رفتن به بالا

«میلکان بخوان ، بیشتر بدان»

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰
  • الأحد ۱۷ ربيع أول ۱۴۴۳
  • 2021 Sunday 24 October
مجری مدل QCT در گفتگو با خبرنگار میلکان؛

QCT مهارت آموزی کودکان را متحول خواهد کرد

کیفیت آموزش گروهیQuality Circle Time(QCT) مدل آموزش جدیدی است که به عنوان جدیدترین مدل آموزشی، مهارت های اجتماعی ، هوش هیجانی، ایجاد انگیزه و مشارکت‌های گروهی و… را آموزش می دهد. این مدل آموزشی برای اولین بار درایران زیرنظر دکتر نبی بستان متخصص روانشناسی و استادیار دانشگاه به عنوان مجری و مدرس با همکاری کانون […]

کیفیت آموزش گروهیQuality Circle Time(QCT) مدل آموزش جدیدی است که به عنوان جدیدترین مدل آموزشی، مهارت های اجتماعی ، هوش هیجانی، ایجاد انگیزه و مشارکت‌های گروهی و… را آموزش می دهد.
این مدل آموزشی برای اولین بار درایران زیرنظر دکتر نبی بستان متخصص روانشناسی و استادیار دانشگاه به عنوان مجری و مدرس با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه برگزار می شود.
دکتر نبی بستان درگفتگو با خبرنگار میلکان از بازخوردهای مثبت و مناسب این مدل آموزشی طی ۴ ماه اجرای آن از سوی والدین کودکان و نوجوانان خبرداد و گفت:با توجه به استقبال خوبی که از این کلاس ها شد ۶مرکز درکرمانشاه و ۷نمایندگی درشهرستان های استان کرمانشاه فعال شده است.
وی افزود:تا کنون بالغ بر ۲۰۰ نفر درکلاس های QCT شرکت کرده اند که کاربرگ ها تغییررفتاری نشان دهنده تغییرات مثبت رفتاری است و شاهد رشد درمهارت های اجتماعی ، اخلاقی ،آموزشی و شخصی هستیم.
مهم ترین نکته ای که درآموزش QCT وجود دارد تاکید برآموزش مهارت های اجتماعی، هوش هیجانی، ایجاد انگیزه و مشارکت های گروهی، ارتقاء عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس، ایجاد تغییرات مثبت رفتاری و مسئولیت پذیری است که کودکان و دانش آموزان به طور سیستماتیک درمهد کودک و مدرسه یاد نمی گیرند.
مجری مدل QCT با بیان اینکه دراین مدل آموزشی هیچگونه تکلیف و مشقی داده نمی شود تصریح کرد:شرکت کنندگان درکنار فعالیت های روزمره مدرسه و خانواده می توانند به صورت غیرمستقیم فعالیت های آموخته شده را تمرین کنند. هر گروه بین۶ الی ۱۵ نفر می باشند و برای هرگروه یک ناظر و یک تسهیل گر طبق کاربرگ فعالیت آموزشی و بازی روزانه جلسه را با مشارکت و همکاری شرکت کنندگان برگزار می‌کنند. دراین مدل کاربرگ‌های ویژه والدین به منظور ارزیابی و بررسی تغییرات رفتاری فرزندانشان، کاربرگ ناظر و تسهیل‌گر به منظور ثبت رفتارهای مثبت و منفی شرکت کنندگان و تلاش برای تغییر و ارتقاء آنها، کاربرگ ویژه شرکت کنندگان به منظور ارزیابی و بازخورد آنها از آموزش و مشارکت خود و سایر اعضاء می باشد. که درهرجلسه و هرسطح کاربرگ‌ها مطالعه و براساس نیاز برنامه طراحی می‌شود. جذابیتی که وجود دارد موجب ماندگاری و پایداری رفتار می شود.براساس مدل های روانشناسی رفتارهایی که پایدار بماند و به عملکرد تبدیل شود به یادگیری تعریف می شود.
مدل آموزشی QCT همزمان با ایران در ۵۰ تا ۶۰ کشور دیگر درحال اجراست و دربرخی از کشورهای توسعه یافته اجباری است.
دکتر بستان با اشاره به اینکه اهمیت استفاده از این مدل پوشش دادن به آموخته‌هایی است که درمدرسه، مهدکودک و خانواده به اجماع شکل گرفته است گفت: این آموخته ها درماهیت شخصیت فردی شرکت کنندگان رشد نیافته است.گاهی مشاهده می‌شود که کودک پرخاشگر است؛ مهارت اجتماعی لازم را کسب نکرده است، اعتماد به نفس و خود ارزشمند بینی او پایین بوده یا رشد نکرده است. درقالب قوانینQCT ومدل آموزشی که وجود دارد این کودک احیاء می شود و رفتارها تغییر می‌یابد.کودک از این تغییر لذت می برد، مدل آموزشی درقالب بازی و رعایت قوانین و پروتکل آموزشی به کودک کمک می کند که خودش را بشناسد و رفتارهای درونی شده اش بروز کند. دراین خودآگاهی کودک نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و به دنبال تغییر رفتار است، همین به رشد و تکامل همه جانبه او کمک می کند.
دکتر بستان یادآور شد: این دوره های آموزشی با صرف هزینه و زمان کم اجرا می شود به همین خاطر وقت زیادی از دانش آموز و والدین او نمی‌گیرد.
درترم بهاره‌ی پیش رو ۱۲جلسه یک ساعته تنها با یکصدهزار تومان برگزار می شود.این دوره ها در نمایندگی شهرستان‌های کرند غرب ، قصرشیرین، سرپل ذهاب، کنگاور، صحنه ، گیلانغرب و پاوه با توجه به تفاهم نامه همکاری که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و کمیته امداد منعقد شده است درمراکز کانون پرورش فکری ۲۲بهمن، کارمندان ، پارک معلم و فرهنگسراهای کوثر درپارک درخشان، گل نرگس درشهرک ژاندارمری و فرهنگسرای شهر درچهارراه مطهری برگزار می‌شود.
وی تأکید کرد: ما مطمئن هستیم که آموخته های QCT نسل آینده کودکان و نوجوانان را براساس الگوی نظم پذیری، رشد اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی که یک انسان نیاز دارد با آن برسد پیش فرض و طراحی خواهد کرد.با آموزش خشک درمدارس که براساس تأکید برحفظیات است کودک از این حیطه خارج می شود چون درگروه های همفکر و مرتبط با خود تمام ماهیت های QCT را یاد می‌گیرد.
ایجاد خلاقیت و کارآفرینی از دیگر قدرت های مدل QCT است، درذهن یک کودک برای استفاده از داشته ها و معلومات حداقلی و حداکثری از کمترین آگاهی ها نیز استفاده می کند و آن قابلیت را بزرگ می کند و فرد می تواند از حداقل معلومات خود استفاده بهینه ببرد.
دکتر بستان درخصوص تربیت مربیان QCT بیان داشت:تمامی مربیان QCTدارای مدرک فوق لیسانس روانشناسی یا مشاوره هستند.این افراد درکارگاه های آموزشی تربیت مربی درطول سه روز به صورت تئوری و عملی آموزش می بینند، از آنها آزمون گرفته شده و پس از دریافت گواهی نامه مربیگری ،یک هفته به صورت کارورزی درخصوص چگونگی برگزاری دوره ها درکنار مربیان آموزش عملی می بینند.
ابتدا به عنوان تسهیل گر پس از آن مربی و سپس ناظر دردوره ها حضور پیدا می کنند.هرهفته با برگزاری ۲ساعت جلسات بازآموزی و هماهنگی نقاط ضعف و سوالاتی که درحین آموزش برای آنها به وجود آمده است برطرف می شود.
طرح QCT برای اولین بار درایران دوطرح برای زوجین و کنکوری ها را نیز دردست اجرا دارد. QCTمی تواند برای بزرگسالان و نیز زوجین درکاهش تعارضات و معضلات درون خانوادگی بسیارمؤثرباشد.خرداد ماه نیز برای افزایش تمرکز، توجه و اعتماد به نفس داوطلبان شرکت درکنکور ۹۸ دوره ای برگزار می شود که داوطلبان می توانند با شرکت در ۴جلسه یک ساعته تمرکز خود را افزایش داده و به کاهش استرس خود کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظرات