• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

مصرف ویتامین D سنگ کلیه را افزایش نمی دهد

  • کد خبر : 9346
  • 16 بهمن 1398 - 20:51
مصرف ویتامین D سنگ کلیه را افزایش نمی دهد

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد مصرف ویتامین D با ایجاد سنگ کلیه در ارتباط نبوده و خطر آن را افزایش نمیدهند. به گزارش میلکان آنلاین؛بر پایه نتایج این طرح تحقیقاتی تحت عنوان ” بررسی مقایسه سطح سرمی ویتامین D در افراد مبتلا به سنگ کلیه و افراد سالم در مراجعین به […]

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد مصرف ویتامین D با ایجاد سنگ کلیه در ارتباط نبوده و خطر آن را افزایش نمیدهند.

به گزارش میلکان آنلاین؛بر پایه نتایج این طرح تحقیقاتی تحت عنوان ” بررسی مقایسه سطح سرمی ویتامین D در افراد مبتلا به سنگ کلیه و افراد سالم در مراجعین به کلینیک مهدیه کرمانشاه” که توسط دکترزهره برتنی  با همکاری دکتر بهزاد حیدرپور،دکتر منصور رضایی و آرمین آشوری در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید سطح ویتامین D با ایجاد سنگ کلیه در ارتباط نبوده و خطر آن را افزایش نمی‌دهند اگرچه سطح ویتامین D در گروه شاهد بطور معناداری بیش از گروه مورد بوده است.

بنابراین پیشنهاد می شود با آموزش تغذیه و اصلاح عادات بیماران مبتلا به سنگ،می توان میزان بروز و عود این بیماری را کاهش داد یا حداقل طول فاصله زمانی عود آن را افزایش داد .

گفتنی است با توجه به مشکلات درمان سنگ کلیه و هزینه‌های آن، توصیه‌های تغذیه‌ای می‌تواند روشی آسان و کم هزینه جهت کاهش بار این بیماری بر فرد و جامعه باشد.

اهمیت انجام این مطالعه از این جهت است که اگرچه روش های بسیاری برای درمان سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری ظهور کرده‌اند ولی همگی روی خود سنگ تمرکز دارند و نه جلوگیری از ایجاد سنگ . بنابراین بررسی بیشتر عوامل موثر بر ایجاد سنگ کلیه از اولویت‌های لازم جهت پیشگیری از این بیماری است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=9346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.