• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
2

مجازات کیفری صرف تیزی تبرها را کند نمی کند

  • کد خبر : 4654
  • 24 مهر 1397 - 12:40
مجازات کیفری صرف تیزی تبرها را کند نمی کند

از دی ماه سال ۹۶ تا کنون بیش از یک هزار و ۸۵۰ اصله درخت ونهال جنگلی در نقاط مختلف استان کرمانشاه قطع و ۹۳ نفر دستگیر شده اند. به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین ، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی را دغدغه ای حائز اهمیت عنوان کرد […]

از دی ماه سال ۹۶ تا کنون بیش از یک هزار و ۸۵۰ اصله درخت ونهال جنگلی در نقاط مختلف استان کرمانشاه قطع و ۹۳ نفر دستگیر شده اند.

به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین ، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی را دغدغه ای حائز اهمیت عنوان کرد وگفت: ۷۰ درصد مساحت استان کرمانشاه تحت پوشش منابع طبیعی و جنگل هاست که به تفکیک از  ۵۲۷ هکتار جنگل و بیش از یک میلیون و ۱۹۲ هکتار مرتع برخوردار است.

محمدحسین صادقی اظهار داشت:صیانت این منابع ارزشمند صرفا با استفاده از ساز و کارهای اداری امکان پذیر نیست بلکه نیاز به مشارکت عمومی و مردمی دارد.

وی افزود:  ازمردم انتظار داریم همانگونه که تا کنون با حساسیت مساله تعرض به منابع طبیعی را رصد کرده اند، در این زمینه هم مشارکت کنند.

دادستان تصریح کرد: منابع طبیعی علاوه بر آفات نباتی در معرض تهدید تخریب و ایجاد حریق هستند که در برخی از نقاط استان به علت تنگناهای معیشتی و فقر فرهنگی بیشتر مشاهده می شود.

مدعی العموم به روند بی رویه قطع اشجار در روستای بوژان واقع در عثمانوند کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم تامین سوخت در این منطقه، ساکنان آن برای تامین سوخت ازذخایر جنگلی استفاده می کنند در حالی که ارزش این گونه های جنگلی را برای طبیعت نمی دانند.

صادقی تصریح کرد: از طرفی دیگر قطع اشجار، تبدیل آن به ذغال و فروش آن به قیمت ناچیز آینده جنگل های منطقه و خود ساکنان را مشکل مواجه خواهد کرد.

وی اذعان داشت: توجه به توانمندسازی روستاییان جهت کاهش مشکلات معیشتی آنان، اهتمام به رفع مشکلات زیرساخت های توسعه ای نظیر آب، برق و گاز در روستا و ارایه و اجرای طرح هایی برای پایداری جمعیت در منطقه سبب می شود که بتوانیم در آنجا مساله مربوط به تخریب جنگل ها را از این حالت بحرانی خارج کنیم.

دادستان گفت: تا کنون ۲۶۳ فقره پرونده مربوط با موضوعات تخریب و تصرف در حوزه منابع طبیعی و اراضی ملی تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است اما ضرورت دارد که برای تامین سوخت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق غیر برخوردار همراهی و همدلی یبشتری داشته باشیم  بنابراین می بایست دستگاه هایی که در این حوزه تکلیف دارند پای کار بیایند لذا اگر مشکلات این مناطق به صورت ریشه ای حل نشود مطمئن باشیم این تبرهایی که بی محابا جنگل ها را قطع می کنند با اقدامات صرف کیفری متوقف نخواهند شد.

صادقی تاکید کرد: ترغیب به راه اندازی صنایع دستی، دامپروری، کشاورزی تامین منابع آب، اعطای تسهیلات ارزان قیمت با بازه تنفسی کافی و فراهم آوردن شرایطی برای مشارکت خود روستاییان در عملیات آبخیزداری از جمله راهکارهایی است که می توان شکل زندگی در این مناطق را تغییر و منابع طبیعی را در امنیت قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر طرح آبخیزداری با اختصاص دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت پایلوت در ۱۴ نقطه از استان کرمانشاه اجرا شده که یکی از نقاط سرفیروزآباد عثمانوند است هر چند کافی نیست اما قطعا در بحث اشتغالزایی و مرتفع کردن بخشی از مشکلات معیشتی موثر خواهد بود.

دادستان در پایان گفت: رفع مشکلات در این زمینه اهتمام جدی همه مسولین دست اندرکار را می طلبد و دستگاه قضایی نیز در اجرای ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری به وظیفه مطالبه گری خود عمل خواهد کرد و قطعا در صورت هر گونه کوتاهی، قصور و تعلل ازباب تکلیف قانونی ورود می کند.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=4654

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.