• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

فرصتی برای رهایی از یک شرمندگی‌تاریخی!

  • کد خبر : 7242
  • 31 تیر 1398 - 4:17
فرصتی برای  رهایی از یک شرمندگی‌تاریخی!

آنچه در مورد یارمحمدخان کرمانشاهی اتفاق افتاده، حق این سردار بزرگ مشروطه نبود. این رسم جوانمردی نیست کسی که در برابر قوای بیگانه و برای دفاع از وطن جانفشانی‌ها کرد؛ اینگونه مظلوم واقع شود. یارمحمدخان همپای ستارخان و باقرخان برای آزادی تهران اشغال شده توسط قوای روس و بازگشایی مجلس ملی به توپ بسته شده؛ […]

آنچه در مورد یارمحمدخان کرمانشاهی اتفاق افتاده، حق این سردار بزرگ مشروطه نبود. این رسم جوانمردی نیست کسی که در برابر قوای بیگانه و برای دفاع از وطن جانفشانی‌ها کرد؛ اینگونه مظلوم واقع شود.
یارمحمدخان همپای ستارخان و باقرخان برای آزادی تهران اشغال شده توسط قوای روس و بازگشایی مجلس ملی به توپ بسته شده؛ رشادت‌ها به خرج داد. ولی در گذر زمان آن دو سردار تبریزی قدر فراوان دیدند و صاحب القاب سردار ملی و سالار ملی و آرامگاه آبرومند شدند و برایشان بزرگداشت‌ها و همایش‌ها گرفتند ولی پیکر سردار کرمانشاهی، قدری بیش از یک سنگ قبر ساده در حیاط پشتی نقلیه بهداشت ندید و بی‌گمان این یک نقطه تاریک در تاریخ معاصر کرمانشاه و حتی ایران است.
البته سردار یارمحمدخان به عشق تجلیل‌های پس از مرگ و داشتن آرامگاه مجلل، در برابر گلوله‌های آتشین توپ‌های قزاق‌ روس سینه سپر نکرد و الان هم شاید تنها دغدغه‌ی او در دل قبر، حفظ کیان ایران باشد. اما این کرمانشاهی‌ها هستند که باید هرچه زودتر جبران مافات کنند تا بیش از این شرمنده‌ی این قهرمان ملی در پیشگاه تاریخ نباشند و مورد طعن و کنایه خاص و عام قرار نگیرند.
خوشبختانه چندسالی است که دلسوزان، بزرگان و فرهیختگان کرمانشاه موضوع ساماندهی آبرومندانه مزار یارمحمدخان را دنبال می‌کنند و به تازگی هم استاندار کرمانشاه برای اجرایی کردن این مطالبه، عملا وارد میدان شده است‌.
برای کرمانشاهی‌ها این فرصتی مناسب برای رهایی از یک شرمندگی تاریخی در برابر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های وطن‌دوست، قانونگرا و سرداران برجسته مشروطه است.
می‌توان با یک عقلانیت، همدلی و هم‌افزایی، آرامگاهی آبرومند و شایسته جایگاه سردار یارمحمدخان بناکرد و از این شخصیت برجسته به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای توسعه پایدار کرمانشاه و ایران بهره گرفت.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=7242

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.