رفتن به بالا

«میلکان بخوان ، بیشتر بدان»

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰
  • الأحد ۱۷ ربيع أول ۱۴۴۳
  • 2021 Sunday 24 October

مهر کمال شعار پروژه‌آموزشی است که وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ آن به مدارس سعی در یکسان سازی نحوه تعلیم و تربیت دانش آموزان دارد. این وزارت خانه با تدوین سند تحول بنیادین سعی در تغییر نگرش در تمام ارکان آموزشی از دانش آموز و معلم تا والدین دارد. در همین راستا پرسشگری را […]

مهر کمال شعار پروژه‌آموزشی است که وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ آن به مدارس سعی در یکسان سازی نحوه تعلیم و تربیت دانش آموزان دارد.
این وزارت خانه با تدوین سند تحول بنیادین سعی در تغییر نگرش در تمام ارکان آموزشی از دانش آموز و معلم تا والدین دارد.
در همین راستا پرسشگری را برای دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان ابتدایی کمال نامیده است.
کمالی که در نظام و شیوه‌های آموزشی قبلی پاسخگویی بود در این طرح به پرسشگری بدل گشته است.
این پوست اندازی نیازمند برگزاری نشست‌ها و میزگردهایی است که تلاش می کنیم در طول سال به آن بپردازیم. اما همین جسارت تغییر را ارج می نهیم و در راستای اطلاع رسانی، ترویج و نقد آن همراه و هم گام آموزش و پرورش خواهیم بود.
پرسشگری محور اصلی رسیدن به کمال است. کودکان دهه ۹۰ که سال‌های ابتدایی تحصیل را آغاز کردهاند سرشار از پرسش و سوالات گوناگون هستند، برای پرسشگر کردن آنها نیاز نیست اقدامی صورت بگیرد. اما بحث اصلی این است، از کی بپرسند؟
از پدر و مادر بپرسند؟ مگر پدر و مادران این نسل برای جواب دادن به سوالات هوشمندانه فرزندانشان آگاهی کامل دارند؟ سرانه مطالعه پایین، ضعف اطلاعات عمومی، مشکلات اقتصادی و کم حوصلگی همه و همه دست به دست هم میدهند تا پاسخ درستی برای پرسش‌ها شنیده نشود.
چه درصدی از پدران و مادران راه پیدا کردن جواب‌هایی که نمی دانند را بلدند؟
لحظه‌ای بیاد بیاورید مکالمات بین شما، اطرافیان و دوستانتان را با کودکان؛ چقدر می‌پرسه، منچه میدانم، این حرفها به تو چه و دیالوگ‌های دیگری که همه کم و بیش آنها را شنیدهایم.
از دیگر سو آموزگارانی باید پاسخگوی سوالات دانش آموزان باشند که از فضا نیامدهاند، و در همین جامعه رشد پیدا کرده و جزئی از همین مردم هستند. تمام مشکلاتی که برای پدر و مادرها ذکر شد را دارند بعلاوه نارضایتی شغلی، احساس اختلاف حقوقی بالا با دیگر کارمندان دولت و …
امکانات مدرسه چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرمافزاری پاسخگوی اجرای این طرح‌ها نیست. یک معلم می تواند جوابگوی سوالات چند نفر از دانش آموزان باشد ؟با کلاسهای بالای ۳۰ نفر مگر می شود پاسخگو بود.
کودکان این نسل با توجه به امکانات و ابزاری همچون اینترنت و گوشی های هوشمند دسترسی بیشتری به علم روز نسبت به معلمانی دارند که در دهه های دوم و سوم تدریس خود قرار دارند.
پس مطمئنا برای سوالات آنها نمی توان در بقچه اطلاعات معلمانی که بروز نشده اند پاسخی پیدا کرد.

اخبار مرتبط

نظرات