• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1
مهندس چاله چاله در مراسم روز جهانی خاک با شعار خاک سرآغاز غذا

حفظ خاک نیازمند فرهنگ سازی ست

  • کد خبر : 31488
  • 13 آذر 1401 - 13:25
حفظ خاک نیازمند فرهنگ سازی ست

مراسم روز جهانی خاک صبح امروز یکشنبه ۱۳ آذرماه با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ،معاونین و مدیران سازمان و اساتید ملی و استانی دانشگاه ها در سالن آمفی تئاتر شهید سلیمانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد. به گزارش میلکان؛ در ابتدای این مراسم مهندس علی چاله چاله ضمن خیر مقدم […]

مراسم روز جهانی خاک صبح امروز یکشنبه ۱۳ آذرماه با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ،معاونین و مدیران سازمان و اساتید ملی و استانی دانشگاه ها در سالن آمفی تئاتر شهید سلیمانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش میلکان؛ در ابتدای این مراسم مهندس علی چاله چاله ضمن خیر مقدم و تبریک روز جهانی خاک به بیان شاخص های اقتصادی کشاورزی استان کرمانشاه پرداخت و گفت : یک و نیم درصد اراضی کشور و ۴ و ۸ دهم تولیدات کشاورزی کشور به استان کرمانشاه اختصاص دارد که این مهم بیانگر این موضوع است که اقتصاد استان کرمانشاه متکی به کشاورزی است.
مهندس چاله چاله سپس گفت : در استان کرمانشاه بیش از ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد که ۷۰۰ هزار هکتار آن دیم و ۲۰۰ هزار هکتار آن آبی است و تولیدات کشاورزی استان نیز نزدیک به ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تن است.
وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع خاک و ارتباط آن با بخش آب جهت استمرار جایگاه اقتصاد کشاورزی در استان کرمانشاه گفت: انتظار می رود موضوع خاک نیز هم پایه با بخش آب مورد توجه مدیریت آب و خاک سازمان و دانشگاه ها قرار بگیرد.
مهندس چاله چاله در ادامه بر اهمیت توسعه فعالیت های ترویجی جهت حفظ منابع آب و خاک در استان تاکید کرد و گفت : اهمیت بخش آب و خاک در عرصه های کشاورزی باید بخوبی تبیین و ترویج شود تا این منابع حائز اهمیت برای آیندگان حفظ شود.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین کماسی سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به بیان آیاتی از کلام الله مجید در خصوص اهمیت موضوع خاک اشاره کرد و گفت : خداوند متعال پیش از خلق انسان خاک و زمین را بستری برای حیات بشر قرار داد و در آیات قرآنی بارها بر حفظ آن تاکید نموده است.
وی سپس حفظ منابع آب و خاک را حائز اهمیت تلقی کرد و گفت: ضرورت جلوگیری از اتلاف منابع آب و خاک همواره در قرآن مجید مورد نقد و واکاوی قرار گرفته است و بر حفظ آنها برای بقای موجودات روی کره زمین تاکید شده است.
معاون موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره ویژگی های خاک در مناطق مختلف ایران گفت: از آغاز خلقت جهان تا کنون موضوع خاک حائز اهمیت بوده و بنا به پیشنهاد پادشاه تایلند که امور مهمی را برای حفظ خاک انجام داد فائو روز جهانی خاک را ۱۴ آذر اعلام کرد.
دکتر دواتگر سپس موضوع حکمرانی خاک را مهم بر شمرد و گفت: موضوع حکمرانی خاک موضوعی فراگیر است و نیازمند هماهنگی تمامی ارکان سیاسی است .
وی در ادامه به تشریح وضعیت خاک کشور پرداخت و افزود : بررسی ها نشان می دهد در اثر بی توجهی صورت گرفته شاهد فرسایش خاک در اکثر نقاط کشور هستیم و گسترش صنایع و ویلا سازی در اراضی کشاورزی و ..باعث کاهش عرصه های کشاورزی و تخریب بخش خاک شده است که ضرورت دارد این وضعیت هر چه سریعتر کنترل شود.
دکتر دواتگر آنگاه افزود : متاسفانه خاک براحتی از بین می رود اما هر دو هزار سال زمان مورد نیاز است تا دو سانت خاک کشاورزی شکل بگیرد ،لذا می بایست موضوع کشت و کار در اراضی زراعی و استفاده از مراتع جهت چرای دام ها و ساخت و ساز در اراضی زراعی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی آسیب بعدی عرصه خاک را به موضوع کاهش ماده آلی خاک اختصاص داد و گفت : در ۸۰ درصد خاک های کشور کمبود ماده آلی خاک مشهود است و قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک این وضعیت را تشدید کرده است.
در ادامه این مراسم و پس از برگزاری پنل تخصصی از خادمین خاک و دانش آموزان برنده مسابقه نقاشی تجلیل بعمل آمد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=31488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.