• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

وبا به کرمانشاه رسید

  • کد خبر : 27214
  • 07 تیر 1401 - 15:00
وبا به کرمانشاه رسید

فرنگیس صفری-ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد.دربیشترمواقع تنها با یک اسهال خفیف بدون تب و دل درد خود را نشان می دهد،اما گاهی بااسهال شدید واستفراغ های بدون تهوع بلایی برسربیمارمی آ ورد که پس ازچند روزبدلیل بی آبی شدید جانش راازدست می دهد.آنچه سبب بروز این علایم می شود باکتری میله ای شکلی است […]

فرنگیس صفری-ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد.دربیشترمواقع تنها با یک اسهال خفیف بدون تب و دل درد خود را نشان می دهد،اما گاهی بااسهال شدید واستفراغ های بدون تهوع بلایی برسربیمارمی آ ورد که پس ازچند روزبدلیل بی آبی شدید جانش راازدست می دهد.آنچه سبب بروز این علایم می شود باکتری میله ای شکلی است که با جای گرفتن در روده سم خطرناکی آزاد می کند که به بیماری مهلکی به  نام‌ وبا منجر مي شود. بیماری همه گیری که حدود ۲۰۰ سال پیش در ایران شیوع پیدا کرد و باعث مرگ و میر فراوانی شد‌.این بیماری شدیداً واگیردار و عفونی هفت بار عالمگیر شد و چنان وحشتی در میان مردم ایجاد کرد که عنوان دهشتناک ترین بیماری قرن را گرفت. بسیاری محل شیوع اولیه وبا راهند دانسته اند،قطعا کثرت جمعیت،وجود آبهای سطحی آلوده وازهمه مهمتر رعایت نکردن بهداشت درخاستگاه اولین این بیماری تاثیر بسزایی داشته است.این تحفه آلوده ازطریق کشتی‌های تجاری انگلیس به ایران رسید و مردمی را که تاکنون با چنین فاجعه ای روبرو نشده بودند گرفتار کرد.از آنجا که یکی از عوامل انتقال وبا سبزی،میوه و آب  آلوده می باشد میزان ابتلا ومرگ و میر این بیماری در محلات فقیرنشین بیش ازسایرنقاط بود. مشخصه بارز این بيماري را می توان اسهال شدید آبکی و حجیم و در مواردی استفراغ دانست. اسهال شدید می تواند باعث از دست رفتن آب و املاح بدن شده و به دنبال آن علائم شدیدتری مثل ضربان قلب سریع،خشک شدن غشاهای مخاطی از جمله داخل دهان ، فشار خون پایین و تشنگی را ایجاد کند.

منشا وبا کردستان عراق است

در حالی که آخرین نفس های متعفن کووید ۱۹ به شماره افتاده و این ویروس قاتل هنوز بساط منحوسش  را کاملاً بر نچیده است، خبری مربوط به شیوع یک بیماری واگیردار دیگر درنوارغربی کشورمان آرامش نسبی حاکم بر جامعه را برهم میزند.به گفته مریم مسعودی فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت در روزهای گذشته ۱۷ نفر در استان کردستان به بیماری وبا مبتلا شده اند.رسانه ها در هفته گذشته اعلام کردند آمار موارد مشکوک ابتلا به این بیماری در کردستان طی یک روز دو برابر شده است. به گفته کارشناسان منشا ابتلای تمام این افراد از کردستان عراق بوده است، با این حال تاکنون وزارت بهداشت درخواستی مبنی بر اعمال محدودیت برای سفر به عراق و ایجاد پروتکل های بهداشتی در مناطق مرزی وضع نکرده است.بر اساس آخرین آمار گفته شده از سوی مقامات بهداشت عراق نیز در ۲۹ خرداد تقریبا ۱۲ نفر در این کشور به طور قطعی به وبا مبتلا و ده ها مورد مشکوک نیز شناسایی شده اند.

روند افزایشی مبتلایان به وبا در کردستان و همجواری این استان با کرمانشاه روز به روز بر نگرانی ها می افزاید.

شناسایی یک نفرمبتلا به وبا درکرمانشاه

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه روز سه شنبه هفتم تیرماه خبراز شناسایی یک مورد بیمارمبتلا به وبا درسطح استان کرمانشاه داد.

دکترابراهیم شکیبا گفت: خوشبختانه این فرد به موقع شناسایی و تحت درمان قرار گرفته و حال عمومی او خوب است.همچنین اطرافیان  فرد بیمار هم تحت مراقبت هستند که البته تاکنون علائمی از بیماری نداشته اند.

وی تأکیدکرد:تجهیزات تشخیصی وبا در استان موجود است، علاوه بر مرکز استان، در تمامی شهرستانها آزمایشگاه ها مجهز به این تجهیزات بوده و می توانند موارد ابتلا به وبا را شناسایی کنند و در صورت مثبت بودن نتایج، نمونه ها به مرکز  استان منتقل شده و تایید نهایی در مرکز استان صادر می شود

وی از همشهریان خواست ازمصرف آب و غذای آلوده و مشکوک خودداری کنند، در صورتی که از سلامت آب مطمئن نیستند باید آب را به مدت یک دقیقه بجوشانند، یعنی پس از آنکه آب به جوش آمد اجازه دهند بیش از یک دقیقه در این حالت جوش بماند و پس از آن آب قابل استفاده است.

همچنین قبل از مصرف میوه و سبزیجات حتما آنها را به خوبی گندزدایی و ضدعفونی کنند.

به گفته وی خوشبختانه وبا مانند کرونا نیست که از طریق تنفسی منتقل شود و اگر افراد قدری مراقب بهداشت مواد غذایی و آب باشند به راحتی می توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

از طرفی درمان های آنتی بیوتیکی خوبی برای این بیماری وجود دارد و در کنار این درمان ها فرد بیمار باید آب و مایعات بسیاری مصرف کرده و سرم درمانی هم انجام دهد.

شکیبا نشانه بارز وبا را اسهال شدید و جهنده دانست واز  افراد خواست به محض مشاهده این علامت به مراکز درمانی مراجعه کرده و حتما به میزان زیاد مایعات مصرف کنند، چرا که در صورت از دست دادن آب بدن بسیار امکان کشنده بودن این بیماری وجود دارد.

اینکه مردم دیگر رمقی برای مبارزه با یک بیماری واگیردار دیگر،رعایت محدودیت ها و در نهایت تحمل مرگ عزیزان شان را ندارند واقعیتی انکارناپذیر است اما گاهی برای ماندن باید چشم برواقعیت هابست، قطعا وبا روی سخت و لجاجت بار کووید ۱۹ رانخواهد داشت ودرنطفه خفه خواهدشد اگر پروتکل های بهداشتی تاحذف کامل این بیماری رعایت شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=27214

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.