• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

مردم را از شیرنگیرید

  • کد خبر : 9165
  • 02 بهمن 1398 - 22:35
مردم را از شیرنگیرید

فرنگیس صفری- گروه خبر چند روز پیش در برنامه« سلام؛ صبح بخیر» شبکه سه، یک کارشناس بهداشت و ایمنی مواد غذایی می آید و اعلام می کند: لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین هستند ولی میزان آلودگی در استان‌های مختلف متفاوت است. پخش این خبرکه صحت آن توسط کار شناسان تأیید […]

فرنگیس صفری- گروه خبر
چند روز پیش در برنامه« سلام؛ صبح بخیر» شبکه سه، یک کارشناس بهداشت و ایمنی مواد غذایی می آید و اعلام می کند: لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین هستند ولی میزان آلودگی در استان‌های مختلف متفاوت است. پخش این خبرکه صحت آن توسط کار شناسان تأیید نشده بود، واکنش‌های مختلفی را در پی داشت؛ به‌ویژه وزارت بهداشت سریعا نسبت به اعلام این خبر از صدا و سیما معترض شد وآن را کاملا غلط وتبلیغات سوء دانست.
مصرف شیر با توجه به عدم پرداخت درست یارانه ها به این بخش و مشکلات پیش آمده اقتصادی برای خانواده ها به خودی خود در سبد کالایی خانواده ها کمرنگ شده است. هر از چندگاهی صداو سیما نیز به عنوان رسانه ملی این کشور اقدام به انتشار چنین اخبار و نظراتی می کند که موجب ترس و وحشت و قطع استفاده همان میزان کم شیر و لبنیات در بین مردم می شود. البته جای نظارت های قوی و جدی وزارت بهداشت نیز در این بین خالی است که اگر چنین مواردی وجود دارد برای حذف آن و مقابله با متخلفین بدون اغماض برخورد کنندو اگر چنین نیست چرا از صدا و سیما شکایت نمی کنند؟
مصرف شیر در ایران به خودی خود کم است پس با این اخبار مردم را کاملا از شیر نبرید.
رئیس انجمن شیرو لبنیات استان کرمانشاه نیز در گفتگو با میلکان گفت: بعنوان فردی که بیش از ده سال درگیر صنعت لبنیات در غرب کشور و بیش از هفت سال درگیر دامپروری گاو شیری در غرب کشور بوده ام با اطمینان کامل اعلام میکنم شیرو محصولات لبنی تولید شده در کارخانجات لبنی دارای برندهای مشهور مشکلی ندارند.
سیدمهدی افخمی افزود: شرکت های لبنی تماما از شیر گاوداری‌های صنعتی استفاده می‌کنند و در کارخانجات دستگاه‌های رکلیفایر، هموژن، پاستوریزاسیون و غیره استفاده می‌شود.
وی خاطر نشان ساخت: حتی چند واحد لبنیات سنتی مشهور مانند فرخمنش، اختری منش، دادخواه در استان کرمانشاه نیز که از گاوداری‌های صنعتی شیر تهیه میکنند بدون آلودگی هستند.
رئیس انجمن شیرو لبنیات استان کرمانشاه صادرات یک میلیون تن محصولات لبنی توسط کلیه کارخانجات لبنی کشور عدد غیر قابل دفاعی نیست چون باید استاندارد های بین‌المللی را داشته باشید تا بتوانید در بازارهای جهانی جایی برای محصولاتتان باز کنید.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد هر از چند گاهی بدشان نمی آید کارخانجات لبنی را دچار رکود و گرفتاری کنند اظهارداشت:در تمامی گاوداری های صنعتی حداقل یک نفر دامپزشک بعنوان مسئول فنی حضور دارد و در تمامی کارخانجات شیر و لبنیات برای هر شیفت کاری حداقل یکنفر مهندس صنایع غذایی بعنوان مسئول فنی حضور دارد. کنترل تمامی محصولات تولیدی را بعهده دارند ضمن آنکه تمامی کارخانجات لبنی دارای آزمایشگاههای میکروبی و شیمیایی هستند که در کارخانجات بزرگی مثل بیستون و مانیزان این آزمایشگاهها مرجع، آکرودیته و همکار اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان هستند و مردم کشور عزیزمان بدون هیچ نگرانی محصولات کارخانجات لبنی را مصرف نمایند. رئیس سازمان غذا و دارو کشور با اشاره به اینکه میزان آفلاتوکسین در شیر و لبنیات بسیار ناچیز است، گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.
دکتر محمدرضا شانه‌ساز درمورد آلودگی شیر و لبنیات اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی کشور، پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات است و بخش اعظمی از مردم جامعه ما در معرض آسیب کمبود کلسیم هستند.
وی افزود: اینکه با ارائه اعداد و ارقامی گفته می‌شود میزان آفلاتوکسین در لبنیات و شیر بالاست، درست نیست و فکر می‌کنیم که اطلاعات ارائه شده بیشتر براساس کار دانشگاهی بوده و مراکز معتبر و رسمی که کار آزمایشگاهی انجام می‌دهند، به هیچ عنوان این اطلاعات را تأیید نمی‌کنند.رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه اطلاعات ارائه شده در باره میزان آفلاتوکسین لبنیات قطعا غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد، نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط با یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد.وی تصریح کرد: از حدود هفت سال پیش محصولات لبنی به صورت مرتب پایش می‌شوند. آمار اداره کل غذا کمتر از ۳.۵درصد آلودگی را نشان می‌دهد؛ در حالی که در بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.
شانه‌ساز با تأکید براینکه ابتلا به سرطان در کشور ما بالاتر از نرم جهانی نیست، عنوان کرد: این میزان نسبت به کشورهای اطراف بسیار پایین‌تر است. از دست اندرکاران حوزه سلامت، رسانه‌ها و کارشناسان می‌خواهیم با دقت عمل و وسواس بیشتری، اطلاعات را به مردم منتقل کرده و از بیان نسنجیده مطالب و آمار و اطلاعات غیرمستند که باعث نگرانی مردم می‌شود، خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مصرف شیر در کشور یک پنجم استاندارد است، گفت: بدون شک در صنعت غذا و کارخانجات لبنی با حضور مسؤولان فنی، آزمایشگاه‌های مجهز و نظارت مستمر سازمان غذاو دارو نگرانی به مراتب کمتر از مراکز سنتی است که لبنیات در آنها عرضه می‌شود.معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان آلودگی شیر طی سال‌های گذشته روند نزولی داشته است، افزود: ۳.۵درصد در واقع میزان قابل اعتنایی نیست و نباید از این بابت نگران بود. توصیه اکید ما این است که مردم به این تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، شانه‌ساز اعلام کرد: به مردم اطمینان کامل می‌دهیم که شیر و انواع لبنیات پاستوریزه را که تحت کنترل وزارت بهداشت است، بدون نگرانی مصرف کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه صنعت غذای کشور مورد هجمه قرار گرفته است گفت: به نظر می‌رسد بعد از قضیه کیک‌ها و دستکاری‌هایی که صورت گرفته بود، الان صنعت لبنیات ما به عنوان یک صنعت بسیار موفق که نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است، مورد هجمه قرار گرفته و هدف حمله تبلیغاتی است و نباید با دشمن همصدایی کرده و در آسیاب دشمن آب بریزیم.سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ مواد لبنی در کشور، تصریح کرد: درسال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است.
علی‌صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز در گفتگو با ایرنا وجود سم آفلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنایع لبنی کشور را رد کرد و اظهارات مطرح شده درباره وجود سم آفلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنعت لبنیات را کذب محض، غیر علمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی دانست.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=9165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.