• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

۹۶ درصد عملیات بازسازی زلزله به اتمام رسیده است

  • کد خبر : 8885
  • 07 دی 1398 - 9:23
۹۶ درصد عملیات بازسازی زلزله به اتمام رسیده است

به گزارش میلکان آنلاین؛ جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اظهار داشت: به تازگی مدیریت جامعه محور وارد ادبیات مدیریت بحران شده است و در همین راستا موضوع مشارکت مردم و تخصصی شدن کارها، تقویت نقش بیمه و آموزش همگانی در کاهش خطرات بسیار پررنگ شده است. وی افزود: نمودار مقایسه ای زلزله های […]

به گزارش میلکان آنلاین؛ جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اظهار داشت: به تازگی مدیریت جامعه محور وارد ادبیات مدیریت بحران شده است و در همین راستا موضوع مشارکت مردم و تخصصی شدن کارها، تقویت نقش بیمه و آموزش همگانی در کاهش خطرات بسیار پررنگ شده است.

وی افزود: نمودار مقایسه ای زلزله های دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ نشانگر سیر نزولی کاهش تعداد کشته شدگان و مجروحان و کاهش خسارت های مالی ناشی از زلزله است. به عنوان نمونه زلزله بم  با قدرت ۶٫۶ ریشتر  بیش از ۳۰ هزار کشته و ۳۰ هزار مجروح داشت ولی زلزله ازگله کرمانشاه با قدرت ۷٫۳ ریشتر – که بسیار بزرگتر از زلزله بم بود – ۶۲۱ نفر کشته و ۷۸۱۷ مصدوم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری عنوان کرد: بر اساس آمار طی این سال ها شاهد کاهش ۲۵ برابری مصدمین و ۴۰ برابری کشته شده ها در زلزله هستیم که آمار دلگرم کننده ای است.

بالایی افزود: از این آمار می توان دریافت مردم متوجه شده اند راه در امان بودن در بلایای طبیعی قرار داشتن زیر سقف ایمن و توجه به مقاوم است . در سالیان گذشته مردم چندان اصراری به حضور ناظرین فنی در محل پروژه نداشتند ولی اکنون مردم اصرار دارند که حتما ناظر فنی سازه ها را تایید کند. در واقع ما شاهد شهروندان مسئولیت پذیر و مطالبه گرهستیم.

این مدیر ستادی استانداری با اشاره به این موضوع که در روند بازسازی زلزله کرمانشاه مردم واحدهای خود را خوب، ایمن و مقاوم ساختند در ادامه اظهار داشت: ۴۲ هزار و احد مسکونی در سیل و زلزله بازسازی شد که حدود ۲۸ هزار واحد آن در زلزله های ۵٫۹ ریشتری و بالای ۴٫۶ ریشتری آزمون خود را به خوبی پس دادند و این نشان از ایمن بودن واحدهای بازسازی شده دارد.

وی ادامه داد: تا ۱۸ سال قبل از زلزله ۹۶ جمعا ۴۰ هزار واحد در استان مقاوم سازی شده بود اما  طی این دو سال اخیر ۴۲ هزار واحد مقاوم سای شده است که یک آمار خوب محسوب می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصویب قانون مدیریت بحران در مجلس و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور را در اتفاق ویژه در حوزه مدیریت بحران کشور دانست و گفت: بر اساس این قانون مدیریت بحران به سه سطح شهرستانی، استانی و ملی تقسیم می شوند که بسته به سطح و گستره جغرافیایی و امکانات مورد نیاز برای کنترل آن، به ترتیب فرماندار، استاندار و یا وزیر کشور مسئولیت مدیریت میدانی آن را بر عهده دارند.

وی افزود: در این قانون وظایف عمومی و تخصصی همه دستگاه ها در مواقع بروز بحران تعریف شده اند و وزارت کشور به تنهایی مسئول نیست. به عنوان نمونه امداد و نجات، آموزش همگانی و جمع آوری کمک های مردمی جزو وظایف سازمانی هلال احمر است و کنترل سیلاب ها به وزارت نیرو واگذار شده است وباید در قبال آن نیز پاسخگو باشند.

بالایی در ادامه عنوان کرد: در قانون جدید مدیریت بحران به عنوان یک مجموعه راهبردی برای ایجاد مدیریت یکپارچه بین دستگاه ها در نظر گرفته شده است لذا در تقسیمات جدید این مجموعه از حوزه معاونت عمرانی خارج و در حوزه استاندار قرار گرفت تا بتواند به عنوان دبیرخانه و هماهنگ کننده دستگاه ها قادر به مطالبه گزارش عملکرد و اریه گزارش به رسانه ها و افکار عمومی باشد.

این مدیر ستادی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در سیل فرودین ماه ۹۸ حتی یک مورد تخریب واحدهای مسکونی صورت نگرفت ولی با استفاد از این فرصت توانستیم ۲۱۸۵ واحد مسکونی شهری و روستایی را بازسازی کنیم که از این تعداد ۵۳۰ واحد به بهره برداری رسیده و بقیه در مراحل نهایی بازسازی هستند و تا پایان سال به اتمام می رسند. همچنین کار تعمیر ۱۰۶۷ واحد آسیب دیده نیز به اتمام رسیده است.

بالایی عنوان کرد:  دولت ۱۳۷ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۵۲ میلیارد تومان وام بلاعوض به سیل زدگان پرداخت کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در بخش کشاورزی دولت ۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده که تا کنون۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ  به ۲۲۱۶۷ نفر پرداخت شده است. هچنین دولت مبلغ ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای خسارت دیدگاه بخش کشاورزی پیش بینی کرده است که تاکنون ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به ۹۴۲۶ کشاورز خسارت دیده پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: دولت ۱۵۸میلیارد تومان اعتبار برای برای اصلاح زیرساخت های آسیب دیده از سیل در حوزه راه، آب و فاضلاب شهری و روستایی، جهاد کشاورزی، شهرداری، دهیاری و ورزش و جوانان پیش بینی کرده است که این اعبارات به دستگاه هایی اجرایی ابلاغ شده و پروژه های آن وارد فاز اجرایی شده اند.

این مدیر ستادی تصریح کرد: سیل در کنار خسارت ها که داشت منابع آبی خوبی هم برای افزایش محصولات کشاورزی و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان فراهم کرد. به عنوان نمونه سال گذشته تنها ۱۱۸۰ تن تولید برنج داشته ایم در حالیکه امسال به برکت همین بارش ها ۶۱۶۵ تن برنج از کشتزارهای استان برداشت شده و این موضوع در بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان استان اثر مثبتی داشته است.

بالایی در ادامه سخنانش به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی پرداخت و گفت: با توجه به امکانات استان برنامه ریزی های لازم را برای زمستان انجام داده ایم. بر این اساس نقاط حساس را شناسایی کردیم و خدمات جاده ای، راهداری، پلیس و ام

داد و نجات را در این مکان ها مستقر کرده ایم که در مورد لزوم وارد عمل شوند.

وی دامه داد: ساخت مدارس ایمن برای دانش آموزان جزو اولویت های مدیریت استان است. در زلزله آبان ماه ۹۶ تعداد ۷۸ مدرسه آسیب  دید. خوبختانه علاوه بر بازسازی این تعداد، توانستیم بازسازی ۷۸ مدرسه جدید را هم در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه افزود: مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که باید بیش از دیگران مورد توجه قرار گیرند. در همین راستا ۲۵۷۶ خانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و ۵۵۳۸ خانه افراد تحت پوشش بهزیستی در این زلزله مورد بازسازی قرار گرفت.

بالایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بر اساس آمار موجود ۴۰۱۶۲ واحد مسکونی در زلزله تخریب شدند که  از این تعداد کار بازسازی۳۵۵۰۰‌ واحد آن به اتمام رسیده است. همچنین ۶۷۵۴۸ واحد خسارت دیده بودند که کار تعمیر تمامی آن ها به اتمام رسیده است.علاوه بر این ها ۲۲۷۲۶ واحد خدماتی، دامی و صنفی در این زلزله تخریب شدند که کار بازسازی ۲۲۶۹۷ واحد آن ها به اتمام رسیده است و در مجموع معدل بازسازی استان ۹۶ درصد است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=8885

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.