• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
گزارشي به مناسبت روز جهاني توالت؛

توالت؛ سنگي براي سلامت و آسايش

  • کد خبر : 8482
  • 05 آذر 1398 - 5:38
توالت؛ سنگي براي  سلامت و آسايش

میلکان – گروه گزارش توالت فقط توالت نیست. این یک نجات دهنده و محافظت از کرامت انسانی است. تخلیه ادرار و مدفوع یکی از نیازهای اولیه بشر است که شیوه های بهداشتی آن همواره مورد توجه و تاکید ایرانیان در دوران مختلف تاریخی بوده است. خوشبختانه امروزه شاخص استفاده از توالت و توالت بهداشتی در […]

میلکان – گروه گزارش
توالت فقط توالت نیست. این یک نجات دهنده و محافظت از کرامت انسانی است. تخلیه ادرار و مدفوع یکی از نیازهای اولیه بشر است که شیوه های بهداشتی آن همواره مورد توجه و تاکید ایرانیان در دوران مختلف تاریخی بوده است. خوشبختانه امروزه شاخص استفاده از توالت و توالت بهداشتی در منازل و اماکن مسکونی ایران از شاخص خوبی برخوردار است.

وقتی تقویم روزهای جهانی را ورق می زنید چشمتان به روزهایی می خورد که شاید در نگاه اول عجیب که چه عرض کنیم حتما خنده دار هم هست. ۱۹ نوامبر(۲۸ آبان) در این تقویم روز جهانی توالت نامگذاری شده است. سازمان بهداشت جهانی در این اقدام برای مقابله با بحران و کمک به دستیابی به هدف توسعه پایدار، نوید سرویس بهداشتی برای همه تا سال ۲۰۳۰ را داده است.

همواره یکی از چالشهای شهر کرمانشاه به عنوان یکی از کلانشهرها کمبود توالت های عمومی است. این معضل چند سال پیش به عنوان شعار یکی از کاندیداهای شورای شهر نیز مطرح شده بود که همان زمان نیز مردم آن را به عنوان یک شعار طنز تلقی کردند فارغ از اینکه واقعا یکی از چالشها و نیازهای اصلی یک شهر محسوب می شود. سازمان جهانی توالت در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و روز جهانی توالت را در سال ۲۰۱۳ به عنوان روز رسمی سازمان ملل به ثبت رساند. ۴/۴ میلیارد نفر در جهان بدون سرویس بهداشتی زندگی می کنند و اغلب با انواع تبعیض روبرو هستند.

روز جهانی توالت ۲۰۱۹ توجه مردم را به عواقب اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی فاضلابهای رها شده جلب می کند.

ما باید دسترسی به توالت های ایمن را گسترش دهیم و هیچ کس را فراموش نکنیم. زیرا هرکس که هستید ، هر کجا که هستید ، بهداشت ، حق انسانی شماست.

خالی کردن به موقع مثانه از بیماری های کلیه و مثانه  پیشگیری می کند

فوق تخصص سرطان‌های دستگاه ادراری در گفتگو با میلکان، مهمترین مکانیسم دفاعی مثانه در برابر عفونت، سنگ و حفظ کلیه را تخلیه به موقع و به میزان کافی  دانست و گفت: تخلیه کامل مثانه باعث می شود که مثانه و سیستم فوقانی آن-کلیه ها- از بیماری ها محفوظ بماند.

دکتر اسعد مرادی تصریح کرد: بخشی از این بیماری ها عفونت های اداری ، سنگ مثانه، اختلال عملکرد مثانه و کلیه می‌باشد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری  بیان داشت: در بچه ها یک بیماری داریم که وقتی بچه ادرار را خیلی نگه می دارد مثانه شل می شود وا می رود و دیگر به صورت کامل تخلیه صورت نمی گیرد. باقیمانده ادرار بالا می رود و باعث سنگ و عفونت و تخریب کلیه ها… میشود.

وی تاکید کرد: اگر کسی مثانه‌اش را زودتر خالی کند احتمال ابتلا به بیماری های مثانه، کلیه و مجاری ادرار آن کمتر می شود.

دکتر مرادی حساسیت استفاده از توالت های عمومی رابه خاطر مسائل بهداشتی بی مورد دانست و گفت: توالت های عمومی هیچ مشکلی برای افراد پیش نمی آورد. بجز کف کفش و دست ناحیه دیگری از بدن با جایی تماس پیدا نمی کند پس جایی برای نگرانی وجود ندارد. نگه داشتن ادرار در طول مسیری که به منزل می رسید باعث بیماری هایی می شود که در بالا به آنها اشاره کردیم.

برای پیشگیری از آسیب و درد زانو از توالت فرنگی استفاده کنید

دکترای تخصصی فیزیوتراپی در گفتگو با میلکان گفت: بدترین حالت برای زانو حالت چنباتمه نشستن است.

دکتر محمدباقر شمسی بیان داشت: در توالت ایرانی فرد باید روی توالت بنشیند و زانوها  خم باشد؛ در این حالت فشار بیشتری  به مفصل وارد می شود و وضعیت مناسبی نیست .خصوصا اینکه وزن بدن هم به زانو منتقل می شود. بیشترین فشار و آسیب  در این  حالت است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: توالت ایرانی به هیچ وجه توصیه نمی شود چون بسیار مضر است. اگر افرادی زانو درد داشته باشند زانو درد آنها تشدید و در فرد سالم هم  به مرور زمان باعث زانو درد و آرتروز زانو می شود.

وی تصریح کرد: اگر شخصی مشکل مینیکس و رباط زانو داشته باشد قرار گرفتن دراین وضعیت  برایش خطرناک است. دردش را بیشتر می کند و درمان را نیز به تاخیر می اندازد.

دکتر شمسی توصیه اکید دارد که از توالت فرنگی استفاده شود و خاطرنشان می‌سازد: توالت فرنگی به زانو استراحت می دهد. خصوصا بخاطر یک جانشینی و بی تحرکی در سبک زندگی امروزه،  مسئله یبوست هم وجود دارد که افراد مجبورمی شوند زمان بیشتری در توالت صرف کنند. این خود مزید بر علت می شود وآسیب زانو را بیشتر می کند.

وی با تاکید بر اینکه آرتروز و زانو درد یکی از مشکلات شایع در جامعه است گفت: در جامعه ای مثل ما که کمتر از مبل و صندلی استاندارد استفاده می کنیم توالت ایرانی مشکلات را تشدید می کند.  توالت فرنگی مناسب تر است ومی تواند بسیار کمک کننده باشد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اظهارداشت: توصیه ما این است اگر افراد از توالت فرنگی استفاده می کنند  چیزی کف پا بگذارند که کف پا  از سطح زمین بالا تر باشد و ران بجای اینکه  افقی باشه  شیب دار باشد که سطح زانو از سطح  ران بالاتر باشد  این امر باعث می شود مجرا معقد طوری قرار بگیرد که  دفع راحت تر صورت بگیرد.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: اگر افرادی فکر می کنند محدودیت فضا دارند می توانند از صندلی های متحرک طرح توالت فرنگی و یا توالت فرنگی تاشو استفاده کنند. زیرا بسیار در سلامت فیزیکی بدن موثر است.

دسترسی به سرویس بهداشتی یکی ازمقوله های مهم سلامت جامعه است 

کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری های قابل انتقال انسانی  ممکن  است در اثر شرایط نا مطلوب سرویس  بهداشتی از فردی به افراد دیگر که ازکه  سرویس بهداشتی استفاده می کنند انتقال پیدا کند.

تابنده سرویس بهداشتی مناسب را  یکی از شاخص های پنجاهودوگانه بهداشت محیط بر شمرد وگفت:این شاخص در مناطق روستایی و شهرنشینی بررسی میشود. اما درکرمانشاه تمام خانواده های شهری به سرویس بهداشتی دسترسی دارند این کار در روستا ها بیشتر مورد متوجه است.

وی گفت:دومقوله مورد بررسی است یکی دسترسی خانواده ها به توالت  ودیگری دسترسی به توالت بهداشتی مورد توجه ما است. ۱۰۰درصد خانوار ها سطح شهر وروستا ها به توالت دسترسی دارند ولی اینکه  چقدر آن توالت بهداشتی باشد برای  ما مهم است .در  برخی  مناطق روستایی به واسطه زندگی چند خانوادگی دریک خانه ممکن است یک توالت  دسترس چند خانوار باشد و میتواند  مشکلات خاص را در پی داشته باشد.خیلی مهم است خانوار ها به سمت وسوی بروند که حداقل هر خانواده از یک توالت استفاده کنند

این کارشناس بهداشت محیط افزود:طبق دستور العملی که از وزرات  بهداشت آمده است توالت بهداشتی  باید دارای شرایط هفت‌گانه باشد. حداقل  دارای یک در یک متر ویا یک دردومتر باشد، توالت حداقل تا ارتفاع یک متر قابل شست وشو باشد، کف توالت قابل شست وشو باشد ،سنگ توالت مشکلی نداشته باشد،امکان تخلیه و آب داشته باشد ،از همه مهم تر فضولات انسانی که در آنجا تخلیه می شود دفع شوند یا ازطریق چاه جذبی و یا به سیستم جمع آوری فاضلاب متصل باشد.

وی اظهار داشت : درا ستان کرمانشاه  در این مقوله  نسبت به استان های  دیگر شرایط بهتری داریم. برخی از روستا ها با توجه به وضعیت اقتصادی و فرهنگی پایین ما نمی‌توانیم بگوییم که صد درصد در وضعیت مطلوب هستند اما وزارت بهداشت توسط بهورز ها آموزش لازم را  می دهد که در هر خانواده  حداقل یک توالت  بهداشتی لازم است. ما با سازمان های مرتبط مثل کمیته امدادو سازمان بهزیسی در ارتباطیم که برای  کسانی که تحت پوششان هستند حداقل  سرویس بهداشتی تهیه کنند . وزرات بهداشت  یک زمانی اعتبارات خوبی برای این موارد داشت و ازطریق این اعتبارات  کار بهسازی توالت انجام می  دادیم  اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی که حاکم است  یک مقدار اعتبارات ما کم شده است برای جمعیتی بالغ بر ۲هزار روستا که ۳۰درصد آنها صعب العبور است  در طول سال نهایت ۱۵ میلیون اعتبار داریم .

تابنده به مقوله آموزش و اماکن عمومی اشاره کرد وگفت:به صورت دوره ای با کمک آموزش وپرورش آموزشهایی برای بچه ها داریم.

وی با اشاره به اینکه  از حدود ۷سال پیش تا به امروز توانستیم ۷تا۸درصد این شاخص بهداشتی و بهرهمندی از سرویس بهداشتی در استان را رشد دهیم گفت:سرویس های بهداشتی عمومی مربوط به تفرجگاه وسطح شهر نیز مورد توجه هستند ولی اعتباری برای اینکه این مورد را ارتقاء بدهیم نداریم .در مکان های گردشگری، پارک ها  و مساجد کارشناس‌های ما بازدید می‌کنند و ما به سازمان های مرتبط مثل شهرداری و  میراث فرهنگی انتقال میدهیم .در بحث شهری ما فقط به عنوان یک ناظر هستیم .کار فرهنگی زمان بر است و خوشبختانه که سطح سواد جامعه بالا میرود ما میتوانیم سطح سلامت جامع را ارتقاء دهیم  در صورتی که مردم با ما همراه شوند بیش از آنچه در حیطه وظایف ماست عمل می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=8482

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.