• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
گزارش میلکان به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای :

پهلوانی یعنی حمایت از قشر ضعیف

  • کد خبر : 25342
  • 28 اردیبهشت 1401 - 7:52
پهلوانی یعنی حمایت از قشر ضعیف

رضوان شاه‌آبادی- گروه ورزش از گذشته تا به امروز صفت پهلوانی کنار نام کرمانشاه می‌آید و گوش ما به نام‌‍های یارمحمدخان کرمانشاهی، حسن گلزار، یدااله خان محبی علی اصغر گرد و… آشناست. در تقویم؛ ۱۷ شوال روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام گرفته است. به همین مناسبت خبرنگار میلکان با مدیر زورخانه کهن […]

رضوان شاه‌آبادی- گروه ورزش
از گذشته تا به امروز صفت پهلوانی کنار نام کرمانشاه می‌آید و گوش ما به نام‌‍های یارمحمدخان کرمانشاهی، حسن گلزار، یدااله خان محبی علی اصغر گرد و… آشناست.
در تقویم؛ ۱۷ شوال روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام گرفته است. به همین مناسبت خبرنگار میلکان با مدیر زورخانه کهن کرمانشاه این گفت‌و گو را انجام داده است.
امیرخوش اندام قدمت ورزش زورخانه‌ای را بیش از دو هزارسال می داند و می‌گوید: ما دقیقا نمی‌‌دانیم پیش از حمله مغول ورزش باستانی وجود داشته یا خیر اما زمان حمله و سلطه مغول‌ها افراد قابل اعتماد و قدرتمند به صورت مخفیانه در محل‌هایی جمع می‌شدند و با وسایلی شبیه ابزار جنگی ورزش می‌کردند. به عنوان مثال: کباده را به جای کمان، تخته شنو به جای شمشیر، میل به جای گرز و… استفاده می‌کردند.
مدیر زورخانه کهن با بیان اینکه هم اکنون در کرمانشاه زورخانه هایی با نام‌های کهن، حیدریه، علمدار و بیژن و ثارالله، ایثارگران، مسجد النبی، فردوسی و… فعال هستند که به تربیت نسل جوان می‌پردازد افزود:در این زورخانه‌ها برنامه های فرهنگی مثل مراسم گلریزان اجرا می‌شود.
خوش اندام قدمت زورخانه کهن را بیش از سیصد سال دانست و گفت: این زورخانه که ثبت آثار ملی شده است و قدیمی ترین زورخانه کرمانشاه و از جمله قدیمی ترین زورخانه‌های ایران است که خاستگاه پهلوانانی مثل یارمحمد خان کرمانشاهی، حسین گلزار، علی اصغر گرد، قاسم چاشنی ساز، یدالله خان محبی و… بوده است و زنگ آن توسط مرشدانی مثل مرشد حسن، مرشد عطاخان به صدا در آمده است.
امیر خوش اندام که سومین نسل از خانواده خوش اندام است که مدیریت زورخانه کهن را برعهده دارد در خصوص استقبال نسل جوان از ورزش زورخانه‌ای می‌گوید :زورخانه آداب و رسوم خاص خود را دارد، خوشبختانه نسل جوان از این موضوع استقبال می‌کند، به مرور زمان با آیین زورخانه‌ای همراه می‌شوند و برای شرکت در زورخانه تربیت می‌شوند. هم اکنون ما در زورخانه ورزشکاران از گروه های سنی مختلف داریم.
وی نام کرمانشاه را در کنار نام شهرهایی چون شیراز، اصفهان، خراسان و تهران که شهر های سر آمد ورزش زورخانه‌ای هستند می داند و می گوید: هرساله همایش ها، مسابقات و جشنوارههایی برگزار می‌شود که ورزشکاران و مرشدان در آن به رقابت می‌پردازند.
وی افزود:هر ساله به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای برنامه های ورزشی و فرهنگی مثل تجلیل از پیشکسوتان، دیدار با امام جمعه، رفتن به مزار شهدا و… توسط مسئولین و پیشکسوتان صورت می‌گیرد .
در پایان امیر خوش اندام با اشاره به اینکه ورزش در زورخانه با فتح بسمه الله آغاز می‌شود و با دعای ورزش تمام می‌شود گفت: در زورخانه قبل از شروع رسمی ورزش ورزشکاران با نرمش یا حرکات کششی خود را آماده شروع ورزش می‌کنند و پس از فتح بسم الله توسط مرشد ابتدا نرمش زورخانه‌ای را انجام می‌دهند و سپس شنو می‌روند، سپس میل بازی و میل گرفتن انجام می‌شود و پس از آن پاز زدن و در ادامه چرخش و کباده زدن انجام می‌شود و در نهایت دعای ورزش خوانده می‌شود.
در ادامه این گفتگو پهلوان حسین محبی از پهلوانان کرمانشاه طی گفتگو با خبرنگار میلکان گفت: خوشبختانه کرمانشاه را گذشته تا به امروز با نام پهلوانی میشناسند که البته ریشه مرام پهلوانی تنها به امروز و یا صد سال قبل برنمیگردد بلکه مرام و منش پهلوانی منسوببه حضرت علی (ع) است که نسل به نسل ادامه پیدا کرده و در ایران با نام پوریا ولی و دیگر پهلوانان رواج پیدا کرده است.
پهلوان محبی ادامه داد: در سال های نزدیک تر نام پهلوانانی مثل تختی به عنوان قهرمان و چهره ملی شناخته شدهاند که در کنار ورزش همیشه همراه مردم بودهاند و این واقعیت مرام پهلوانی است که پهلوانان حامی و دستگیر مردم باشند.
وی ادامه داد:نسل جوان امروزی نیز باید توسط بزرگتر ها و مربیان تربیت شوند تا ورزش و فرهنگ پهلوانی در زندگی آن ها آمیخته شود.
حسین محبی افزود: این نسل بسیار باهوش و تربیت پذیر است اما نیازمند آموزش صحیح و همراه محبت است و خوشبختانه آنچه امروز ما در سالن های ورزشی میبینم این است که ورزشکاران جوان هم در مواقعی که لازم است به نیازمندان کمک می‌کنند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه مرام پهلوانی صرفا معطوف به کشتی و ورزش زورخانهای نمیشود گفت: مرام پهلوانی باید در تمام ورزش ها و اقشار جامعه جاری شود، پهلوانی یعنی اینکه افرادی که وضعیت بهتری دارند حامی قشر ضعیت تر باشند تا محبت و حمایت از آدم های کم توان در جامعه جاری شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=25342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.