• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

کرمانشاه، پیشتاز در جشن بازسازی سیل ۹۸

  • کد خبر : 13843
  • 22 مهر 1399 - 8:15
کرمانشاه، پیشتاز در جشن بازسازی سیل ۹۸

«جشن پایان بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین ۱۳۹۸» روز دوشنبه ۲۱مهر با حضور رئیس جمهوری برگزار شد؛ پرونده بازسازی خسارت‌های سیل در استان کرمانشاه اما حدود ۲۰ روز زودتر بسته شده، زمانی که ۲ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به بهره‌برداری رسید.   به گزارش میلکان آنلاین به […]

«جشن پایان بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین ۱۳۹۸» روز دوشنبه ۲۱مهر با حضور رئیس جمهوری برگزار شد؛ پرونده بازسازی خسارت‌های سیل در استان کرمانشاه اما حدود ۲۰ روز زودتر بسته شده، زمانی که ۲ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به بهره‌برداری رسید.

 

به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایرنا؛ در جریان سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ استان‌های زیادی به ویژه در شمال، جنوب، جنوب غرب و غرب کشور خسارت دیدند که دولت توانست با تزریق ۱۵ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در کمتر از یک و نیم سال پس از حادثه، پرونده بازسازی و نوسازی همه مناطق سیل زده کشور را ببندند یا به مراحل انتهایی برساند.

در جریان این بازسازی ۶۶ هزار و ۷۴ واحد مسکونی احداث و نوسازی و ۹۰ هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی نیز تعمیر و مرمت شده‌اند.

در کنار این بازسازی بزرگ، حجم بزرگی از خسارت به اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی نیز جبران شده است.

در بیست و هشتمین هفته افتتاح جهش تولید، روز دوشنبه ۲۱ مهرماه جشن بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین ۹۸ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری برگزار شد.

سیل در کرمانشاه

در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در کمتر از ۱۰ روز سه سامانه بارشی وارد استان کرمانشاه شد و ۱۷۶ میلی‌متر باران را بر سر مردم به ویژه شرق استان سرازیر کرد؛ انبوه بارانی که خیلی زود تبدیل به سیل و سیلاب شد و به سه هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی آسیب کلی و جزئی وارد کرد.

براساس ارزیابی‌های انجام شده این سیل در مجموع هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مسکونی، کشاورزی و زیرساختی استان وارد کرد که دولت با هدف جبران بخش زیادی از این خسارت‌ها، اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض کرد.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه دارای ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستای دارای سکونت دارد که در جریان سیل سال گذشته ۱۱ شهرستان آن خسارت دید اما بیشترین آسیب به ساکنان شهرستان‌های شهرستان سنقر و کلیایی، کنگاور، هرسین، کرمانشاه و صحنه زده شد.

 

بررسی و ارزیابی خسارت‌ها بلافاصله پس از وقوع سیل آغاز شد و با تشکیل پرونده برای آسیب‌دیده‌ها، روند پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض هم شروع گردید.

دولت مسوُولیت احداث واحدهای تخریبی و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرد؛ این بنیاد هم با تسهیلات دولتی کار را به سرعت پیش برد و در نهایت پرونده باسازی را در تابستان امسال بست.

مراسم رسمی بهره‌برداری از ۲ هزار واحد احداثی اما در سوم مهر ۹۹ و با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در شهرستان هرسین برگزار شد.

پرونده سیل، دومین بازسازی بزرگ در استان کرمانشاه پس از زلزله ۷.۳ ریشتری سرپل ذهاب بود.

جزئیات احداث و تعمیر واحدها

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه درباره جزئیات بازسازی خسارت‌های سیل ۹۸ گفت: گرچه در جریان وقوع سیل فروردین سال ۹۸ هیچ سقفی فرونریخت اما خانه‌های غیرمقاومی زیادی در استان وجود داشتند که با وقوع سیل دچار خسارت جدی شدند و دیگر قابل سکونت نبودند یا سکونت در انها خطرآفرین بود.

«مهرداد سالاری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از خسارت سیل به این واحدها، مدیریت ارشد استان فرصت را غنیمت شمرد و ساخت و مقاوم‌سازی این واحدها در دستور کار قرار داد.

او گفت: اکنون همه ۲ هزار و ۱۸۵ واحد تخریبی در ۱۱ شهرستان استان احداث شده و پرونده بازسازی‌ها بسته شده است.

آنچنان که سالاری گفت، در حادثه سیل، هزار و ۶۷ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر داشتند که همه آنها تا پایان سال ۹۸ تعمیر و تحویل مردم شدند.

 

هزینه بازسازی چقدر بود؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه درباره هزینه این بازسازی‌ها نیز اظهار کرد: کل تسهیلات تخصیص یافته برای بازسازی و تعمیر واحدهای شهری و روستایی آسیب دیده، در مجموع ۱۳۷ میلیارد تومان با سود چهار درصد و بازپرداخت ۱۵ سال بوده و حدود ۵۲ میلیارد تومان هم کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان پرداخت شده است.

در جریان سیل سال ۹۸ البته خسارت‌های زیادی هم به بخش کشاورزی استان وارد شد که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، حدود ۸۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد به ۲۲ هزار و ۶۵۰ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی پرداخت شده است.

آنچنان که جلیل بالایی گفت، دولت ۴۵ میلیارد تومان هم به صورت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان سیل زده پرداخت کرده و البته امیدواریم دولت بتواند ۵۰ درصد بقیه را نیز پرداخت کند.

 خسارت سیل به کشاورزی بخش بیستون در شهرستان هرسین

دولت همچنین برای جبران خسارت زیرساخت‌های استان نیز تاکنون ۹۱ میلیارد تومان پرداخت کرده که ۷۱ درصد اعتبار مصوب شده است.

۵۸درصد واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده است

براساس اعلام معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه از تعداد ۱۲۷ هزار واحد مسکونی روستایی استان ۷۵ هزار واحد معادل ۵۸ درصد آن از سال ۸۵ تاکنون مقاوم‌سازی شده است.

«فرهاد فقیهی» در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه تعداد روستاهای استان از نظر جمعیت و سکنه متغییر است، افزود: حدود ۲ هزار و ۶۰۰ روستای داری سکنه در استان وجود دارد.

او  در ادامه گفت: تا قبل از زلزله ۷/۳ ریشتری آبان سال ۹۶ استان حدود ۳۲ درصد واحدهای مسکونی روستایی از سال ۸۵ به بعد مقاوم‌سازی شده بود که این رقم در طول سه سال اخیر به ۵۸ درصد رسیده است.

وی همچنین اظهار داشت: پس از زلزله بیش از ۴۰ هزار واحد و پس از سیل فروردین ماه ۹۸ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شد که روند شتاب بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کرمانشاه را ۲ برابر کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=13843

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.