• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1
پس از سه سال انتظار جشنواره اقوام برگزار خواهد شد

انتظار کرمانشاه ميزبان ۲۰۰ هنرمند تئاتر و موسيقي کشور

  • کد خبر : 821
  • 29 دی 1395 - 5:40

ميلکان – شمارش معکوس براي برگزاري نخستين جشنواره بين المللي اقوام در کرمانشاه آغاز شده است، جشنواره اي که تا کنون در فضاي مجازي تبليغات خوبي براي آن صورت گرفته و تا جائيکه جشنواره اي کامل را براي مخاطبان ترسيم کرده است. جشنواره اقوام ايراني قرار است در چهار بخش اصلي و چند برنامه جانبي […]

ميلکان – شمارش معکوس براي برگزاري نخستين جشنواره بين المللي اقوام در کرمانشاه آغاز شده است، جشنواره اي که تا کنون در فضاي مجازي تبليغات خوبي براي آن صورت گرفته و تا جائيکه جشنواره اي کامل را براي مخاطبان ترسيم کرده است.
جشنواره اقوام ايراني قرار است در چهار بخش اصلي و چند برنامه جانبي برگزار شود. ۲۳ گروه موسيقي، ۱۶ گروه تئاتر، لباس و صنايع دستي ۱۲ قوم و نمايش ۴۰ عکس از اقوام مختلف از برنامه هاي اصلي و برگزاري ۵ نشست تخصصي درباره “تاريخ، فرهنگ و هنر اقوام ايراني” از برنامه هاي جانبي جشنواره خواهد بود.
۲۰۰ هنرمند از اقوام مختلف ايران و هنرمنداني از کشورهاي هند، عراق و تاجيکستان در طول سه روز ميهمان کرمانشاهيان ميهمانواز خواهند بود.
نشان “فرهنگ و هنر کرمانشاه” به بزرگان موسيقي و تئاتر کرمانشاه اعطا مي شود
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ميلکان با اشاره به اينکه نخستين جشنواره بين المللي اقوام ايراني از ۳۰ دي تا ۳ بهمن ماه در کرمانشاه برگزارشد، اظهارداشت: در اين جشنواره ۲۳ گروه موسيقي از سراسر کشور و سه گروه موسيقي از کشورهاي هند، عراق و تاجيکستان حضور خواهند يافت که متاسفانه خواننده معروف تاجيکستاني که قرار بود در اين جشنواره حضور يابد به علت بيماري قادر به حضور نخواهد بود و تاکنون نيز موفق به تعيين گروه جايگزين نشده ايم.
وي ادامه داد: گروه هاي موسيقي داخلي که در اين جشنواره حضور خواهند يافت از گروه هاي مطرح داخلي مانند ايرج رحمان پور از بهترين خوانندگان لرستان، گروه ليان از بوشهر، گروه رقص خنجر ترکمن و… هستند.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه با بيان اينکه اين جشنواره فرصتي براي هنرنمايي گروه هاي موسيقي استان به شمار مي رود، تاکيد کرد: از اين رو سهميه ويژه اي که اجراي ۱۳ گروه خواهد بود براي هنرمندان استان در نظر گرفته شده است.
وي افزود: در مراسم اختتاميه نيز گروه ۱۰ نفره تنبور نوازان و گروه دف نوازان خاک نشين به اجراي برنامه خواهند پرداخت.
رحيني زنگنه از اعطاي نشان فرهنگ و هنر کرمانشاه به دو نفر از چهره هاي برجسته استان در حوزه موسيقي و تئاتر خبرداد و تصريح داشت: در حوزه تئاتر اين نشان به استاد نعيمي و در حوزه موسيقي نيز هنوز در حال رايزني با استاد ناظري هستيم.
وي به حضور معاون وزير در مراسم اختتاميه اشاره و اضافه کرد: اين جشنواره متعلق به مردم کرمانشاه است و همه بايد آن را احساس کنند.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه بيان داشت: اينگونه جشنواره ها در شهر هاي کوچکي برگزارشده است اما در استان کرمانشاه با اين قدمت، تنوع فرهنگ و علاقمندان بسيار به موسيقي و تئاتر تا کنون چنين جشنواره اي نداشته ايم.
وي از برنامه هاي جانبي اين جشنواره سخن گفت و برگزاري نشست هاي تخصصي با حضور کارشناسان مطرح اقوام را مانند بيگي، کزازي، اردلان، جمالي، گلزاري و… از برنامه هاي مهم جشنواره اعلام کرد.
رحيمي با اشار به اينکه ۱۴ گروه تئاتر شامل ۱۰ گروه از استان هاي مختلف و ۴ گروه نيز از استان کرمانشاه در نخستين جشنواره بين المللي اقوام به اجرا خواهند پرداخت، افزود: موسيقي ها در داخل سالن تالار انتظار و نمايش ها نيز در فضاي باز اجرا خواهند شد.
وي برگزاري نمايشگاه لباس اقوام را ديگر برنامه اين جشنواره عنوان و يادآورشد: در نمايشگاه لباس ۱۵استان حضور خواهند داشت و ۱۰ غرفه صنايع دستي نيز در کنار آن برپا مي شود.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه در پايان بخش عکس و گرافيک را بخش چهارم جشنواره اعلام و متذکر شد: برنامه هاي اين جشنواره صبح ها از ساعت ۱۰ صبح و عصر ها تا ساعت ۲۲ شب اجرا خواهند شد.
۱۴ گروه نمايش آئيني در جشنواره اقوام کرمانشاه روي صحنه خواهند رفت
سعيد جمشيدي مسئول کميته نمايش هاي آييني جشنواره در گفتگو با خبرنگار ميلکان با بيان اينکه جشنواره اقوام در بخش نمايش هاي آئيني با ۸ نمايش از قوميت هاي مختلف کشور و ۶ گروه نمايشي از استان کرمانشاه برگزار خواهد شد، اظهارداشت: در اين جشنواره جمعا ۱۴ گروه نمايشي از کشور و استان روي صحنه خواهند رفت.
وي ادامه داد: احتمال حضور دو نمايش ديگر از شهر کرمانشاه حضور دارد که با اين وجود تعداد نمايش ها به ۱۶ نمايش خواهد رسيد.
مسئول کميته نمايش هاي آييني جشنواره در خصوص نمايش هاي راه يافته به اين جشنواره افزود: در بخش اقوام نمايش ميداني “گيشه ياوري” به کارگرداني “محمدعلي صادق حسني” از لاهيجان، نمايش ميداني “نذرقالي” به کارگرداني “مهدي حبيبي” از ملاير، نمايش ميداني “فرهنگ” به کارگرداني “سيد فريدون احمدي” از دهگلان، نمايش ميداني “سياوردارو” به کارگرداني “پژمان شاه وردي” از بروجرد، نمايش ميداني “دي زنگرو” به کارگرداني “هيام احمدي” از آبادان، نمايش ميداني “ساراي” به کارگرداني”مهدي صالحيار” از مرند، نمايش ميداني “سنت ديگر” به کارگرداني “علي روحي” از مشهد، نمايش عروسکي “خمره باري” به کارگرداني “اميداجاقي” ازاصفهان و در بخش ويژه آيين هاي کرمانشاه نمايش صحنه اي “چريکه واران” به کارگرداني “هواس پلوک”، نمايش صحنه اي “شب تيره ابر” به کارگرداني “جعفري و روحتافي”، نمايش صحنه اي “چراغ گردان” به کارگرداني “محمد رضا زندي”، نمايش ميداني “نذر موي سر” به کارگرداني “حسين نادري”، نمايش ميداني “کوسه مرنجان” به کارگرداني “سعيد ذبيحي”، نمايش ميداني “دوال کشي” به کارگرداني “نعمت اسدي” از شهرستان هرسين بر روي صحنه خواهند رفت.
وي با اشاره به اينکه تمامي نمايش ها برگرفته از آئين هاي سنتي و محلي و برگرفته از باورهاي مردمي در ژانرهاي مختلف از آئين هاي مختلف است، تصريح داشت: در نمايش “سنت ديگر” از مشهد مقدس از آئين هاي مختلف اين شهر شروع و به آئين زيارت امام رضا(ع) که يکي از آئين هاي معروف مشهد است ختم مي شود.
جمشيدي در توضيح نمايش ” سياه وردارو” از بروجرد نيز گفت: در اين نمايش آئين هاي کتل، چمر و آئين هاي مربوط به سوگ را با آئين سوگواري شهداي مدافع حرم تلفيق نموده است.
وي نمايش “گيشه ياور” را مربوط به آئين برداشت محصول در شمال کشور معرفي کرد و افزود: در نمايش ” دي زنگ رو” که در آن بحث بابازار و مامازار بيان مي شود مربوط به شهر آبادان است.
مسئول کميته نمايش هاي آييني جشنواره تاکيد کرد: پکيجي که در نمايش هاي اين جشنواره است پکيجي بسيارکاملي از اقوام مختلف است.
وي با بيان اينکه برخي از آئين هاي استان کرمانشاه به مرور گمشده و کمرنگ شده اند و ديگر کسي دنبالشان نرفته است، ادامه داد: نمايش هايي نيز که از استان کرمانشاه اجرا خواهند شد هرکدام به آئين هاي مناطق مختلفي از استان مي پردازند.
جمشيدي اضافه کرد: تمام نمايش هايي که از استان هاي کشور در اين جشنواره حضور دارند جز يک مورد بقيه براي نخستين بار است که به نمايش درخواهند آمد.
وي با اشاره به اينکه در کرمانشاه غير از معدود نفراتي هيچ کس به دنبال زنده کردن آئين ها نيست، عنوان داشت: همين نفرات هم و امکانات و بودجه محدودي دارند، عده اي از دوستان هم منتقد هستند اما راهکاري ارائه نمي دهند.
مسئول کميته نمايش هاي آييني جشنواره در پايان يادآورشد:از تمام کساني که بخواهند آئين هاي استان را احياء کنند حمايت مي کنيم.
گفتني است؛ در حاشيه برگزاري نخستين جشنواره بين المللي اقوام در کرمانشاه ۵ نشست تخصصي شامل “کارگاه آموزشي با عنوان لباس اقوام” ويژه طراحان لباس هاي بومي اقوام، نشست تخصصي “اقوام ايراني در گستره تاريخ و کرمانشاه شناسي” با حضور دکتر کزازي و محمدعلي سلطاني، نشست تخصصي “کارکرد آئين هاي نمايشي درتئاترمعاصر”با حضور دکتر بيگي، نشست تخصصي “ريشه مشترک موسيقي هاي کردي و قديمي جهان” با حضور حميد اردلان و نشست تخصصي “ريشه شناسي قوم کرد” با حضور مسعود گلزاري برگزار مي‌شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.