• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

پایان اربعین ‌شروعی برای ‌خسروی

  • کد خبر : 8277
  • 02 آبان 1398 - 4:23
پایان اربعین ‌شروعی برای ‌خسروی

مهدی خالوندی- سردبیر میلکان گشایش پایانه مرزی خسروی پس از یک دهه یکی از مهم ترین رخدادهای استان کرمانشاه در چند سال اخیر بوده است که در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی استان اثرگذار بوده و خواهد بود. شاید بسیار سخت باشد که چنین رخدادی را بتوان در استان طراحی و […]

مهدی خالوندی- سردبیر میلکان

گشایش پایانه مرزی خسروی پس از یک دهه یکی از مهم ترین رخدادهای استان کرمانشاه در چند سال اخیر بوده است که در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی استان اثرگذار بوده و خواهد بود. شاید بسیار سخت باشد که چنین رخدادی را بتوان در استان طراحی و اجرا نمود که بتواند در مقایسه با بازگشایی مرز خسروی آثار مثبت

در همه زوایایی که حتی بخشی از آنها جنبه ملی به خود می‌گیرد، از خود به جای بگذارد.

تردد بیش از ۳۰۰ هزار نفر از این مرز پس از یک دهه رکود هر چند که در مقایسه با میزان تردد در سایر مرزها عدد بزرگی نباشد اما اتفاقی بسیار مهم در استان کرمانشاه برای اولین سال گشایش این مرز در ایام اربعین محسوب می‌گردد، رخدادی که تا زمان بازگشایی مرز با توجه به سوابق سال های پیشین در باور خیلی ها نمی گنجید و حتی در مقطعی یکی دو روزه با بسته شدن موقت مرز فضایی آکنده از ناامیدی را بروز داد. اما هر چه بود با پیگیری های مجدانه مسئولین در نهایت شکل گرفت و استان کرمانشاه به نقش تاریخی خود در مسیر زائرین عتبات عالیات بازگشت.

هر چند که متاثر از فضای خاکستری گشایش یا عدم گشایش مرز مردم و حتی مدیران با تردید و احتیاط برای استقبال از زائرین گام برداشتند و بسیاری از فرصت های قابل استفاده از کف رفت، اما خود گشایش بزرگترین و بهترین پایانه مرزی غرب کشور به تنهایی اصلی ترین و مهم ترین اتفاق ممکن بود که شاید بتوان از آن به عنوان یک رویداد تاریخی برای کرمانشاه نام برد.

تردد هزاران زائر و مسافر کربلا با امنیت کامل و بدور از هرگونه اتفاق ناگواری و با کمترین حوادث ممکن در مقایسه با سایر مسیر ها ظرفیت بالای خسروی را در همه جهات برای تصمیم گیران و تصمیم سازان تاثیر گذار نمایان نمود. حتی شانتاژهای گاه و بی گاه برخی افراد که شکل گیری این اتفاق و گشایش را در تضاد با منافع خود می دیدند، نیز نتوانست مانعی برای تحقق این رویداد مسرت بخش برای مردم استان کرمانشاه ایجاد کند.

همه ما این را باید بپذیریم که از فرصت پیش آمده با در نظر گرفتن میزان اهمیت این رویداد برای بهره گیری از آن استفاده نشد، هرچند که بخشی از آن متاثر از فضای روانی میزان احتمال گشایش مرز بود اما قطعا می شد بهتر و منسجم تر برنامه ریزی و اجرا نمود. اما آنچه که مهم است، بازگشایی خسروی فرصت هایی را پیش روی ما گذاشته است که باید برای آن هدف گذاری و برنامه ریزی نمود.

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه ویژه شود، تداوم بازبودن مرز خسروی و امکان تردد مسافر از آن در همه ایام سال است. فعالیت مرز خسروی در طول سال بدون تردید علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، تاثیرات عمیق سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی متعددی را از خود به جای خواهد گذاشت. حال که گام اول برای گشایش این مرز به درایت و حمایت مجموعه مدیریتی کشور و پیگیری های مسئولین استانی و شخص استاندار شکل گرفته است، این انتظار می رود مدیریت ارشد استان با پیگیری مجدانه خود شرایط تداوم برقراری بزرگترین پایانه مرزی غرب کشور را تحقق بخشند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=8277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.