• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

در روزهای بارانی و برفی توصیه های زیر را جدی بگیرید

  • کد خبر : 8974
  • 15 دی 1398 - 7:05

مشترکین محترم با توجه به قرارگرفتن در فصل بارش ها و به منظور افزایش سطح آمادگی در بارش های شدید و سیلابی احتمالی، توصیه های زیر را برای پیشگیری و کاهش آسیب ها و خسارات ناشی از بارش نزولات آسمانی جدی بگیرید:  اقدامات پیشگیرانه (پیش از بارندگی) ۱-   شهروندان عزیز، برای آمادگی و جلوگیری از آسیب سیل یا روان آب های حجیم که ممکن است وارد منازل آنها بشود، نسبت به پاکسازی پشت بام و حیاط منزل از اجسامی خارجی مثل برگ درخت، زباله، نایلون و همینطور رسوبات و گل و لای اقدام نمایید تا از […]

مشترکین محترم با توجه به قرارگرفتن در فصل بارش ها و به منظور افزایش سطح آمادگی در بارش های شدید و سیلابی احتمالی، توصیه های زیر را برای پیشگیری و کاهش آسیب ها و خسارات ناشی از بارش نزولات آسمانی جدی بگیرید:

 اقدامات پیشگیرانه (پیش از بارندگی)

۱-   شهروندان عزیز، برای آمادگی و جلوگیری از آسیب سیل یا روان آب های حجیم که ممکن است وارد منازل آنها بشود، نسبت به پاکسازی پشت بام و حیاط منزل از اجسامی خارجی مثل برگ درخت، زباله، نایلون و همینطور رسوبات و گل و لای اقدام نمایید تا از مسدود شدن و تجمع آب باران در پشت بام و حیاط و احیاناً وارد آمدن خسارت به منزل جلوگیری شود.

۲-   نسبت به تعبیه درپوش مناسب برای کف شورهای ساختمان اقدام کنید تا مانع ورود اجسام خارجی به شبکه فاضلاب منزل و جلوگیری از گرفتگی احتمالی بشود.

۳-   نسبت به پاک بودن و عدم مسدود بودن کانیو و جداول سطح کوچه ها و خیابانها در مجاورت منازل مسکونی خصوصاٌ واحدهای ساختمانهای جنوبی، اطمینان حاصل کنید. چراکه مسدود شدن این جداول با اجسام خارجی از جمله نخاله های ساختمانی، زباله، گل و لای و … می تواند باعث تجمع سیلاب و حتی ورود آب باران به داخل منازل مسکونی و در نهایت ایجاد مشکلات بیشتری شود.

۴-   به مغازه داران گرامی توصیه می شود که از تخلیه اجسام خارجی، زباله و … در جوی و جداول عمومی شهر خودداری کنند.

۵-   منازلی که دارای زیرزمین هستند و خروجی فاضلاب آنها به شبکه فاضلابرو اصلی شهر متصل است، با توجه به اینکه گاهاً هدایت غیرمجاز و بعضاً ناآگاهانه آبهای سطحی و رواناب ها به شبکه جمع آوری فاضلاب شهر اتفاق می افتد بنابراین پرشدگی و پس زدن فاضلاب شبکه از خروجی منازل دارای زیرزمین، دور از انتظار نیست لذا موکداً توصیه می شود ضمن توجه همه شهروندان به باز نبودن دریچه منهول های شبکه فاضلاب سطح شهر، نسبت به مسدود کردن خروجی فاضلاب زیرزمین با استفاده از بطری، تکه چوب، پارچه، تیوپ  و یا هر وسیله ای که می تواند از پس زدگی فاضلاب جلوگیری کند اقدام نمایند و همچنین دیوارهای زیرزمین را با عایق های ضد آب بپوشانند تا جلوی نفوذ آب و آسیب های بعدی سیل گرفته شود.

۶-   چنانچه در هر زمانی از سال متوجه بازبودن و یا عدم وجود دریجه بر روی منهول های فاضلاب شدید سریعاً به دلیل اهمیت حفظ ایمنی همشهریان و همینطور جلوگیری از ورود اجسام خارجی به شبکه فاضلاب و بروز مشکلات بعدی با سامانه ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تماس حاصل نمایید تا همکاران ما سریعاً نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

۷-   بعضاً و عمدتاً در مناطق مرکزی و بافت قدیمی شهرها مشاهده شده که به دلیل شرایط ساختمان و همسطح بودن ورودی اصلی ساختمان و یا زیرزمین منزل، تجمع آب باعث نفوذ و سرازیر شدن آن به سمت ورودی و یا زیرزمین می شود، لذا برای جلوگیری از این اتفاق، شهروندان عزیز می توانند ضمن رعایت موارد پیش گفته، کیسه هایی را از شن و ماسه پرکرده و در محل ورودیهای پرخطر تعبیه نمایند.

 اقدامات پیشگیرانه (در زمان بارندگی)

۱-   بر اساس اصول مهندسی حاکم بر طراحی و اجرای شبکه های جمع آوری فاضلاب، این شبکه ها در اکثر نقاط شهرها بصورت مجزا طراحی و صرفًا جهت انتقال فاضلاب اجرا می گردند و بایستی انتقال آب باران و رواناب سطح معابر با اجرای کانال ها و یا خطوط مجزای هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری صورت بگیرد. بنابراین در زمان وقوع سیل و یا جاری شدن رواناب، هدایت آب باران از طریق منهول های فاضلاب می تواند باعث ورود آب باران بیش از ظرفیت و گنجایش شبکه فاضلاب بشود و همین موضوع میتواند ضمن واردن نمودن خسارات بسیار زیاد به تأسیسات این شرکت، موجب پس زدگی آب باران آغشته به فاضلاب، به داخل منازل مسکونی و در نهایت خسارات بسیار به شهروندان گردد. لذا هدایت سیلاب توسط مردم و یا عوامل سایر ارگانها به داخل شبکه های فاضلاب و به هر شکل اکیدا ممنوع است و درصورت مشاهده خواهشمندیم سریعاً با همکاران ما در بخش حوادث و اتفاقات آب و فاضلاب از طریق شماره تلفن ۱۲۲ تماس حاصل فرمایند.

۲-   توصیه می شود از طریق منابع مختلف از جمله رادیو، تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی، اطلاعات و آگاهی‏ها و دستورالعمل‏های لازم را در زمان شدت بارندگیها و وقوع احتمالی سیل، دریافت و در صورتیکه دستور تخلیه داده شد، فوراً این کار را انجام دهید.

۳-   برای زمان‌‌های اضطراری و زمان وقوع سیل و در صورت اطلاع رسانی قبلی توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه توصیه می کنیم، حتماً در ظرفی مناسب و مطمئن از نظر بهداشتی نسبت به ذخیره سازی آب سالم اقدام کنید.

۴-   توصیه بعدی و جدی ما درهنگام بارندگی این است که از توقف، ایستادن و تماشای سیلاب و شدت جریان در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها، کانالهای اصلی هدایت آب در داخل و خارج شهر، رودخانه های فصلی و نقاط حادثه خیز اکیداً خودداری کنید چرا که عدم رعایت این مهم در سنوات قبل متأسفانه تلفات جانی زیادی را در پی داشته است. همچنین جهت حفظ جان خود و سرنشینان، از چادر‌زدن و توقف خودرو در منطقه سیل‌خیز یا در مسیر رودخانه جداً بپرهیزید.

۵-   از سیم‏های آویزان برق و منابع اصلی آب و شبکه‏های تخریب شده فاضلاب، دوری کنید و این موارد را حتماً و سریعاً به سازمان مربوطه و ذیربط گزارش کنید.

۶-   شماره تلفن سامانه شبانه روزی ۱۲۲ حوادث و اتفاقات آب و فاضلاب استان را به مانند سایر تلفن های ضروری مانند شماره های اضطراری(آتش نشانی ۱۲۵  ،   اورژانس۱۱۵   ،    اتفاقات برق۱۲۱  ،  فوریت های پلیسی: ۱۱۰  ،  هلال احمر: ۱۱۲)  به خاطر بسپارید.

 اقدامات ایمنی (پس از وقوع سیل)

۱-   توصیه می کنیم ابتدا از صحت عملکرد خروجی فاضلاب و آب باران منزل اطمینان حاصل و درصورت وجود مشکل سریعاً همکاران ما را از طریق تلفن ۱۲۲ مطلع کنید تا بلافاصله جهت رفع مشکل به محل اعزام گردند.

۲-   درصورت مشاهده هرگونه آسیب و یا خسارت به شبکه جمع آوری فاضلاب منطقه محل سکونت خود، فوراً نسبت به تماس با همکاران ما جهت ترمیم و مرمت شبکه اقدام کنید.

۳-   به اطلاعیه های شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص وضعیت تأمین و توزیع آب آشامیدنی از طریق شبکه توزیع آب و یا از طریق سایر منابع از جمله تانکرهای آب سیار، آب بسته بندی و بطری شده و…  نهایت دقت نظر را داشته باشید.

۴-   توصیه میشود نهایت همکاری را با واحدهای امدادی رفع حوادث و اتفاقات شرکت آب و فاضلاب استان داشته باشید چراکه هدف صرفاً رفع مشکل شهروندان گرامی و ارائه خدمات مناسب و به موقع به آنها می باشد.

۵-   با توجه به اینکه کیفیت آب شرب توزیعی توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مهمترین رسالت و خط قرمز همه کشور است لذا توصیه آخر و مهم ما این است که از انتشار شایعات بی اساس و شیوع اخبار و اطلاعات غیرموثق در این مواقع و خصوصاً انتشار اخبار کذب در خصوص کیفیت آب جداً خودداری فرمایید و به منظور جلوگیری از مخدوش شدن امنیت روانی مردم، تنها به مراجع رسمی اطلاع رسانی از جمله ستاد مدیریت بحران و یا روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان توجه کنید.

 به نقل از :روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=8974

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.