• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
بررسی فعالیت‌های کوله‌بری از نمای نزدیک؛

بازدید معاون وزیر کشور از معبر کوهستانی دره هرات نوسود

  • کد خبر : 20020
  • 08 خرداد 1400 - 4:28
بازدید معاون وزیر کشور از معبر کوهستانی دره هرات نوسود

” نیمه شب گذشته در حالیکه ساعت به ۲ بامداد نزدیک می شد، بازدید معاون اقتصادی وزیر کشور به پایان رسید اما سوسوی چراغ های کولبران همچنان در ارتفاعات دره هرات نوسود همچنان دیده می شد و تلاش برای کسب معاش ادامه داشت” به گزارش میلکان آنلاین؛ معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي […]

” نیمه شب گذشته در حالیکه ساعت به ۲ بامداد نزدیک می شد، بازدید معاون اقتصادی وزیر کشور به پایان رسید اما سوسوی چراغ های کولبران همچنان در ارتفاعات دره هرات نوسود همچنان دیده می شد و تلاش برای کسب معاش ادامه داشت”

به گزارش میلکان آنلاین؛ معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي وزارت كشور و دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب و کشور شب گذشته با حضور در شهر نوسود از معبر کوهستانی «دره هرات» و وضعیت کولبران در نوار مرزی بازدید کرد و مشکلات مرزنشینان به صورت میدانی پیگیری کرد.

بابك دين پرست ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه غروب روز ششم خرداد ماه با استقبال معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري و جمعي از مديران استان وارد فرودگاه كرمانشاه شد و بدون هیچ توقفی عازم نوار مرزی مشترک نوسود با اقلیم کردستان و استان حلبچه شد تا به صورت میدانی و از نمای نزدیک از معابر کولبری بازدید کند و به بررسی آخرين وضعيت اجراي ضوابط و مقررات ساماندهي فعاليت هاي كولبران و شناسایی موانع موجود بپردازد.

کولبران نوسود مشکلات را در میان گذاشتند

با اینکه ساعت به ۲۳ شب نزدیک می شد ولی تعداد از کولبران و دیگر اقشار مردم درب محوطه بخشداری نوسود منتظر معاون وزیر کشور بودند تا مشکلات خود را بی واسطه با نماینده دولت مطرح کنند.  دین پرست در جمع کولبران نوسود عنوان کرد: مردم منطقه به دلیل وجود مشکلات معیشتی به کولبری روی آورده اند ولی این شکل از کولبری در این ارتفاعات صعب العبور و با این وضعیت دشوار در شان مردم عزیز ما جوانان منطقه نیست.

معاون وزیر کشور افزود: دو سال پیش از تمامی مرزها و بازارچه های استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به شکل میدانی بازدید کردم و مشکلات موجود را از زبان خود مردم شنیدم. با پیگیری ای صورت گرفته از طریق دولت این مشکلات مرتفع شده بود ولی متاسفانه امروز می بینیم از امتیازاتی و مشوق ها و معافیت های گمرکی که برای مرزنشینان برای ورود کالا از طریق بازارچه های مرزی قایل شده ایم به شکل مناسبی استفاده نمی شود و هنوز عده ای مجبورند کولبری کنند.

به اینجا آمده ام تا مشکلات را از زبان کولبرها بشنوم

دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب و کشور خطاب به کولبرها عنوان کرد: امشب آمده ام تا مستقیم به همان جایی بروم که کولبری در حال انجام است و از نزدیک با شما صحبت کنم و بپرسم که چرا با وجود قرار دادن چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معافیت بازرگانی – آن هم در این شرایط سخت تحریمی – هنوز جوانان در این ارتفاعات صعب العبور مجبور به کولبری هستند.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي وزارت كشور ادامه داد: در سال گذشته در استان کرمانشاه حدود ۳ میلیارد ۲۰۰ تومان از این معافیت ها استفاده شده و در دوماه ابتدایی امسال به خاطر اجازه ورود به برخی کالاها این مقدار به حدود ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است که این رقم ها بسیار ناچیز می باشد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیئت وزیران که در طول این چهار سال بارها اصلاح شده است در ادامه افزود: از نظر ما مانعی برای تحقق این برنامه ها وجود ندارد ولی حال امشب آمده ام از زبان شما بشنوم که چرا از این معافیت ها استفاده نمی کنیم و دوباره مشکلات هست. آیا واسطه ها نمی گذارند مرزنشینان از این معافیت ها استفاده کنند و یا مشکلات دیگری وجود دارد.

در این دیدار کولبران از مشکلاتی مانند برقرارنشدن تردد مسافری از مرز شوشمی، بی نصیب ماندن منطقه ازآب سیروان برای اشتغال جوانان و بلااستفاده ماندن برخی کارت های کولبری، غیرفعال بودن برخی کارت ها، مشکلات تجمیعی بودن واردات کالا و ممنوعیت واردات انفرادی و کولبری در مسیرهای غیرقانونی را به شکل صریحی با معاون وزیر کشور در میان گذاشتند و خواستار حل آن ها شدند.

بازید از معبر کولبری «دره هرات»

دکتر دین پرست در ادامه با همراهی معاون اقتصادی استاندار، فرماندار پاوه و مقامات نظامی و انتظامی منطقه به سمت نوار مرزی نوسود حرکت کرد و در حالی که ساعت به نیمه شب نزدیک شده بود از ارتفاعات دره هرات نوسود بازدید کرد. معبری که طی این سال ها کولبران متعددی در آن دچار سانحه شده اند و در رسانه ها خبرساز بوده است.

این بازدید در شرایطی صورت گرفت که نور چراغ های ستون های کولبران در حال حرکت در ارتفاعات دره هرات به خوبی پیدا بود. معاون اقتصادی وزیر کشور خطاب به مدیران عنوان کرد: در صورت فعال شدن ظرفیت های مرزهای رسمی و بازارچه ای و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه بی گمان کسی در این مسیرهای دشوار، صعب العبور و خطرناک به کولبری نمی پردازد و جان خود را به خطر نمی اندازد.

دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب و کشور با تاکید بر اینکه اراده دولت بر حل مشکل کولبری است؛ خاطرنشان کرد: طی این مدت هر پیشنهادی که از سوی استان های مرزی در مورد مانند مشکلات منشاء ارز و ورود کالا از بازارچه ها ارسال شده است را تصویب کرده ایم ولی با این حال نتوانسته ایم به خوبی از این معافیت ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادي و توسعه منطقه اي وزارت كشور عنوان کرد: امشب آمدم تا بی واسطه مشکلات و موانع را از زبان خود این افرادی که دشواری و خطرات عبور از این مسیر کوهستانی را به جان می خرند؛ جویا شوم. و اینکه چرا آنها نتوانسته اند از مزایای کارت ها استفاده کنند و مجبور شده اند به این شکل- که در شان جوانان ما نیست _ به امرار معاش بپردازند. آیا رقمی که برای معافیت های بازرگانی قرار داده ایم کم است و با افزایش آن مشکل حل می شود و یا باید گستره پوشش این قانون را افزایش دهیم و مشوق هایی تازه ای را تعریف کنیم.

وی تاکید کرد: البته موضوع قاچاق از طریق کولبری با افرادی که از طریق کارت های مرزنشینی به شکل قانون وارد می کنند کاملا مجزاست و باید میان این دو تفکیک قایل شویم و تلاش کنیم مشکلات و موانع بر سر استفاده از این تسهیلات و معافیت های بازرگانی را حل مرتفع کنیم تا این فعالیت ها از طریق مرزهای قانونی انجام شود چرا که سود کلان ورود کالاهای ممنوعه به جیب قاچاقچیان می رود.

در این بازدید  تعدادی از جوانان کولبر مشکلات از استفاده از کارت بازرگانی و لزوم حمایت از طرح های اشتغال زا در منطقه سخن گفتند و معاون وزیر کشور به جوان ها وعده داد که مشکلات آن ها را به گوش دولت و رئیس جمهور برساند و زمینه حمایت از طرح های اقتصادی و اشتغال زا را فراهم کند.

در حالیکه ساعت به ۲ بامداد نزدیک می شد و سوسوی چراغ های کولبران همچنان در ارتفاعات دره هرات دیده می شد این بازدید به پایان رسید و  دین پرست راهی یک نشست کاری با حضور مسئولان برای بررسی مشکلات مبادلات مرزی و فعالیت های کولبری شد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20020

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.