• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

دم مسیحایی دستگاه قضا درکالبد بیمارستان مسیح کرمانشاه/پیگیری های مدیرکل میراث فرهنگی برای نجات بیمارستان مسیح به ثمر نشست

  • کد خبر : 11847
  • 19 تیر 1399 - 7:02
دم مسیحایی دستگاه قضا درکالبد بیمارستان مسیح کرمانشاه/پیگیری های مدیرکل میراث فرهنگی برای نجات بیمارستان مسیح به ثمر نشست

با پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، دستگاه قضایی استان با صدور رایی تاریخی زمینه احیای این بنای ارزشمند را فراهم کرد. دکتر امید قادری روز پنج شنبه  ۱۹ تیرماه در گفتگو با خبرنگار میلکان آنلاین از صدور حکم دستگاه قضایی استان برای نجات بخشی و احیای بیمارستان مسیح مرادیان کرمانشاه خبر داد. […]

با پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، دستگاه قضایی استان با صدور رایی تاریخی زمینه احیای این بنای ارزشمند را فراهم کرد.

دکتر امید قادری روز پنج شنبه  ۱۹ تیرماه در گفتگو با خبرنگار میلکان آنلاین از صدور حکم دستگاه قضایی استان برای نجات بخشی و احیای بیمارستان مسیح مرادیان کرمانشاه خبر داد.

وی افزود: با عنایت به پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی در خصوص بنای تاریخی بیمارستان مسیح مرادیان کرمانشاه که همواره یکی از دغدغه های دوستداران میراث فرهنگی و مردم شریف کرمانشاه بوده خوشبختانه دستگاه قضایی استان با صدور حکمی تاریخی شرایط را برای نجات بخشی و احیای این بنای ارزشمند فراهم نموده است.

وی یادآور شد: متاسفاته در چندین مورد این بنا  به صورت عمدی در معرض تخریب و آسیب از سوی افراد مختلف بود که آخرین مورد آن  آتش سوزی  عمدی  بر اساس گزارش کارشناسان آتش نشانی بود که این آتش سوزی به صورت عمدی بود ه است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به اینکه این بنا در سالیان گذشته با درخواست مالکان از ثبت ملی خارج شده بود، ادامه داد: با توجه حساسیت و اهمیت موضوع با وجود همه محدودیت های قانونی این مهم در واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی پیگیری شد و با ارائه مستندات  قانونی و پیگیری های شبانه روزی اداره کل قرار گرفت که خوشبختانه منجر به صدور رای شجاعانه قاضی فرهنگ دوست دستگاه قضا برای ساماندهی و نجات بخشی این اثر شد.

قادری ضمن تشکر از مسئولین قضایی استان در توجه ویژه به مباحث فرهنگی و ارزشمند استان افزود: خوشبختانه با صدور رای بازرس فرهنگ دوست دستگاه قضائی در راستای حفاظت از این بنای تاریخ به عنوان دومین بیمارستان تاریخی ایران، وظایفی برای دستگاه های مختلف صادر شده است که در نهایت منجر با حفظ این میراث ارزشمند می شود.

وی تصریح کرد: در ابتدا میراث فرهنگی مکلف شده است که  مجددا با  توجه به داد نامه ای که از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج این بنا از ثبت صادر شده، اقدامات لازم برای ابطال آن و تشکیل پرونده مجدد ثبت ملی ملک و راهکار های قانونی دیگری مثل  شناسایی ملک به عنوان  ساختمان دارای بافت با ارزش انجام دهد که این مساله از چند ماه گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و در حال پیگیری است.

قادری تصریح کرد: همچنین طبق این رای هر گونه تغیر کاربری این بنا برای کمیسیون ماده پنچ استان ممنوع  اعلام کرده و در حالت تعلیق است. البته با حمایت استاندار  این موضوع تا کنون نیز مورد تاکید گرفته بود که خوشبختانه حمایت دستگاه قضا را نی خواست تا به سرانجام برسد.
قادری افزود: همچنین در جهت مرمت و نگهداری از این بنا میراث فرهنگی و وزارت میراث فرهنگی باید اعتباراتی را در بودجه سال ۹۹ برای حفاظت از بنا   تخصیص بدهند. که مستندات آن جهت تخصیص اعتبار در اختیار سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری کرمانشاه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مساله مهم دیگری که در این رای لحاظ شده است مربوط به دانشگاه علوم پزشکی می باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه کاربری اصلی  این بنا درمانی است بر اساس مکاتباتی که قبلا با دانشگاه علوم پزشکی انجام دادیم وزارت بهداشت هم مانع  تغیرکاربری این بیمارستان شده بود و پیشنهاد شد این بیمارستان به شکل موزه بهداشت و درمان در غرب کشور سامان دهی شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که دارای اهمیت است در خصوص نظر مالک اصلی بنا یعنی دکتر مرادیان موضوعاتی مطرح بوده و شواهدی وجود داشته که ایشان این بیمارستان را به صورت وقفی اعلام کرده اند دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی پرونده لی مکتوب و مستند در این خصوص را در دستور کار قرار دهند که این کار در دست انجام است تا مستندات و دلایل قانونی در این خصوص ارائه را ارایه دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: برای دستگاه  قضائی مشخص شده است که مالک در موارد متعدد عمدا اقدام به تخریب بنا نموده است و دستور داد شده ایشان از تکرار و تداوم این جرم   جلوگیری کند.

قادری اظهار داشت: میراث فرهنگی این  توانایی را دارد با همکاری مالک طرح مناسبی در این بنا اجرا کنند.

وی تصریح کرد: این بنا قابلیت آن را دارد در حوزه فرهنگی مثل موزه ه، فرهنگسرا، مرکز اقامتی  بومگردی و یا مجتمع های تفریحی گردشگری  با حفظ معماری ساختمان و ضوابط میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت تمایل مالک سرمایه گذارانی در استان هستند که این مسئله را اجرائی کنند.
گروه رسانه ای میلکان این اقدام ارزشمند و شجاعانه بازرس فرهنگ دوست دستگاه قضایی و پیگیری های مجدانه مدیرکل میراث فرهنگی استان ، معاونت و حقوقی این مجموعه را شایسته تقدیر می داند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=11847

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.