• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
توصیه ای برای شتاب‌دهنده ها؛

وفاداری به ایده ضرورت موفقیت استارت آپ‌ها

  • کد خبر : 8209
  • 25 مهر 1398 - 8:38
وفاداری به ایده ضرورت موفقیت استارت آپ‌ها

رییس دانشکده اجتماعی دانشگاه رازی یکی از مهمترین کارکردهای اساسی شتاب‌دهنده ها را جذب و حمایت از ایده های خوب دانست و بیان داشت: ایده خوب باید مراحلی را بگذراند. برای تولید ایده خوب باید ابتدا انبوهی قابل توجه از ایده های ممکن و شدنی تولید کرد. دکتر سهراب دل‌انگیزان در یادداشتی که در شبکه های […]

رییس دانشکده اجتماعی دانشگاه رازی یکی از مهمترین کارکردهای اساسی شتاب‌دهنده ها را جذب و حمایت از ایده های خوب دانست و بیان داشت: ایده خوب باید مراحلی را بگذراند. برای تولید ایده خوب باید ابتدا انبوهی قابل توجه از ایده های ممکن و شدنی تولید کرد.

دکتر سهراب دل‌انگیزان در یادداشتی که در شبکه های اجتماعی خود منتشر کرده است، تصریح کرد: راه‌های بسیاری برای این کار وجود دارد. استفاده از لیست ایده برنامه های استارت آپ ویکندها، استفاده از لیست برنامه های ایده شو، بازدید از مراکز رشد و پارکهای فناوری، جستجوی گوگل، برگزاری برنامه های طوفان مغزی، جستجوی دائره المعارفهای شغلی و کسب و کاری، جستجو در شهرکهای صنعتی، مسافرت، جستجو در لیست کارخانه های منتشر شده در کتابهای معرفی صنعت استانها و کشورها، توجه به نیازهای تامین نشده زندگی انسانها، ترکیب ایده های موجود و یا استفاده از روشهای تولید خلاقانه ایده و… همه می‌توانند در معرفی و تدوین اولیه لیست‌های انبوه ایده های شدنی مفید باشند.

وی می‌افزاید: پس از تهیه و تنظیم لیست انبوهی از ایده ها موضوع غربالگری مهم است. باید با استفاده از شاخصهای مهمی چون علاقه، شدنی بودن در منطقه، وجود بازار، امکان پذیری فنی، وجود تسهیلات حمایتی محیطی، امکان تأمین عوامل تولید و مواد اولیه و… غربالگری کرد.غربالگری باید ما را به لیست کوتاهی از چند ایده مورد علاقه، شدنی، دارای تسهیلات محیطی و البته دارای آینده ای حدود پنج تا ده ساله با چشم انداز خوب بازار برساند.

این استاد دانشگاه مرحله پس از تنظیم لیست ایده های شدنیرا مرحله انتخاب ایده اصلی برمی شماره و خاطرنشان می‌سازد:  ایده اصلی باید بهترین باشد. از همه نظر روی بهترین بودن ایده باید به نتیجه برسیم و بعد از انتخاب بهترین بهترینها در بین ایده های نهایی شده، مرحله غنی سازی ایده است. این مرحله بسیار اساسی است. راهکار اصلی ین مرحله می‌تواند استفاده از یک مدل کسب و کار مناسب و غنی سازی هر قطعه از مدل کسب و کار بر اساس نوآوری هایی باشد که ما تمایل داریم و می‌توانیم در ایده را

ایجاد کنیم، این مرحله عملاً اختصاصی سازی ایده برای ما محسوب می‌شود.

وی یاد آور می‌شود: ممکن است ایده نهایی انتخاب شده، ایده منحصر به فردی نباشد و دارای نمونه های بسیاری در جهان، کشور، منطقه و حتی محل ما باشد؛ ولی مرحله غنی سازی است که این ایده غیر منحصر به فرد را به ایده ای دارای مزیتهای بالای رقابتی و منحصر به فرد بین ایده های مشابه و رقیب تبدیل می‌کند.تقریبا همه فرایندهای انتخاب ایده در شتاب‌دهنده ها اینگونه است. پس از انتخاب ایده، مرحله غنی سازی برای استقرار در شتاب‌دهنده شروع می‌گردد. مرحله غنی سازی از مهمترین وظایف منتورها و کارشناسان و مدیریتهای شتاب‌دهنده است. اصولاً رمز موفقیت هر شتابدهنده اتفاقاً استفاده و تاکید بر این مرحله است.یک شتاب‌دهنده خوب مرحله غنی سازی ایده را در کنار تیم‌های استارت آپ خوب طی می‌کند و به آن بیشترین اهمیت را می‌دهد. پس از غنی سازی، مراحل بعدی در شتاب‌دهنده ها شامل حمایت و منتورینگ به منظور عملی سازی ایده خواهد بود. ولی بسیار مشاهده می‌گردد که تیمهای مستقر در شتاب‌دهنده ها به ایده های انتخاب شده وفادار نبوده و به سرعت ایده های خود را عوض می‌کنند. این کار یکی از بیماری ها و نارسایی هایی است که می‌تواند زیانهای بزرگی را هم به تیم‌ها و هم به شتابدهنده ها برساند.

او مرحله اساسی پس از اجرایی کردن ایده را وفادار ماندن به ایده می داند و تصریح می کند: اگر ایده شما از مراحل اصلی تولید ایده های خوب گذر کرده است و هویت اساسی یک ایده خوب و عملیاتی را داراست وچند زمانی است که به آن مشغول هستید، ضرورت دارد تا به این ایده وفادار بمانید.وفاداری به ایده مانند وفاداری به ازدواج است. برای داشتن یک زندگی موفق خانوادگی ضرورت دارد تا همسران به هم وفادار بمانند و الزام به وفاداری اساسی ترین شرط موفقیت خانواده است. در ایده نیز پس از انتخاب باید که به ایده وفادار ماند و تا سرحد توان و برای موفقیت آن تلاش کرد.

البته توجه به انتخاب زمان درست برای راه اندازی و ورود، مکان صحیح برای استقرار یا ورود به بازار، تیم خوب و تأمین مالی خوب در کنار مدل کسب و کار درست و ماهیت غنی شده و رقابتی ایده، الزام‌های اساسی موفقیت ایده هستند که باید مورد توجه و تاکید قرار گیرند، ولی در کل می‌توان روی وفاداری به ایده به عنوان آخرین مرحله مهم توجه اکید داشت.

پس به عنوان جمع بندی می‌توان مراحل انتخاب و موفقیت یک ایده خوب را به صورت زیر تنظیم کرد:
۱٫ تولید انبوه بحرانی و قابل اعتنایی از ایده
۲٫ غربالگری به منظور رسیدن به چند ایده مناسب دوست داشتنی، هیجان برانگیز، شدنی و خوش آینده
۳٫ انتخاب بهترن بهترینها از بین ایده های انتخاب شده
۴٫ غنی سازی ایده و تبدیل آن به ایده منحصر به فرد و دارای مزیتهای رقابتی بالا
۵٫ انتخاب زمان، مکان، مدل، تیم و تأمین مالی صحیح هنگام عملگرایی و اجرایی ساختن ایده
۶٫ وفاداری به ایده و پشت کار

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=8209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.