• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه:

هفته دوم آذر ماه نمایشگاه توانمندی های.ایران در سوریه افتتاح  می‌شود

  • کد خبر : 21454
  • 30 آبان 1400 - 19:09
هفته دوم آذر ماه نمایشگاه توانمندی های.ایران در سوریه افتتاح  می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه  در خصوص ممنوعیت واردات خودرو به سوریه، با بیان اینکه واردات خودرو به سوریه برای همه ی کشور ها ممنوع است گفت: به دلیل مسائل ارزی و تحریم، سوریه به دنبال حمایت از کالاهای تولید داخلی است و بخش نامه هایی در خصوص منع واردات خودرو صادر کرده است. […]

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه  در خصوص ممنوعیت واردات خودرو به سوریه، با بیان اینکه واردات خودرو به سوریه برای همه ی کشور ها ممنوع است گفت: به دلیل مسائل ارزی و تحریم، سوریه به دنبال حمایت از کالاهای تولید داخلی است و بخش نامه هایی در خصوص منع واردات خودرو صادر کرده است.

کیوان کاشفی ادامه داد: دو خط تولید خودرو سایپا و ایران خودرو در سوریه وجود دارد و خوشبختانه در طول جنگ آسیب ندیده است و تا حدود شش ماه قبل شرکت سایپا تولیدات خوبی داشت اما از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به دلیل ابلاغ بخشنامه دولت سوریه در خصوص منع واردات قطعات یدکی خودرو (به غیر از بخش مصرفی) دچار مشکلات جدی شد.

وی با عنوان اینکه شرکت ایران خودرو به صورت هلدینگ و با سه سرمایه گذار (ایران خودرو – وزارت صمت و بخش خصوصی سوریه) در این کشور فعالیت دارد گفت: البته هنوز مشکلاتی در خصوص سهام داری وجود دارد اما در صورت فعال شدن خط تولید ایران خودرو، باز هم مسئله بخشنامه قطعات خودرو مشکل ساز خواهد بود.

کاشفی در ادامه گفت: هفته آینده نمایشگاه توانمندی های ایران در سوریه در تاریخ ۸ الی ۱۲ آذر در دمشق با حضور وزیر صمت ایران افتتاح خواهد شد و در نشست هایی که با مسئولین سوری خواهیم داشت مسئله واردات قطعات خودرو مطرح و امیدواریم هر چه سریع تر مرتفع گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در پاسخ به سوال مجری در خصوص رابطه تحریم ها با واردات خودرو به سوریه گفت: کشور سوریه و ایران چندین سال است با مسئله تحرم ها دست و پنجه نرم میکنند و این مسئله برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ما مسئله جدیدی نیست و پیش از این نیز در سایه همین تحریم ها فعالیت داشته ایم.

او افزود: با توجه به تحریم ها و فشارهای اقتصادی، منابع ارزی در سوریه بسیار محدود شده و دولت سوریه ناچار است سیاست های انقباضی و واردات محدود را جهت کنترل و تامین منابع ارزی به کار گیرد.

کاشفی در ادامه به دیگر سوال مجری در خصوص سهم بازار ترکیه در سوریه پاسخ داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اذعان داشت: به رقم اینکه روابط اجتماعی و سیاسی ایران با سوریه بسیار قوی است اما سهم اقتصادی ما بسیار کمتر است و این دو دلیل عمده دارد. اول اینکه ترکیه اقتصاد پویا تری نسبت به ما دارد و دوم اینکه ترکیه به دلیل همسایگی با سوریه به لحاظ راه های ارتباطی وضعیت بهتری دارد.

کاشفی در ادامه بیان کرد: اصلی ترین مسئله ای که فعالان اقتصادی ما با سوریه دارند، مشکل حمل و نقل کالا به سوریه است که معمولا از طریق بندر عباس به لاذقیه فرستاده میشود و بیش از دو ماه زمان میبرد و این زمان برای ترکیه کمتر از ۲۴ ساعت است.

وی در ادامه به بیان راه کارهای افزایش تبادلات میان ایران و سوریه پرداخت و گفت: با مشارکت دولت عراق و وزارت راه باید هر چه سریع تر مسیر زمینی ایران به سوریه از طریق عراق بازگشایی گردد و این امر زمان ارسال کالا به سوریه را به ۴۸ ساعت کاهش میدهد.

کاشفی افزد: ایران تنها کشوری است که با سوریه نرخ تعرفه صفرصادراتی دارد اما به دلایل مختلف بین گمرکات دو کشور این مسئله اجرایی نشده است.

او معتقد است اجرای تعرفه صفر صادرات برای دو کشور، فنر جهش صادرات و تبادلات اقتصادی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در خصوص چشم انداز صادارتی ایران به سوریه گفت: در هفت ماهه اول امسال حدود ۱۲۰ میلیون دلار به سوریه صادرات داشتیم و این رقم برای پایان سال به ۲۲۰ میلیون دلار خواهد رسید و چشم انداز ما برای سال جدید میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است.

کاشفی در پایان سخنانش در خصوص رایزن بازرگانی در سوریه و کشورهای هدف صادراتی گفت: در حال بررسی یک طرح مشترک بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران جهت تعیین رایزنان اقتصادی از بخش خصوصی هستیم و امیدواریم هر چه سریع تر بتوانیم تعداد رایزنان اقتصادی را به حد موطلوب برسانیم.

 

خبرنگار:مهدی خالوندی

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21454

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.