرمانشاه در عین حال از مسئولان قضائی استان نیز خواست تا در دادسراها و تمامی مراجع قضائی و دادگاه های تجدید نظر، شعب ویژه ای برای رسیدگی به جرائم مربوط به تیراندازی اختصاص داده و قرار بازداشت موقت برای افراد تیرانداز را هم در اولویت قرار دهند.
وی همچنین با اشاره به نقش معاونت فرهنگی اجتماعی پلیس کرمانشاه در اقدامات پیشگیرانه و دادن هشدارهای لازم در خصوص مجازات مربوط به تیراندازی گفت: این معاونت با توجه به جایگاه خوبی که میان شهروندان و اصحاب رسانه دارد می تواند اطلاع رسانی های لازم را انجام داده و مردم را از اقدامات صورت گرفته پلیس و دستگاه قضائی مطلع کند.
توسلی زاده در پایان با قدردانی از تلاش ها و زحمات پلیس در برقراری نظم و امنیت، گفت: جانفشانی ماموران زحمتکش انتظامی در عرصه های مختلف خصوصا مقابله با مجرمان و مخلان نظم و امنیت عمومی بر کسی پوشیده نیست و همه ما قدردان این زحمات و تلاش های شبانه روزی هستیم.
ایستگاه های بازرسی در محلات حاشیه ای کرمانشاه ایجاد شود
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه بر لزوم راه‌اندازی ایستگاه بازرسی در محلات حاشیه ای و نقاطی که بیشترین فراوانی تیراندازی ها را به خود اختصاص داده اند، تاکید کرد و گفت: این اقدام در پیشگیری از وقوع جرائم خصوصا در حوزه تیراندازی موثر خواهد بود.
شهرام کرمی نیز در این کمیته، با بیان اینکه در بررسی های انجام شده مشخص شده که عمدتا تیراندازی ها در برخی ساعات و بعضی محلات انجام می شود، گفت: دایر شدن ایستگاه بازرسی در این نقاط و بازرسی از خودروهای مشکوک می تواند قدم موثری برای کشف اسلحه پیش از وقوع تیراندازی باشد.
وی همچنین از تشکیل شعب ویژه برای رسیدن به جرائم تیراندازی استقبال کرد و گفت: ایجاد چنین شعبی می‌تواند به تسریع در روند رسیدگی به کار و صدور احکام مناسب و بازدارنده کمک زیادی کند.دادستان کرمانشاه تاکید کرد: امروز دادستانی به عنوان مدعی العموم آماده برخورد با هرگونه ناامنی و التهابی است که باعث نگرانی میان شهروندان جامعه می شود و در این راستا بدون گذشت با خاطیان برخورد می کند.
کرمی در پایان و با تقدیر از زحمات پلیس برای برخورد با اراذل و اوباش و مجرمانی که در شهر ناامنی ایجاد می کنند، گفت: دستگاه قضائی و دادستانی نیز همواره در کنار آن ها قرار داشته و همه حمایت های لازم و قانونی را به عمل می آورند.
بیشتر عاملان تیراندازی در سریعترین زمان توسط پلیس دستگیر می شوند
جانشین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: با وجودی که تیراندازی ها در استان، امسال نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است اما بیشتر عاملان وقوع این جرم در سریعترین زمان ممکن توسط پلیس دستگیر می شوند.
سردار «جمال سلمانی» با اشاره به اینکه تیراندازی یکی از مهمترین عوامل ناامنی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، گفت: این جرم اثرات روحی بدی را در میان شهروندان و خصوصا خانواده ای که به سمت منزل آن ها تیراندازی شده به جا می گذارد از این رو باید تا حد امکان از وقوع آن جلوگیری کرد.
وی همچنین بر لزوم برخورد جدی و قاطعانه تر با عاملان تیراندازی تاکید کرد و گفت: زمانی که این دسته از مجرمان با احکام های سنگین و بازدارنده روبرو شوند سایر افراد دیگر جرائت انجام آن را نخواهند داشت.جانشین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه نباید قبح عمل مجرمانه تیراندازی شکسته شود، افزود: همدلی و همراهی پلیس و دستگاه قضائی در برخورد با این ناهنجاری و آسیب اجتماعی می تواند باعث کاهش موارد تیراندازی شود.
سردار سلمانی همچنین تشکیل شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم مربوط به تیراندازی را گام بلندی برای کنترل این جرم در استان دانست و گفت: افزایش حمایت دستگاه قضائی از ماموریت های پلیسی می تواند همکاران ما را در برخورد با عاملان تیراندازی دل گرم تر کند.
وی خواستار اطلاع رسانی گسترده از نحوه برخورد با تیراندازان و جرائم مربوط به این حوزه شد و گفت: امیدوارم رسانه‌ها که همواره در راستای امنیت آفرینی همیار پلیس و دستگاه قضائی بوده اند این بار هم اقدامات صورت گرفته را اطلاع رسانی کنند تا باعث امنیت بخشی در جامعه شده و افرادی که به فکر انجام این کار هستند بدانند چه عاقبتی در انتظارشان است.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21867

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.