رفتن به بالا

«میلکان بخوان ، بیشتر بدان»

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰
  • الخميس ۲۱ ربيع أول ۱۴۴۳
  • 2021 Thursday 28 October
  • شنبه 11 آذر 1396 - 18:29
  • کد خبر : 2129
  • مشاهده : 651 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : المپياد ورزشي دانش آموزي اقدام موثر در ارتقاي سطح سلامت و موفقيت ورزشي دانش آموزان

رسول مرادي- ورزش و يا به عبارت ديگر تربيت بدني نقش مهم و انکارنشدني در ارتقاي سلامت و نشاط در جامعه دارد از اين رو پرداختن به اين مهم بايد در دستور کار همه افراد و نهادهاي مربوطه قرار گيرد. مدتي است که وزارت آموزش و پرورش برنامه اي را با عنوان المپياد دانش آموزي […]

رسول مرادي- ورزش و يا به عبارت ديگر تربيت بدني نقش مهم و انکارنشدني در ارتقاي سلامت و نشاط در جامعه دارد از اين رو پرداختن به اين مهم بايد در دستور کار همه افراد و نهادهاي مربوطه قرار گيرد. مدتي است که وزارت آموزش و پرورش برنامه اي را با عنوان المپياد دانش آموزي در مدارس کشور و به تبع آن استان کرمانشاه به اجرا درآورده است. طرحي که با استقبال دانش آموزان و کارشناسان مربوطه روبرو شده است. اين موضوع بهانه اي شد تا با سميرا شيري کارشناس ارشد فيزيولوژي ورزشي و مربي تربيت بدني يکي از مدارس ابتدايي شهر کرمانشاه ( مدرسه شهيد سپهر مصباح ) به گفتگو بنشينيم .
اين کارشناس ارشد فيزيولوژي ورزشي و مربي تربيت بدني در گفتگو با خبرنگار ميلکان گفت: تربيت بدني علاوه بر بعد سلامت ذهني و رواني تربيت حرکتي است و که هم ضامن حفظ سلامت و هم موجب عادت مثبت افراد به فعاليتهاي سالم در اوقات فراغت در راستاي کارايي جسماني ، رواني و اجتماعي مي شود.
سميرا شيري ورزشکار و داراي کارت مربيگري از فدراسيونهاي آمادگي جسماني ، تنيس روي ميز ، بدمينتون ، اسکيت ، کار با دستگاههاي بدنسازي ، بومي محلي ، طناب و … و داور چند رشته ورزشي از جمله واليبال است خاطرنشان مي کند: در سالهاي اخير وزارت آموزش و پرورش برنامه هاي مناسبي را در حوزه ورزش اجرايي کرده است بعنوان مثال چهار سال است که برنامه المپياد ورزشي دانش آموزي در مدارس کشور به اجرا درآمده و تاکنون نتايج خوبي را هم به همراه داشته است چراکه هر چه دانش آموزان شاداب‌تر و تندرست تر باشند به همان اندازه شاهد موفقيت آنان در عرصه هاي مختلف زندگي و بويژه در زمينه تحصيلي خواهيم بود.
شيري خاطرنشان مي کند: در اين طرح رشته بندي خاصي انجام مي‌شود يعني در هر پايه تحصيلي رشته ورزشي مشخص براي دانش آموزان در نظر گرفته شده و تا پايه سوم رشته هاي غير توپي و از پايه چهارم تا شش ابتدايي رشته اي توپي براي دانش آموزان در دستور کار قرار دارد.
وي با بيان اينکه در پايه دوم ژيمناستيک ، پايه سوم شنا ، پايه چهارم طناب زني ، پايه پنجم تنيس روي ميز و در پايه ششم دوميداني به دانش آموزان آموزش داده مي شود يادآور شد: مثلا در دوره ابتدايي بخصوص پايه اول تا سوم ورزش در قالب بازي آموزش داده مي شود و براي يادگيري حرکات پايه ما شعرهاي متناسب با هر حرکت و مهارت را در کنار آن آموزش مي دهيم و اين موضوع باعث نشاط و جذابيت در بين بچه هاست.
اين کارشناس تربيت بدني آموزش و پرورش مي افزايد: در طرح المپياد ورزشي دانش آموزان موفق مدارس به مرحله بين آموزشگاهي ورود پيدا مي کنند و در صورت موفق شدن در اين مرحله به مراحل استاني و کشوري راه پيدا مي کنند که تاکنون دانش آموزان استان کرمانشاه در اين خصوص عملکرد خوبي داشته اند به گونه اي که در همين مدرسه شهيد سپهر مصباح کرمانشاه چند دانش آموز موفق داشته ايم.
وي با بيان اينکه دانش آموزان در پايه هاي ابتدايي شور و انرژي خاصي براي ورزش دارند گفت: در صورت استعداديابي از بين آنان شاهد حرفه اي تر شدن ورزش کشور و کسب عناوين برون مرزي بيشتر هم خواهيم بود.
شيري اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر بيشتر معلمان ورزش رشته تحصيلي مرتبط دارند و اين ارتباط تحصيلي باعث قوي تر شدن عملکرد آنان شده است و حتي برخي از اين معلمان ورزشکار هم هستند و اين مهم کيفيت کار آنان را بالا تر خواهد برد.
به گفته اين کارشناس ، در مدارس دانش آموزاني که با مشکلات جسمي و کم تحرکي مواجه هستند به کانون حرکات اصلاحي معرفي مي شوند تا در آنجا با حرکات اصلاحي مشکل آنان رفع و يا کاهش يابد که البته در صورت رايگان شدن آن استقبال والدين از آن بيشتر مي شود.
شيري در ادامه پيشنهادهايي را هم براي افزايش سطح کمي و کيفي ورزش مدارس مطرح مي کند.
به اعتقاد وي در صورت زمانبندي مشخص ، افزايش ساعت کلاس ورزش ( در حال حاضر يک و نيم ساعت در هفته است ) ، ايجاد سالن هاي ورزشي بيشتر براي مدارس مي توان به نتايج مطلوب رسيد.
شيري همچنين معتقد است در صورت افزايش تعداد مربيان ورزش در مدارس سطح کمي و کيفي ورزش بيش از پيش ارتقاء پيدا مي کند چراکه وجود يک معلم ورزش براي يک مدرسه با ۴۰۰ دانش آموز خيلي پاسخگو نيست.
وي البته يک درد دل بجا هم داشت و آن اينکه معلمان ورزش مدارس در صورت آسيب ديدن دانش آموزان در حين ورزش که امر طبيعي و اجتناب ناپذيري هم به نظر مي رسد حمايت نمي شوند براي نمونه براي يکي از دانش آموزان در حين ورزش مشکلي پيش آمده بود و خود معلم ورزش مربوطه مجبور به پرداخت ديه و صرف وقت و زمان براي امور حقوقي آن شد.
اين مربي ورزشي بيمه شدن دانش آموزان را امري ضروري اعلام کرد و گفت : به طور قطع در صورت افزايش امکانات مي توان شاهد موفقيت بيشتر دانش آموزان کرمانشاهي در زمينه هاي مختلف از جمله در بخش ورزش باشيم.

اخبار مرتبط

نظرات