رفتن به بالا

«میلکان بخوان ، بیشتر بدان»

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰
  • الإثنين ۱۱ ربيع أول ۱۴۴۳
  • 2021 Monday 18 October

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمانشاه هیچ تمایلی به ادامه اجرای پروژه مونوریل ندارد. سید حجت الله موسوی اجاق در گفتگو با خبرنگار میلکان بیان داشت: دولت چرا این پروژه را تعیین تکلیف نمی‌کند. دولت اگر می‌خواهد انجام بدهد بسم الله شهرداری هیچ بنیه مالی ندارد. در شرایط نرمال […]

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمانشاه هیچ تمایلی به ادامه اجرای پروژه مونوریل ندارد.
سید حجت الله موسوی اجاق در گفتگو با خبرنگار میلکان بیان داشت: دولت چرا این پروژه را تعیین تکلیف نمی‌کند. دولت اگر می‌خواهد انجام بدهد بسم الله شهرداری هیچ بنیه مالی ندارد. در شرایط نرمال هم شهرداری پولی برای این پروژه نداشته است.
وی در خصوص اوراق مشارکت ۲۸۰میلیاردی گفت: درست است که از اوراق ۲۸۰ میلیارد تومانی ۱۴۰ میلیارد آن سهم شهرداری کرمانشاه است اما باید در سر رسید با سود اصل و فرع آن پرداخت شود. شهرداری از کجا بیاورد بعد از چند سال ۳۰۰-۴۰۰ میلیارد بدهی پرداخت کند. این پیشنهاد ۲ بار در شورا مطرح شد که با ۱۰۰ درصد آرا رد شد.
این عضو شورای شهر کرمانشاه اظهارداشت: دولت اگر می خواهد ادامه بدهد به عنوان یک امتیاز برای این شهر محروم انجام بدهد. اما متاسفانه هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی نمی خواهد زیر بار این موضوع برود که این موضوع را تعیین تکلیف کند و یا خاتمه بدهد هرکدام می گویند من مدتی اینجا هستم چرابه اسم ما تمام بشود جرأت ندارند و زیر بار نمی روند که این پروژه باید قطع شود.
وی تصریح کرد : در چارت جدید، سازمان قطار شهری زیر مجموعه شهرداری می شود. چارت جدید عملیاتی نشده است و به دنبال انتقال شورای سازمان به شهرداری هستیم در این صورت هیچ یک از دولتی ها در هیئت مدیره سازمان حضور نخواهند داشت. سازمان قطار شهری تا امسال عملا در اختیار استانداری بوده است. رییس شورای سازمان استاندار است رییس هیئت مدیره معاون عمرانی بوده وعملا رییس شورای شهر تنها یک عضو معمولی در این سازمان است بدون سمت. حتی در هیئت مدیره هم عضو نیست. تمام اجزاء و ارکان در اختیار دولت بوده و پول را هم دولت می‌داده است.
موسوی اجاق با بیان اینکه شورای شهر از همان روز اول با این پروژه مونوریل مخالف بود گفت: در زمان استانداری غفوری و در زمان انحلال شهر کرمانشاه بدون هیچ مطالعات فنی، مطالعات عوض شد و با فشار دولت نهم چون اسرار داشتند این برندی بشود به نام خودش در قم بخشی از تهران و کرمانشاه مصوب شد .در زمان شهرداری مهندس فخری و استانداری مهندس هاشمی پروژه استارت خورد و مخالفت شورائیان در همان روز به بحث لفظی با رویانیان نیز کشیده شد. اما چون تمام اعتبارات آن را نیز دولت تقبل کرده بود و قدرت را نیز در دست داشتند مخالفتها معنی نداشت.
وی تاکید کرد: اولین باراستارت سیستم حمل ونقل ریلی در زمان شورای دوم و در سفر رییس جمهور وقت خاتمی اتفاق افتاد. در شورای اداری که با حضور ایشان بود با درخواست رییس شواری شهر موافقت شد و ردیف اعتباری برای آن باز کردنند. اما بحث مترو بود نه مونوریل.زمان احمدی نژاد این پروژه با قدرت انجام شد و هیچگونه نظرخواهی از استان و شورا هم نشد. در سال۸۸ پروژه با در نظر گرفتن ۴۵۰ میلیارد تومان آغاز شد. تنها تلاش شورای شهر که به نتیجه رسید این بود که از میدان آزادی تا فردوسی به صورت زیر زمینی تبدیل شود چون مدرس نمی تواند جوابگوی این حجم ستون بتونی و عرشه این سازه باشد .
سهم آورده شهرداری تا این مرحله زمین‌ جای ستو‌ن‌ها بوده است و زمین ایستگاه‌ها نیز قرار شده است که به صورت مجتمع تجاری واگذار بشود که تا بحال اتفاقی نیفتاده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اشاره به اینکه دولت هیچگاه به تعهدات خود در قبال این پروژه عمل نکرده است گفت: . بعد از تغییر دولت سیستم را تغییر دادند. هنوز میراث فرهنگی محدوده شکارگاه خسروپرویز را تعیین تکلیف نکرده است. اعتبارات مصوب هیچگاه تخصیصی پیدا نکرده است. سال ۸۸ کلا ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد بر آورد اجرای این طرح بود اما الان این بر آورد به بالغ بر ۲هزارو ۵۰۰ میلیارد رسیده است که با توجه به تورم های پیش آمده به بالغ بر ۴هزار میلیارد خواهد رسید و اعتباری که برای آن در نظر می گیرند زیر ۱۰۰ میلیارد خواهد بود که عملا خیلی خنده دار است .
وی افزود: در سال آخر شورای قبل در سفر رییس جمهور و وزیر کشور در ویدئو کنفرانسی که داشتیم اعلام کردم اگر تمام شرایط فراهم باشد با این اعتبارات قطره ای بین ۲۰ تا ۲۵ سال است اما نه شرایط فراهم است و نه اعتباری وجود دارد.
موسوی اجاق تاکید کرد که این طرح یک طرح عقیم و ناموفقی است و تصریح کرد: این موضوع را با استانداران مختلف مطرح کرده ایم و مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده ایم. این پروژه جواب نمی دهد و اگر از همین جا جلوی هزینه کردهای بعدی را بگیریم بهتر است. تا به حال حدود ۲۰۰ میلیارد هزینه شده نمی شود که به خاطر این هزینه ۳هزار میلیارد را هزینه این ۲۰۰ میلیارد بکنیم .
می شود از همین وضعیت موجود استفاده های خاصی بشود و تغییر کاربری داده شود و توسط کارشناسان بهره برداری لازم از آن صورت بگیریم به عنوان مثال از عرشه و پایه ها به عنوان یک مسیر تفریحی و گردشگری بهره بگیرم و از تونل به عنوان یک خیابان زیر گذر.

اخبار مرتبط

نظرات