• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

“سرطان دهان” چیست و چه نشانه هایی دارد؟

  • کد خبر : 34011
  • 13 اسفند 1401 - 10:03
“سرطان دهان” چیست و چه نشانه هایی دارد؟

حفره دهان مانند هر عضو دیگری می تواند به سرطان مبتلا شود و از این قاعده مستثنی نیست و انواع مختلفی از سرطان ها می توانند این ناحیه را گرفتار نمایند . به گزارش میلکان؛ دکتر مسعود حاتمی متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت گفت: سرطان دهان سرطانی است که در ناحیه دهان زبان، کف […]

حفره دهان مانند هر عضو دیگری می تواند به سرطان مبتلا شود و از این قاعده مستثنی نیست و انواع مختلفی از سرطان ها می توانند این ناحیه را گرفتار نمایند .

به گزارش میلکان؛ دکتر مسعود حاتمی متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت گفت: سرطان دهان سرطانی است که در ناحیه دهان زبان، کف دهان، کام سخت و لثه تشکیل میگردد.

وی اظهار داشت: سرطان سلولهای سنگفرشی(SCC) در حفره دهان شیوع بیشتری دارد ، این تومور بدخیم، بیش از ۹۰ %سرطان های مخاط راه های تنفسی-گوارشی فوقانی و ۹۴ %از کل تومورهای بدخیم حفره دهان را تشکیل می دهد.

به گفته وی متأسفانه SCC حفره دهان، در مراحل اولیه رشد خود کمترین علائم را دارد و زمانی این بیماری علامت دار می شود که پیشرفت کرده باشد.

دکتر حاتمی شایع ترین علائمی که بیمار را جهت تشخیص و درمان مجبور به مراجعه می نماید، احساس ناراحتی دانست که در بیش از ۸۵% از بیماران، در زمان تشخیص بیماری، وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: در ابتدا سرطان دهان می تواند با علائم متنوعی نظیر یک ناحیه سفید و قرمز، زخم و یا یک ضایعه برجسته ظاهر شود. این ضایعه بزرگ شده، زخمی میشود و به آسانی خونریزی میکند.

وی با اشاره به اینکه وجود این ضایعه ممکن است مانع جا افتادن مناسب دندانهای مصنوعی گردد گفت: این ضایعه ممکن است باعث سفت شدن زبان و اشکال در کنترل آن گردد و از این طریق، تکلم و بلع را دچار اختلال کند

این متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت با بیان اینکه ، این درد از علائم اصلی این بیماری نیست و در صورت فقدان آن نیز رد نمی شود گفت: تغییر در تکلم و بلع ، محدودیت در باز نمودن دهان، بزرگ شدن غدد لنفاوی تحت فکی لنفادنوپاتی، لقی دندان ها، خونریزی از دهان، درد معمولا از طریق ناحیه گوش و تغییر تطابق دندان مصنوعی با لثه، از دیگر علائم هشدار دهنده این سرطان می باشند.

به گفته وی این نوع از سرطان به طور کلی از نظر میزان بروز و میزان مرگ و میر، رتبه چهاردهم را در بین انواع سرطان ها به خود اختصاص می دهد.

وی افزود:طبق آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی میزان بروز سرطان لب و حفره دهان در ایران، ۶/۱ درصد، میزان مرگ و میر ناشی از آن، ۸/۰ درصد و شیوع ۵ ساله آن ، ۸/۱ درصد می باشد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه این سرطان در بزرگسالان بیشتر رخ می دهد گفت: عواملی نظیر مصرف تنباکو به هر شکل از جمله نوع جویدنی ، سابقه خانوادگی سرطان دهان ومصرف الکل باعث افزایش شانس ابتلا به این بیماری می شود.

به گفته وی در حال حاضر نمونه برداری همراه با بررسی بافت شناسی نمونه، تنها روش استاندارد برای تشخیص قطعی سرطان دهان در دنیا است.

دکتر حاتمی اولین و مهمترین گام در درمان سرطان دهان، شناسایی و کشف زودهنگام آن توسط متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت دانست و گفت: تشخیص زودهنگام با غربالگری و معاینه به راحتی صورت می پذیرد. تشخیص زودتر آن سبب کاهش مرگ و میر تا ۵۰ درصد می شود.

وی با بیان اینکه پس از تشخیص قطعی بیماری، اولین راه درمان، جراحی است گفت: در صورت گسترش بیماری و یا شرایط دیگر ممکن است جهت تکمیل درمان و پاکسازی نواحی از تومور از رادیوتراپی و یا شیمی درمانی نیز استفاده شود.
دکتر حاتمی ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی جامعه نسبت به مراجعه زودهنگام به متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت، این بیماری در مراحل ابتدایی – که درمان آن به راحتی انجام می شود و عوارض کمتری دارد- شناسایی شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=34011

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.