• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1
گزارش میلکان از آمارنرخ بیکاری پاییز 1401

پرچمداری استان‌های غربی بجز ایلام در بیکاری!

  • کد خبر : 32916
  • 05 بهمن 1401 - 1:35
پرچمداری استان‌های غربی بجز ایلام در بیکاری!

کردستان، لرستان و کرمانشاه در صدر جدول بیکاری کشور قرار گرفتند. به گزارش خبرنگار میلکان، در حالی کردستان با ۱۳.۸ درصد، لرستان با ۱۳.۳ درصدو کرمانشاه با ۱۲.۹ درصد نرخ بیکاری، در صدر جدول بیکاری کشور قرار گرفته‌اند که ایلام با ۶.۴ درصد جزو پنج استان پایین جدول نرخ بیکاری قرار دارد. مرکز آمار ایران […]

کردستان، لرستان و کرمانشاه در صدر جدول بیکاری کشور قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار میلکان، در حالی کردستان با ۱۳.۸ درصد، لرستان با ۱۳.۳ درصدو کرمانشاه با ۱۲.۹ درصد نرخ بیکاری، در صدر جدول بیکاری کشور قرار گرفته‌اند که ایلام با ۶.۴ درصد جزو پنج استان پایین جدول نرخ بیکاری قرار دارد.

مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۱ کل کشور را ۸.۲ اعلام کرد که این شاخص ۰.۷ درصد نسبت به سال گذشته در همین فصل بهبود پیدا کرده است.

استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال و بختياری و اصفهان به همراه ۳ استان غربی که در بالا ذکر شد استان‌هایی با نرخ بیکاری ۲رقمی هستند.

خراسان رضوی با۴.۹درصد ، قزوین و مازندران با ۵.۸درصد و فارس و ایلام با ۶.۴درصد ۵استان با کمترین نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۱ هستند.

در مقایسه با پاییز ۱۴۰۰ کرمانشاه ۰.۳درصد با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده است.

بیشترین افزایش نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به همین فصل در سال گذشته را استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و کردستان به ترتیب با ۳.۵ درصد، ۳.۴ درصد و ۲.۹ درصد افزایش داشته اند.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری را نیز استان‌های آذربایجان غربی و هرمزگان با ۳.۷درصد و اردبیل با ۳.۶درصد نسبت به فصل پاییز سال گذشته داشته‌اند.

هر چند که مرکز آمار ایران مدعی ارائه یک تعریف استاندارد بین‌المللی است اما واقعیت جامعه چنین برداشتی ندارد و اساسا شاغل کسی است که بتواند در قبال کاری که انجام می دهد حداقل نیازهای خود و افراد تحت پوشش را تامین کند.

طبق تعریف مرکز آمار، شاغلین افراد ۱۵ سال و بیشتری هستند که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند.

جالب‌تر آنکه مرکز آمار ایران تعریفی از اشتغال ارائه داده است که حتی اگرافرادی بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار‌کنند (کارکنان فامیلی بدون مزد) را نیز شاغل می‌خواند. حتی کار آموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند یعنی به طور مستقیم در تولید کالا یا ارائه خدمات سهیم هستند نیز شاغل محسوب می‌شوند.

محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند و تمامی افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند از جمله گروه های افراد شاغل محسوب می شوند.

طبق تعریف، بیکار افراد ۱۵ ساله و بیشتری محسوب می‌شوند که سه ضابطه را به طور همزمان دارا باشند، ۱- در هفته مرجع فاقد کار باشند(دارای اشتغال مزد بگیری یا خود اشتغالی نباشند). ۲-در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند( اقدامات مشخصی را به منظور جستجوی اشتغال مزد بگیری و یا خود اشتغالی به عمل آورده باشند)۳- در هفته مرجع یا هفته بعد از آن برای اشتغال مزدبگیری یا خود اشتغالی، آماده به کار باشند.

افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده، ولی فاقد کار و آماده برای کار بوده‌اند، نیزبیکار محسوب می شوند.

برای دریافت تصویر روی تصویر کلیک کنید

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=32916

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.