• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
رییس اتاق بازرگانی بابل عراق:

مشوق های سرمایه گذاری برای تجار ایرانی در عراق فراهم‌ است

  • کد خبر : 7659
  • 31 مرداد 1398 - 9:34
مشوق های سرمایه گذاری برای تجار ایرانی در عراق فراهم‌ است

نائب رییس اتاق بازرگانی استان بابل عراق در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی گفت : واردات کالاهایی که برای ایران محدود شده است از سوی تجار عراقی امکان پذیر است و به دنبال منع قانونی نگرفتن سود مجدد کالای وارداتی برای صادرات به ایران هستیم. صادق هاشم فاضل ضمن توضیحاتی […]

نائب رییس اتاق بازرگانی استان بابل عراق در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی گفت : واردات کالاهایی که برای ایران محدود شده است از سوی تجار عراقی امکان پذیر است و به دنبال منع قانونی نگرفتن سود مجدد کالای وارداتی برای صادرات به ایران هستیم.

صادق هاشم فاضل ضمن توضیحاتی در خصوص پیشنهاد ورود کالاهایی که در حال حاضر به دلیل تحریم ها برای ایران ورودش ممنوع است افزود:این دست کالاها اول به وسیله تجارعراقی به عراق وارد شود و بعد به ایران صادرشود. البته در این راه یک مشکل حقوقی هم وجود دارد در این مسئله ما در قانون مشکل منع صادرات مجدد داریم.
هاشم فاضل در ادامه افزود: در قوانین ما نمی توانیم برای صادر کردن کالایی که وارد نموده ایم سودی در نظر نگیریم. اما بخاطر رابطه مان با کشور ایران پذیرفته ایم که بدون دریافت سود صادرات کالاهایی وارداتی که ایران در واردات آن محدودیت دارد را به کشور ایران انجام دهیم و فقط نقش وارد کننده را ایفا کنیم.
بنابر گفته این مقام مسئول عراقی در خصوص صادرات کالاهای مورد نیاز به کشورمان بدون دریافت سود، اتاق بازرگانی عراق با حکومت و پارلمان عراق در حال گفتمان هستند که مشکل قانونی دریافت سود کالاهای وارداتی که به ایران صادر می شود حل گردد.

هاشم فاضل معتقد است انجام چنین معامله ایی و رفع موانع قانونی آن به سود دو کشور است و توضیح داد: در حقیقت این اتفاق و این فرایند و این روند به سود هر دو کشور هست کمکی است برای عراقی ها برای ایفای نقش فعال تر در حوزه واردات به کشور عراق که مدتی است این نقش کم رنگ شده است. این روش همزمان سود دیگرش این است که کالاهای مورد نیاز ایران به سهولت تامین می شود.

رییس اتاق بازرگانی استان بابل عراق ادامه داد: نکته دیگر برای کارخانه ایران هم بحث شد این نکته دقیقا بحث تولید و مونتاژ توسط تجارایرانی در داخل خاک عراق است. و در صورت امکان جا به جا کردن خطوط تولید از ایران به عراق یا ایجاد کارخانه های جدید است.
وی بیان کرد: حقیقت این است که این پروژه اگر اجرایی شود به نفع هر دو طرف است هم کمک می کند بخشی از تولید ملی در داخل عراق انجام شود و نیروهای کارگر ماهر عراق به کار گرفته شوند. قطعا به سود و منفعت تاجر ایرانی است و دقیقا آنجا با اطمینان دسترسی به بازار هدف را دارد و بدون رقیب و مشکلات تبادل کالا، ارز و غیره به امر تولید و تجارت خواهد پرداخت.

هاشم فاضل در ادامه بیان چنین استراتژی برای فعالان اقتصادی ایران در خاک عراق گفت: همچنین هزینه های حمل و نقل برای کارخانه هایی که در خاک عراق دایر شوند کاهش می یابد.همچنین شامل استفاده از قانون سرمایه گذاری سال ۲۰۱۶عراق خواهند شد.
وی ادامه داد: در حقیقت تولید کننده خارجی در عراق را به مدت ۲۰ سال معاف از مالیات کرده است و تضمین خروج سود و سرمایه اولیه از کشور عراق به هر کجا که خواست امکان پذیر است.
رییس اتاق بابل افزود: ما پیگیر این کار هستیم و دوست داریم تسهیل کنیم این فرایند را و آمادگی هم داریم برای تجار شریک ایرانی در خود استان بابل یا هر استانی که بخواهند حاضریم با آنها و کسانی که سرمایه گذاری می کنند و حاضر به شراکت هستند هماهنگی های لازم را انجام دهیم.
هاشم فاضل با اشاره به روابط بسیار قوی بین مردم دو کشور بیان داشت: اشتراکات اجتماعی و مذهبی دو کشور سبب پیوند مسئولین دوکشور شده است. همین امر سبب شده است تا بسیاری از تجار و فعالین اقتصادی ما الان در داخل ایران سرمایه گذاری کرده اند و منافع اقتصادی دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق در ادامه گفت: در دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و عراق تمایل ۲ طرف برای افزایش تبادلات تجاری تا سطح ۲۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است. هم اکنون ایران و عراق ۱۲ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند که سه میلیارد دلار آن در بخش نفت،گاز و گردشگری است و ۹ میلیارد دلار آن شامل کالا می شود.

هاشم فاضل، ایجاد سه منطقه آزاد در قسمت های شمالی، مرکز و جنوب نوار مرزی ایران و عراق را یکی از توافقات روسای جمهوری ۲ طرف دانست و تاکید کرد: ما در اتاق بازرگانی عراق در حال پیگیری و فشار به دولت برای اجرای این بند از توافقنامه هستیم و تلاش می کنیم تا موقعیت و مساحت این مناطق به بهترین شیوه اجرایی شود.
همچنین نائب رییس اتاق بازرگانی عراق در این نشست به معرفی و موقعیت استراتژیک استان بابل پرداخت و این استان که بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد و در مرکز چند استان مهم عراق واقع شده است را دارای مرکزیت تجاری خواند. استانی که از نظر پتانسیل کشاورزی دومین رتبه تولید خرما و اولین رتبه تولید ذرت کشور عراق را دارا می باشد و از نظر موقعیت صنعتی حرف اول صنعت کشور عراق را می زند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=7659

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.