رفتن به بالا

«میلکان بخوان ، بیشتر بدان»

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
  • الأربعاء ۱۳ ربيع أول ۱۴۴۳
  • 2021 Wednesday 20 October
  • سه شنبه 18 تیر 1398 - 11:33
  • کد خبر : 7131
  • مشاهده : 252 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : استارتاپ ایده‌ها را عملی می‌کند
مدیر استارتاپ استان کرمانشاه در گفتگو با میلکان:

استارتاپ ایده‌ها را عملی می‌کند

رضوان شاه آبادی – میلکان مدیر استارتاپ استان کرمانشاه درگفتگویی اختصاصی با میلکان گفت: شالوده اصلی هر کسب وکار «ایده» است. ایده ای تبدیل به فرصت کسب وکار خواهد شد که نیازی را در جامعه پاسخ دهد. از طرفی فاکتور مهم برای روشن شدن موتور ایده پردازی در افراد، بروز توانایی خلاقیت آنها است. خلاقیت […]

رضوان شاه آبادی – میلکان
مدیر استارتاپ استان کرمانشاه درگفتگویی اختصاصی با میلکان گفت: شالوده اصلی هر کسب وکار «ایده» است. ایده ای تبدیل به فرصت کسب وکار خواهد شد که نیازی را در جامعه پاسخ دهد. از طرفی فاکتور مهم برای روشن شدن موتور ایده پردازی در افراد، بروز توانایی خلاقیت آنها است. خلاقیت یک توانایی ذهنی است که در همه افراد وجود دارد، کافیست از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شود. مرکز استارتاپ استان کرمانشاه در واقع کلیه فرآیند کارآفرینی از ایده تا عمل را پوشش خواهد داد.
مهدی طلایی افزود: درسال ۹۴″مرکز استارتاپ استان کرمانشاه” در دانشگاه رازی تاسیس شد که اولین و تنها مرکز استارتاپ در کشور است. در این مرکز ما تلاش می کنیم همه مراجعین، اعم از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و سایر افراد، علی الخصوص افرادی که علاقمند به حوزه های کارآفرینی یا دارای ایده کسب وکارهستند را، هدایت و حمایت کنیم. در قالب برگزاری رویداد های مختلف سعی کرده‌ایم که اگرکسی ایده‌ای را ذهن ندارد، ابتدا موتور ایده پردازی را در او فعال کنیم. سپس کمک خواهیم کرد تیم تشکیل دهد و درصورت نیاز، فضای کاردر اختیار آنها قرار می دهیم و برای تامین مالی، آنان را با سرمایه گذاران آشنا می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه ها افراد مهارت تخصصی در رشته خود را بدست می‌آورند اما توانایی ورود به فضای واقعی کسب و کار را جذب اسپانسر، قدرت مذاکره و محاوره را ندارند، گفت: در واقع دانشگاه های ما، ماوا و سازکار مطلوبی برای این کار ندارند. لذا ما مدعی هستیم که در مرکز استارتاپ، برای کمک به ورود دانشجویان و فارغ التحصیلان به بازارکار، برنامه داریم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: یکی از چالش‌هایی که در استان با آن روبه رو هستیم، ضعیف بودن فرهنگ کار است. مرکز استارتاپ با برگزاری رویداد های مختلف تلاش کرده تا افراد مختلف جامعه را وارد فضای کارآفرینی و استارتاپی کند و نقش کوچکی در ارتقاء فرهنگ کار داشته باشد. توانست با یاری خدا، درب های دانشگاه را به سمت جامعه محسوس تر،بازکند، رویداد های مرکز استارتاپ در تعامل با بخش های خصوصی، سازمان های دولتی، دانشگاهها و سایر بخش های مرتبط، برگزار می شوند، حضور در رویداد ها برای عموم آزاد بوده و تا کنون در رویداد های برگزارشده، افراد با هر رنج سنی و تحصیلاتی و حتی دانش آموز ها نیز شرکت داشته اند.
وی اظهار داشت: چند سال پیش، خیلی از مدیران دستگاههای مرتبط، شرکت ها و مردم با واژه استارتاپ آشنا نبودند، مرکز استارتاپ به تدریج با برگزاری بیش از ۳۰رویداد درسال های اخیر و تعریف کردن پنچ رویداد جدیدادعا دارد، اکنون دانشجویان و افرادی که شرکت کرده اند، با فضای ایده پردازی آشنا هستند و مرکز استارتاپ در استان کرمانشاه کاملا شناخته شده و مورد اطمینان حامیان و… است.
طلایی با بیان اینکه تا به حال بیش ازحدود ۵۴ حامی و سرمایه گذار دولتی و خصوصی با این مرکز همکاری نموده و تفاهم نامه امضاء کرده اند افزود: الگوریتم اجرایی و محیط مرکز استارتاپ، طوری طراحی شده است که ایده پردازان بتوانند در هفته یک یا دو روز اتاق فکر و ملاقات با سرمایه گذاران و علاقمندان از خارج دانشگاه، داشته باشند و سرمایه گذاران در روزهای تعیین شده، وارد دانشگاه شوند. لذا به طور مداوم، با کمک منتورها، سعی می کنیم ایده ها پخته و به سمت بازار پسند و تقاضا محور بودن هدایت شوند و هسته های مناسبی ایجاد گردد. در استان کرمانشاه ما تمام تلاشمان برای تعامل با کلیه بخش های دولتی وخصوصی که به نوعی با کار آفرینی مرتبط اند، انجام می دهیم و این تعاملات می تواند در نهایت موجب تقویت اکوسیستم کارآفرینی در استان گردد.
مدیر مرکز استارتاپ استان کرمانشاه در تعریف استارتاپ ها، بیان کرد: شرکت های استارتاپی، شرکت‌هایی مقیاس پذیر، تکرار پذیر و معمولا دارای نمودار رشد مطلوبی هستند. به همین دلیل در اکثر کشورها مورد توجه قرار گرفته اند.
وی افزود: با توجه به اینکه شرکت های استارتاپی خیلی زود و با سرمایه اندک شکل می گیرند با استقبال خوبی مواجه می شود. دانشجویان، مخصوصا در بدو ورود به دانشگاه، در حوزه آشنایی با مفاهیم کارآفرینی، همانند یک لوح سفید هستند و تجربه کسب وکار ندارند. اما دغدغه کسب درآمد و اشتغال را دارند و می دانند که بایستی خود در این مسیر کاری انجام دهند، اما چگونه! نمی دانند. ما در مرکز، پاسخگوی سوالاتشان هستیم و درب مرکز استارتاپ به روی همه دانشجویان و کسانی که میخواهند با کارآفرینی آشنا و وارد فضای کسب وکار شوند، باز است و در حد توان آنها را همراهی خواهیم کرد.
طلایی درخصوص نگاه دولت به استارتاپ ها گفت: دولت با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می کند و متوجه اهمیت موضوع توجه بیشتر به استارتاپ ها و این پارادریم شیفت(تغیر نگرش)ا تفاق افتاده در حوزه کارآفرینی شده و بنظر می‌رسد در بسیاری از موارد، همکاری وتلاش کرده است، اما کافی نیست.
وی درادامه گفت: همه چیز بودجه دولتی نیست. سرمایه های سرگردان زیادی در بین مردم است. خیلی ها به ما مراجعه می کنند که سرمایه دارند ولی نمی دانند با آن چکار کنند و چه کاری را انجام دهند. مجبور می شوند سرمایه گذاری های کاذب انجام بدهند. امروزه درهر خانواده ای دانشجو های فارغ التحصیل وجود دارند که بسیاری از آنها ایده کارآفرینانه دارند، این در حالیست که خانواده ها نمی توانند به بچه های کم تجربه خود اعتماد کنند و برای شروع کار، سرمایه در اختیارشان بگذارد. مرکز استارتاپ می تواند با استعدادیابی از افراد مراجعه کننده و جهت دهی به ایده های آنها و همچنین کمک به ارزیابی فنی، اقتصادی و مالی ایده و طرح های آنها، به این عزیزان کمک کنند.
این استاد دانشگاه در خصوص کسب و کار های بزرگ گفت: امروزه صرفا زمان برنامه ریزی برای ورود به کسب های بزرگ نیست و کسب وکارهای کوچک می توانند بازدهی بیشتری داشته باشند و این موضوع در شرکت های استارتاپی و Spin off ها بسیار نمود بهتری می یابد. البته کسب وکارهای بزرگ و متوسط جایگاه خود را دارند.
وی در ادامه گفت: پنج نوع رویداد در مرکز تعریف شده است، در ابتدای ورود افراد به مرکز، یک تست استعداد یابی در حوزه کار آفرینی از افراد می گیریم و سپس نحوه ایده پردازی را به او یاد می دهیم، در مورد تخصص ها، مهارت ها و علاقه های افراد از آنها می پرسیم و در نهایت کمک می کنیم که ایده ها پخته، چکش کاری و قابل ارائه شوند.
مدیر مرکزاستارتاپ اذعان داشت: تا کنون۴رویداد بزرگ ۵۴ ساعته برگزار شده که در هر رویداد ۲۰تا ۴۰ ایده ارائه شده و۱۰ایده توسط رای حاضرین انتخاب می شوند، در نهایت ۳ ایده نهایی می شوند. از رویدادهای برگزارشده تا کنون حدود ۱۰ هسته کارآفرینی تشکیل شده است. البته تعداد رویداد های کوچک و هسته های متفرقه تشکیل شده بسیار بیشتر از آمار اشاره شده است.
در پایان طلایی بیان کرد: ما به دنبال صرف فعل خواستن در جوانان پر شور و نشاط کرمانشاهی هستیم و آنها را با توانستن همراهی خواهیم کرد. در واقع مرکز استارتاپ در یک نگاه، ترس از شکست را در علاقمندان حذف و اشتیاق به موفقیت را در آنها تقویت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظرات