• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

فصلی برای جلوه‌گری پوپوليست‌ها

  • کد خبر : 7934
  • 02 مهر 1398 - 6:28
فصلی برای  جلوه‌گری پوپوليست‌ها

«توسعه» يكي از محبوبترين كليدواژ‌ه‌ها نزد پوپوليست‌هاست و اگر استعمال اين واژه ممنوع شود، آنها نيمي از جذابیت‌های كلامی و شخصیتی خویش را از دست مي‌دهند. پوپوليست‌ها بسيار پرشور و آتشین از توسعه دَم می‌زنند، ولي پای عمل که پیش می‌آید؛ علاقه چندانی به توسعه‌گرايي و پايبندي به الزامات توسعه پايدار ندارند. البته پوپولیست‌ها برای […]

«توسعه» يكي از محبوبترين كليدواژ‌ه‌ها نزد پوپوليست‌هاست و اگر استعمال اين واژه ممنوع شود، آنها نيمي از جذابیت‌های كلامی و شخصیتی خویش را از دست مي‌دهند.
پوپوليست‌ها بسيار پرشور و آتشین از توسعه دَم می‌زنند، ولي پای عمل که پیش می‌آید؛ علاقه چندانی به توسعه‌گرايي و پايبندي به الزامات توسعه پايدار ندارند.
البته پوپولیست‌ها برای اینکار دلایل خاص خود را دارند. توسعه و به ويژه توسعه‌پايدار ماهيتاً يك پروسه‌ی درازمدت، پيچيده و چند بعدي است كه تمامي ابعاد فرهنگي، اقتصادي، زيست‌محيطي، اجتماعي و سياسي جامعه را دربرمي‌گيرد و حتي حقوق نسل آينده را هم از نظر دور نگه نمی‌دارد.
توسعه‌پایدار با شعر و شعار حاصل نمی‌شود بلکه دستیابی به این مهم نیازمند برنامه‌ريزي‌هاي همه‌جانبه و پيچيده براي پيشبرد پروسه‌ی نوسازي و نوگرايي در سطوح و ابعاد مختلف است.
از همه مهمتر، رسیدن به این مهم نيازمند شکل‌گیری نهادهاي اقتصادي توسعه‌گرا، نهادهاي مدني و احزاب مستقل و توسعه‌گرا و گروه‌هاي مردم نهاد و دولت چابك و كارآمد و بخش خصوصي توانمند است.
طبيعي است حرکت در چهارچوب چنين پروسه‌ی طولانی و زمانبری از حوصله و به ویژه از سطح سوادِ اغلبِ نخبگانِ تشنه‌ی قدرت، خارج باشد. بنابراين آنها ترجيح مي‌دهند راه كوتاهتر و کم زحمت‌تر اما دلفریب‌تر را در پیش بگیرند.
پوپوليست‌ها در ترسيم افق‌هاي روشن، بسيار بي‌مهاباتر و بي‌پرواتر از توسعه‌گراها هستند چون قرار نيست اين وعده‌ها عملی شوند. در این میان مهمترین هدف، جلب نظر مردم است.
میتینگ‌های پوپولیست‌ها اغلب شبیه اكران ویژه‌ی فیلمهای علمی-تخیلی است. آنها تمام هنر خود را به کار می‌گیرند تا جامعه را با تصویرگری‌های انتزاعی و راهکارهای فضایی، مشغول و مفتون خویش کنند. پس از اتمام هر برنامه نیز بساط‌شان جمع می‌کنند و خیلی شیک و ماهرانه، مخاطبان را با کوه مشکلاتشان تنها می‌گذارند.
براي پوپولیست‌ها زياد مهم نيست چه بر سر عدالت اجتماعی، سرمایه‌های طبیعی و انسانی، محيط زيست و منابع آبي مي‌آيد؛ بلکه مهم اجراي پروژه‌های آنهاست.
هر چه جامعه سطحی‌نگرتر، کم مطالعه‌تر و کم توجه تر به رویکردهای عقلانی باشد؛ امکان تکرارِ موفقیتِ پوپولیست‌ها هم بالا و بالاتر می‌رود.
فصل انتخابات نزدیک است و جلوه‌گری‌های پوپولیست‌ها هم کم کم در حال اوج گرفتن. اگر برای نسل امروز خودمان و آینده فرزندانِمان ارزشی قائلیم؛ بهتر است با یک عقلانیت عاقبت‌اندیش، به دنبال انتخاب‌هایی با ویژگی‌های توسعه‌گرایانه باشیم و فارغ از هیاهوی پر زرق و برقِ پوپولیست‌ها، در مواجهه با چهره‌های بی‌هیاهو، برنامه‌محور و توسعه‌گرا، اندکی درنگ کنیم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=7934

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.