• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

بخشنامه‌ای برقی برای برق

  • کد خبر : 20456
  • 24 خرداد 1400 - 12:48
بخشنامه‌ای برقی برای برق

یادداشت : فریبرز عباسیان مدیریت مصرف انرژی، آن هم برق در این گرما و برق لازمی، نیازمند تدابیری زیرساختی و از قبل تعیین شده است که در نبود یک برنامه جامع، بناچار به حداقل ها می پردازد و هر مدیر میانی و کم توانی می تواند برای انجام آن به صف شود و راهکار دهد! […]

یادداشت : فریبرز عباسیان

مدیریت مصرف انرژی، آن هم برق در این گرما و برق لازمی، نیازمند تدابیری زیرساختی و از قبل تعیین شده است که در نبود یک برنامه جامع، بناچار به حداقل ها می پردازد و هر مدیر میانی و کم توانی می تواند برای انجام آن به صف شود و راهکار دهد!
بر اساس شنیده ها، مدیر ارشد استان کرمانشاه، برای مدیریت انرژی برقی، دست بهکاری برقی شده و بخشنامه ای برقی به ادارات فرستاده که -سحر خیز باشید تا کامروا شوید- ؟!
آن ها گفته اند: چگونه؟ و او فرموده: زودتر بیا. زودتر برو. تا برق زیاد مصرف نشه!
کارمندان و کارکنان ادارات که سال هاست روی کوک بخشنامه قابل تنظیمند معمولا به شکایاتی شخصی با زن و بچه وبالطبع آن با ارباب و رجوع بسنده کرده و عادت می کنند و بی آنکه اختیار بالاتری داشته باشند یک‌دفعه سحرخیز می شوند تا ماه ها طول بکشد که ارباب را از رجوع تشخیص دهند. ارباب ها هم که خود بهدنبال کار اداری نمی‌روند به رجوع ها می سپارند. آن ها هم به ساعت اداری شش صبح عادت ندارند.

موقعی می روند که برق ادارات رفته باشد یا کارمند از برق اداره زودتر رفته باشد! این شیوه حکمرانی در ادارات بسیار قدیمی و در دنیا منسوخ شده است و هیچ ارزیابی از ذخیره برقی بخاطر سحرخیزی کارمندان ارائه و به مردم توزیع نمی‌گردد. فقط انجام می شود که کاری شده باشد.
البته نگارنده هم مدتی کارمند بود و مشتاق صرفه جویی نه در برق، هرچیز برقی. سرایدار اداره مذکور اما بیشتر از مدیر آنجا برای خاموشی برق‌های اضافه دل می سوزاند و پاداش ماهانه می‌گرفت. چند صباحی بعد در ساعات پایانی کار آن مرکز آموزشی یعنی ساعت بیست با خاموشی کامل راهروهای خروجی مواجه و بعد از اینکه خرده گرفتم که هنوز دانشجویان چند کلاس و مدرسان حضور دارند و باید با اطمینان خاطر خارج شوند، سرایدار عزیز می فرمودند: مصرف برق خیلی مهمتره. از کلاس و مدرس و درسه! بعدها دانستم او از این صرفه جویی پاداش می گیرد و اعلانی برای تعطیلی زودتر کلاس هاست، که زودتر خودش برود و دیگران را براند که بروید و به کار و زندگیتان برسید. من هم از برق، فقط بابا برقی را می شناسم و خاموش کردن لامپ های اضافه! حالا سال هاست بابا برقی هم قطع شده و لامپ های اضافی، روشن تر از روز.
هر روز ماینرها، برای استخراج رمز ارز بکارند تا خود نانی به کف آرند و توخاموشی و کارمند سحرخیزی. کشورمان که صادر کننده انرژی برق به همسایگان است حال خود دجار کم برقی و خاموشی های ممتد. کرمانشاه و خوزستان و … را هم نمی شناسد. نه کت و شلوار نپوشیدن کارمندان خوزستانی، برق کولرها را فراهم می کند و نه سحر خیزی کارمندان کرمانشاهی، برق را از قطع شدنش، نجات می دهد.
بکارگیری و استفاده صحیح از الگوهای مصرف، امری ضروری برای تمامی آحاد مردم و نشانی از توسعه یافتگی شهروندان هر جامعه است. این مهم نیازمند چرخه کامل تمامی متغیر های دخیل در آن است و الا فرجامی نافرجام را به مدنیت و رفتارهای کنشگرانه وارد خواهد ساخت. اگر سهم رعایت صحیح الگوی مصرف از طرف ادارات و مردم را با سهم یغماگران و سودگران هیولای برق خور، مقایسه نمائیم، بخوبی روشن است که نسبتی از زمین تا آسمان است!
والی محترم می داند این الگوها بیشتر نمایشی است تا ساختاری. اما بیشتر هم می داند که او والی کارمندان تحت اختیارش است نه یغماگرانی که خاموشی را به دیدگان روشن زاگرس نشینان می نشانند تا خود از بهره پولی، برخوردار، آنچنان که برق از چشم «برق» بپرانند!

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20456

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.