• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
هشدار جدی مدیرعامل آب منطقه‌ای:

برداشت های بی‌رویه از آب های زیرزمینی شرق کرمانشاه، فقر و مهاجرت را به دنبال دارد

  • کد خبر : 15895
  • 04 دی 1399 - 14:59
برداشت های بی‌رویه از آب های زیرزمینی شرق کرمانشاه، فقر و مهاجرت را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه هشدار داد: وضعیت دشت‌های صحنه، میانراهان، چمچمال و بیستون در شرق کرمانشاه به دلیل افزایش بی‌رویه برداشت آب‌های زیرزمینی برای کشت‌های آب‌بر، در حال بحرانی‌شدن است و تداوم این وضعیت موجب فقر و مهاجرت در این دشت‌ها می شود.  بهرام درویشی در گفتگو با میلکان با اشاره به فقر […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه هشدار داد: وضعیت دشت‌های صحنه، میانراهان، چمچمال و بیستون در شرق کرمانشاه به دلیل افزایش بی‌رویه برداشت آب‌های زیرزمینی برای کشت‌های آب‌بر، در حال بحرانی‌شدن است و تداوم این وضعیت موجب فقر و مهاجرت در این دشت‌ها می شود.

 بهرام درویشی در گفتگو با میلکان با اشاره به فقر شدید منابع آب زیرزمینی در کشور در ادامه اظهار داشت: در استان حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی، به عنوان یک پتاسیل برای توسعه در اختیار داریم که متاسفانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از ذخیره منابع استراتژیک آب زیرزمینی کرمانشاه را استفاده کرده ایم و به همین میزان افت مخزن داریم.

وی تاکید کرد: این یک اشتباه بزرگ است که توسعه حوزه کشاورزی را بر مبنای استفاده از منابع ارزشمند آب‌های زیرزمینی طرح‌ریزی کنیم چرا که باید پاسخگوی نسل‌های آینده باشیم.

درویشی خاطرنشان کرد: نظر مدیریت ارشد استان بر استفاده بهینه از آب سطحی مازاد آن هم در سال‌های پربارش بود ولی متاسفانه عده‌ای بی‌اعتنا به این  موضوع، از منابع آب زیرزمینی برای انجام کشت‌های آب بر مانند برنج استفاده کرده‌اند که خلاف است.

وی با اعلام این هشدار که گسترش خارج از قاعده کشت‌های آب بر، آسیب‌های بسیاری به منابع آب های زیرزمینی کرمانشاه وارد کرده؛ در ادامه افزود: به عنوان نمونه بر اساس هیدروگراف های تهیه شده توسط واحد مطالعات پایه‌ منابع آب، دشت‌های صحنه، میانراهان، چمچمال و بیستون در شرق استان کرمانشاه در حوزه منابع آب های زیرزمینی تا چند سال پیش وضعیت مناسبی داشتند ولی اکنون بر اساس نمودارها، افت مخزن پیدا کرده اند و با شتاب به سمت بحرانی شدن پیش می‌روند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ملی سازگاری با کم آبی، کشت های مجاز در هر منطقه تعریف شده اند و در استان کرمانشاه نیز باید با رعایت این الگوها، در یک افق مشخص، ۲۵۹ میلیون مترمکعب آب را صرفه جویی کنیم و در غیر این صورت دچار بحران جدی خواهیم شد.

وی هشدار داد: اتفاق ناگواری که در شرق استان رخ داده، توسعه چاه های غیرمجاز در این دشت ها است.

وی ادامه داد: کرمانشاه تقریبا دو دهه کاملا خشک را پشت سر گذاشته و آب های سطحی استان در فصولی از سال کاملا خشک می شوند در این شرایط، کشاورزان مجبورند در ماه هایی از سال از آب زیرزمینی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه بیان کرد: هنگامی که کشاورزان بالادستی در حجم گسترده آب گاماسیاب را با موتور تلمبه برای استفاده شالیزارهای خویش پمپاژ می‌کنند، در واقع با اینکار کشاورزان پایین دستی را از حق آبه عرفی خویش محروم می کنند و آن ها نیز مجبورند برای تامین آب، چاه های غیرمجاز حفر کنند.

درویشی با بیان این هشدار که کشاورزان از کشت های سنتی سازگار با توان و پتانسیل آب و خاک منطقه دور شده اند؛ افزود: هنگامی که منابع آب زیرزمینی را از دست می رود در آینده نه تنها امکان کشت محصولات آب بر از دست می رود بلکه انجام کشت های معمول نیز غیرممکن می شود‌.
.
وی هشدار داد: به عنوان یک کارشناس پیش بینی می‌کنم اگر مصرف بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در شرق استان کرمانشاه مدیریت نشود تداوم این وضعیت در چهار تا پنج سال آینده موجب فقر مردم منطقه و متعاقب آن مهاجرت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه افزود: در واقع علاوه بر از دست رفتن این درآمدهای کاذب، منابع ارزشمند آبی زیرزمینی را هم از دست برود و کشاورزان در هر دو حوزه فقیر می شوند.

وی گفت: برای پیشگیری از وقوع این بحران باید به دنبال اجرای الگوهای برنامه ملی سازگاری با کم آبی در حوزه های مختلف باشیم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=15895

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.