• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

حراج پالايشگاه به نرخ زمين ديم

  • کد خبر : 815
  • 28 دی 1395 - 13:17

عبدالله مرادی- میلکان – پالايشگاه کرمانشاه را به قيمت متري ۲۰۰ هزار تومان با تمام تجهيزات ، ماشين آلات ، تاسيسات و مجوز ۲۵ هزار بشکه نفت در روز به فروش رساندند. سازمان خصوصي سازي، اين پالايشگاه فعال را با قيمت ۱۸۰ ميليارد تومان به مزايده گذاشت و آنرا به قيمت ۲۱۰ ميليارد تومان به […]

عبدالله مرادی- میلکان – پالايشگاه کرمانشاه را به قيمت متري ۲۰۰ هزار تومان با تمام تجهيزات ، ماشين آلات ، تاسيسات و مجوز ۲۵ هزار بشکه نفت در روز به فروش رساندند.
سازمان خصوصي سازي، اين پالايشگاه فعال را با قيمت ۱۸۰ ميليارد تومان به مزايده گذاشت و آنرا به قيمت ۲۱۰ ميليارد تومان به فروش رساند.
سازمان خصوصي سازي در راستاي اصل ۴۴ اقدام به فروش پالايشگاه کرده است . اين پالايشگاه در حالي به فروش مي رسد که مردم کرمانشاه انتظار راه‌اندازي پالايشگاه آناهيتا را مي کشيدند. پالايشگاهي که ۱۰ سال پيش توسط وزير کرمانشاهي دولت عدالت محور نهم -عبدالرضا مصري- کلنگ زني شد و يک سال و نيم پيش با موافقت يک وزير کرمانشاهي ديگر – بيژن نامدارزنگنه – توسط وزير کار، رفاه و تامين اجتماعي دولت تدبير و اميد ،عمليات اجرايي آن مجددا آغاز شد. مردم اين ديار نه عدالتي ديدند و نه تدبيري که به فردايي روشن اميدوار باشند.
پاکتهاي مزايده واگذاري پالايش نفت کرمانشاه دوشنبه هفته گذشته(دي ماه ۱۳۹۵) بازگشايي و برنده مزايده واگذاري بلوک ۶۰ درصدي سهام اين پالايشگاه ، شامل ۸۰ ميليون و ۹۲۷ هزار و ۱۶۰ سهم به بالا ترين پيشنهاد براي اين بلوک،به ارزش ۲۱۰ ميليارد ريال فروخته مي شود.
بلوک ۶۰ درصدي سهام پالايش نفت کرمانشاه به قيمت پايه هر سهم ۲۲ هزار و ۱۸۳ ريال و ارزش کل پايه يک هزار و ۷۹۵ ميليارد و ۲۰۷ ميليون و ۱۹۰۷ هزار و ۲۸۰ ريال براي اين مزايده قيمت گذاري شده بود.
مديرعامل شرکت پالايش نفت کرمانشاه در يکشنبه ۲ اسفند ماه، ۱۳۹۴در گفتگو با ايسنا از عرضه ۸۰ ميليون سهام اين شرکت در فرابورس خبر داده بود اما در اين مصاحبه ارزش هر سهم شرکت را ۴۲۰۴ تومان اعلام کرد در حالي که در اوراق مزايده ارزش هر سهم ۲۲۱۸تومان حدودا نصف اين قيمت اعلام شده است.
خصوصي سازي و فروش اموال دولت در راستاي اصل ۴۴ کاري قانوني است که در کشور به صورت روتين در حال انجام است اما قيمت گذاري اين پالايشگاه و در نظر نگرفتن شرايط اجتماعي اقتصادي استان کرمانشاه است که مردم و نمايندگان کرمانشاه را شوکه کرده است .
پالايشگاه کرمانشاه در زميني به مساحت ۹۴ هکتار در يکي از بهترين نقاط شهر کرمانشاه واقع شده است. هر متر زمين در محلات نزديک به اين منطقه با موقعيتي پايين تر از اين حدود ۲ تا ۴ ميليون تومان ارزش دارد اما کارشناس قيمت زمين اين پالايشگاه را متري ۵۰ هزار تومان لحاظ کرده است.
شرايط ويژه اي که براي فروش اين پالايشگاه در نظر گرفته اند به جرأت مي_توان گفت که براي مال دزدي هم در نظر نمي گيرند؛ خريدار با پرداخت ۱۰ درصد از مبلغ پيشنهادي مي تواند بعد از ۲ سال تنفس ۹۰ درصد باقي مانده را در اقساط ۱۰ ساله پرداخت کند . يعني با پرداخت ۲۱ ميليارد تومان مي تواند صاحب پالايشگاه کرمانشاه با مجوز خوراک ۲۵ هزار بشکه در روز و تاسيسات توليد ۵ محصول اصلي اين پالايشگاه شود.
اين پالايشگاه حدود يکصد سال قبل، پس از اکتشاف و بهره برداري از ميدان نفتي نفت شهر-نفت شاه-با ظرفيت ۲هزار بشکه در روز به عنوان دومين پالايشگاه ايران شروع به کار کرد و همان زمان حدود ۵هزار بشکه نفت در روز تصفيه مي کرد.
پالايشگاه کرمانشاه از نفت خام محصولات اصلي چون بنزين،نفت سفيد،گاز مايع ،نفت گاز-گازوييل-و نفت کوره توليد مي کند.
اين اولين بار نيست که اين پالايشگاه دست خوش تغيير مي شود. در اواخر دهه ۴۰ پس از برچيده شدن پالايشگاه قديمي و تغيير در خط انتقال نفت خام از ۳اينچ به ۸اينچ، دستگاه هاي جديد پالايشگاه توسط شرکت uop طراحي و توسط مهندسين هلندي ساخته و نصب شد تا پالايشگاه نفت کرمانشاه در سال ۵۰ با ظرفيت اسمي ۱۵هزار بشکه نفت خام و ظرفيت عملي ۱۹هزار بشکه دوران جديدي را آغاز کند.
اين پالايشگاه نيز همچون مردم کرمانشاه کم رنج نکشيده و کم بي مهري نديده است؛ بر روي بدنه برخي از قطعات پالايشگاه نفت کرمانشاه هنوز جاي ترکش هايي از زمان جنگ تحميلي باقي مانده است.اين پالايشگاه درسال ۵۹ يکبار،۶۵چهاربار و ۶۶دو بار بمباران شد اما به لحاظ موقعيت استراتژيکي که داشت هيچگاه تعطيل نشد.اشغال منطقه نفت شهر موجب شد تا نفت اين واحد از نفت خام سنگين جنوب تأمين شود. با بهسازي پالايشگاه در سال ۶۳ ظرفيت پالايشگاه به ۲۵ هزار بشکه در روز افزايش پيدا کرد. اين پالايشگاه را که هنوز مردم آنرا شرکت نفت مي نامند همچون مردم مقاوم اين شهر سينه ستبر ايران شد و با زخمهايي که بر تن داشت کارخانه حلب سازي و حلب پرکني پالايشگاه کرمانشاه با قدمت ۹۰ سال را به کار انداخت تا وظيفه تأمين نفت نقاط صعب العبوري را برعهده گيرد . مناطقي جنگي که امکان حمل سوخت براي آنها به وسيله تانکرها وجود نداشت. اين کارخانه که سال گذشته در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد قرار بود موزه صنعت نفت غرب کشور شود.
ده سال پيش با تصويب طرح پالايشگاه آناهيتا قرار بر اين شد که اين پالايشگاه از شهر کرمانشاه برچيده شود .همين بهانه‌اي شد براي عدم توسعه و بروزرساني پالايشگاه کرمانشاه ،اما با زمين گير شدن آن طرح چشم هاي اميد صنعت نفت غرب کشور به اين واحد بسته شد تا با ايجاد طرح هاي توسعه اي و نوسازي تجهيزات شانه به شانه ديگر واحد هاي پالايشي و در راستاي اقتصاد مقاومتي از خام فروشي و صادرات نفت خام جلوگيري کند. شوک فروش آن نمايندگان مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي را که کمي دير متوجه اتفاقات استان مي شوند را بر آن داشت که پس از مرگ سهراب به فکر نوش دارويي براي آن باشند.
نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با ميلکان گفت: سازمان خصوصي سازي بدون در نظر گرفتن شرايط اجتماعي اقتصادي استان، پالايشگاه کرمانشاه را به يک شرکت ورشکسته غير تخصصي فروخته است .
احمد صفري تصريح کرد: زمين پالايشگاه کرمانشاه در بهترين نقطه اين شهر قرار دارد و اگر فقط زمين ۹۰ هکتاري آنرا بخواهيم بفروشيم خيلي بيشتر از اين مبلغي مي باشد که‌ نرخ کارشناسي اين پالايشگاه مزايده آن مي باشد.
وي بيان داشت: مزايده شرکت بزرگ بدون اطلاع و نظارت سازمانهاي بازرسي ، اطلاعات و مسئولان استان برگزار شده است.
صفري با بيان اينکه مجمع نمايندگان استان در نامه اي به رييس جمهور ، رييس سازمان خصوصي سازي، وزير اطلاعات و ديگر مسئولان خواستار توقف اين مزايده شده_اند، تاکيد کرد: اين پالايشگاه با تاسيسات و تجهيزاتي که دارد فقط با رانت مي تواند با اين قيمت به فروش برسد .
پالايشگاه کرمانشاه با شرايط ويژه پرداخت ۱۰ درصد، ۲سال تنفس و اقساط بلند مدت از همان سود دوسال کل هزينه مزايده شده را کسب خواهد کرد.فقط يکي از محصولات اين پالايشگاه معادل ۲۵۰ کيلوگرم طلاي سفيد است .
رئيس مجمع نمايندگان استان کرمانشاه نيز روز يکشنبه همين هفته در جلسه شوراي اداري کرمانشاه که در فرمانداري اين شهر برگزار شد، اظهار کرد: قيمتي که براي فروش پالايشگاه کرمانشاه پيشنهاد شده يک هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال است که رقم ناچيزي است.
سيدقاسم جاسمي افزود: اين قيمت در حالي مطرح شده که اگر تنها بخشي از تجهيزات پالايشگاه به فروش برسد درآمدي بيش از آن کسب خواهد شد.
جاسمي ادامه داد: جدا از تجهيزات موجود در پالايشگاه، ۲ هزار ميليارد ريال نيز تجهيزات در آن موجود است بنابراين رقم پيشنهادي بسيار ناچيز و فروش آن نيز غيرعاقلانه است.
رئيس مجمع نمايندگان استان کرمانشاه گفت: در صورت واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي جمعيت زيادي بيکار و به آمار بيکاران استان اضافه مي شوند.
وي با بيان اينکه نداشتن سوددهي دليل فروش پالايشگاه عنوان شده است، گفت: پالايشگاه کرمانشاه يکي از نمادهاي استان و پس از آبادان دومين پالايشگاه با قدمت کشور است.
مشاور مديرکل سازمان خصوصي سازي در گفت و گو با ايرنا، در پاسخ به انتقادهاي نمايندگان استان کرمانشاه اعلام کرده است:
مزايده واگذاري پالايشگاه نفت کرمانشاه در کمال صحت،‌ سلامت، ‌شفافيت و به صورت کاملا قانوني برگزار شده است.
سيدجعفر سبحاني در باره اينکه گفته شده خريدار ورشکسته است، عنوان کرد: بايد از راه استعلام و مسير قانوني مشخص شود که خريداران از سازمان خصوصي در عمل به تعهدات مالي خود در گذشته ناتوان بوده يا بيشتر از مبلغ خريد بدهي دارند.
به گفته او، پس از انجام مزايده، سازمان خصوصي سازي ۱۰ روز فرصت انجام استعلام هاي لازم براي تاييد صلاحيت برنده را دارد.
مشاور مديرکل سازمان خصوصي سازي، همچنين در باره انتقاد از پايين بودن قيمت واگذاري شرکت پالايش نفت کرمانشاه اظهار داشت: قيمت گذاري سهام اين شرکت مانند ساير واگذاري ها بر مبناي نظر کارشناس هاي رسمي دادگستري بوده که شامل کارشناس زمين، ماشين آلات و… بوده است.
به گفته او ‘قيمت تعيين شده توسط کارشناس ها در هيات عامل بررسي و با حضور مديران شرکت چکش کاري و در نهايت در هيات واگذاري متشکل از وزير دادگستري، وزير اقتصاد، رييس اتاق تعاون و اتاق بازرگاني و… با نظارت نمايندگان مجلس تاييد مي شود.’
سبحاني توضيح داد که ‘به موجب قانون تا پنج سال نظارت بر شرکت واگذار شده به عهده سازمان خصوصي سازي است و هرگونه درخواست تسهيلات، افزايش سرمايه، تغييرات ثبتي و هر اقدام ديگري بايد با مجوز سازمان خصوصي سازي باشد و خريدار به حفظ وضعيت اشتغال شرکت متعهد است.
دولت با فروش اين پالايشگاه به قيمت ۲۱۰ ميليارد تومان که در مرحله اول ۲۱ ميليارد آن پرداخت خواهد شد مي تواند يارانه يک ماه ۱۰۰ هزار خانوار را پرداخت کند اما با فروش اين واحد معيشت حدود ۲ هزار خانوار کرمانشاهي تهديد خواهد شد.۲ هزار خانواري که هر روز منتظر اخراج سرپرست خانواده خود از شرکتي هستند که خصوصي شده و مالک جديد هر جور که بخواهد برخورد خواهد کرد.
مسئولين خصوصي سازي به فروش اين پالايشگاه اشاره دارند و کاملا هم درست مي گويند اما اين قيمت کارشناسي تاچه اندازه مي‌تواند درست باشد . آيا اين قيمت براي زمين ديم کشاورزي در دورترين نقاط روستايي هم در نظر گرفته مي شود ؟ که براي يک پالايشگاه فعال در نظر گرفته شده است .
اميدواريم دولت و دستگاه هاي نظارتي با دقت بيشتري به اين موضوع توجه کنند و شرايط اقتصادي ، اجتماعي استان را نيز در فرمول واگذاري ها در نظر بگيرند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=815

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.