رفتن به بالا

«میلکان بخوان ، بیشتر بدان»

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰
  • السبت ۱۶ ربيع أول ۱۴۴۳
  • 2021 Saturday 23 October

فریبرز لرستانی در حاشیه آیین رونمایی از سه کتاب جدیدش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میلکان گفت: مخاطب ادبیات کودک ،کودکان هستند وهمه ی شعرا و نویسندگان کودک یک هدف مشترک دارند آن هم دیدن دنیا از نگاه کودکان است. وی تفاوت عمده ادبیات کودکان با بزرگسالان و حتی نوجوانان را همان نگاه و زاویه […]

فریبرز لرستانی در حاشیه آیین رونمایی از سه کتاب جدیدش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میلکان گفت: مخاطب ادبیات کودک ،کودکان هستند وهمه ی شعرا و نویسندگان کودک یک هدف مشترک دارند آن هم دیدن دنیا از نگاه کودکان است.
وی تفاوت عمده ادبیات کودکان با بزرگسالان و حتی نوجوانان را همان نگاه و زاویه شاعرونویسنده برشمرد و بیان داشت: دغدغه‌های بزرگسالان جزوادبیات کودکان محسوب نمی شود.
این نویسنده و شاعر کرمانشاهی افزود: درست است دروجه نگاه، منطق ، زبان و حتی واژگان کودکانه مشترکیم اما هر شاعر و نویسنده‌ای تزفکری خاص خودش را دارد. اهداف می تواند براساس دیدگاههای هرنویسندهای متفاوت باشد مثلا یک نفرممکن است تاکید بر بیان فقر داشته باشد و فرد دیگری شادی ، همدلی، زیبایی و یا خداشناسی را هدف خود قرار دهد. من بیشتر در ادبیات کودک بر زندگی تاکید دارم .دیدن زیبایی ها احساس همدلی کردن و احترام به خانواده .
او تصریح کرد: درمجموعه “خدایا شکر که پدربزرگ عینک خریده است “که مورداستقبال خانوادهها قرارگرفت و جزو کتابهای کمک آموزشی نیز شد هدف این بوده که کودک به نوع ملموسی درزندگی با خداوند ارتباط برقرارکند نه با یک چیزذهنی و یا شرطی شدن دنیای بهشت وجهنم. کودک از همین ارتباطات دوستانه با خداوند وطبیعت ارتباط برقرارمی کند.هم اینکه پدربزرگ باخریدیک عینک می تواند لبخند نوه اش راواضح ترببیند جای شکر گزاری دارد. یا اینکه بچه به گنجشک می گوید بپر و می پرد و گربه نمی تواند او را بگیرد درپایان همه این ها یک حس شکرگذاری به کودک القا می کند . کودک یادمی گیرد که همیشه نباید اتفاقات مهمی درزندگی بیفتد تا ما سپاسگزار باشیم. هرحس و فکر خوبی حتی کوچک می تواند درما انرژی ایجاد کند و با خداوند ارتباط برقرارکنیم.
وی در خصوص مجموعه های جدید خود گفت: پس از استقبال خوب خانواده ها از مجموعه های قبلی مجموعه سه جلدی “خدایا توخوبی” نیز باهمین محتوا که کودک ازطریق ارتباط بازندگی و دوستان و خانواده باخداوند ارتباط برقرارمی کند به چاپ رسید واین سه کتاب نیز جزو کتابهای کمک آموزشی شد. در دومجموعه‌ی دیگرباعنوان ”خدایا خوشحالم” که توسط انتشارات “به نشر” دردست چاپ است بازهم کودک درپایان هرمتن می گوید خدایا خوشحالم وحس شادی، امنیت و نشاط را می گیرد.
لرستانی با بیان اینکه من دوست دارم کودک زندگی را زیبا ببیند و شکرگزار باشد تاکید کرد: کلمه‌های شعر و داستان کودکان باید واژگان مربوط به دنیای بچه ها باشد نه واژه های ثقیل و دورازذهن که کودک نتواند آن را به راحتی بیان کند. نثروشعر ادبیات کودک باید صمیمی و تخیل برانگیز باشد و احساسات کودک رابرانگیزد.
وی تصریح کرد: درهرکشوری ادبیات کودک صاحب نظران خاص خودرادارد. اما متاسفانه ناشران برای هزینه نکردن، ترجمه‌های ضعیفی ازکارها حتی کارهای خوب با تصویرهای خیلی سطحی و کا رتونی ارائه می دهند . خانوده‌ها هم به دلیل عدم آشنایی کافی درمورد ادبیات کودک کتابی را که هیچ بارعاطفی ندارد و پرازلغات سخت است تنها به واسطه یک برند و یا نام شخصیت انیمیشنی تهیه میکنند.
این نویسنده کرمانشاهی با تاکید بر اینکه درایران نویسنده وشاعرخوب کم نداریم اظهارداشت: باید تبلیغات گسترده ای برای نویسندگان خود داشته باشیم .غرب امروزه بیشتر روی فانتزی وهیجان کارمی کند و یک عده هم بطورتقلیدی می نویسندواین کاردرستی نیست. ملاک ها ، ارزش ها ودنیای صنعتی غرب برای کودکان خودشان است، مابچه ها وفرهنگ خاص خود را داریم. حتی نویسندگان شهرها و یا روستای کوچک نیزمی توانند شخصیت خاص آن منطقه را بسازند پرورش دهند و به دنیا معرفی کنند. ماهمیشه به دنبال یک آدم مشهورو یک شهرو استان مشهورنیستیم این قدرت بیان ودرک و حس آمیزی نویسنده است که میتواند یک جای دورافتاده را جهانی کند..
لرستانی در پاسخ به این سوال که کتاب و ادبیات کودکان در دنیای مجازی امروز چه جایگاهی دارد گفت: کشورهایی که خودبانی این دنیای مجازی بودند، برده این دنیا نشدند. کشورهای جهان سوم وتوسعه یافته است که دارند برده این دنیای مجازی می شوند. در کشورهای پیشرفته هنوز بچه‌ها و خانواده ها کتاب می خوانند. کتاب فروشی ها صف دارند . من فکر می کنم بزرگ ترها خود به نوعی درگیر دنیای مجازی شده اند و کودک هم یاد گرفته است. اگرخانواده‌ها هرسوالی که دارند ازکتاب بپرسند و ارتباط عاطفی و جدی باکتاب داشته باشند کودکان هم یاد می‌گیرند. مقصر بزرگترهاهستند نه کودکان، آنها می توانند دقایقی را با دنیای مجازی ارتباط داشته باشند ولی ارتباط اصلی شان با کتاب باشد. من فکر می کنم آموزش و پرورش نقش مهمی می‌تواند درکتابخوان شدن بچه ها داشته باشد

اخبار مرتبط

نظرات