۲۰۲۰سال سرنوشت ساز توسعه گردشگری استان کرمانشاه و کاتالیستی برای حرکت اکوتوریسم و گردشگری روستایی خواهد بود. گردشگری روستایی چند سالی است در کرمانشاه با تمام مشکلات و چالشهای پیش روی رونق گرفته است. چند ماهی است که بحث میزبانی کرمانشاه به عنوان میزبان کنفرانس بینالمللی گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۰ میلادی مطرح شده است و در رقابتی سخت با چند استان دیگر بالاخره این بار قرعه به نام کرمانشاه زده شد تا فرصتی برای ارائه توانمندیهای گردشگری روستایی فراهم شود.به همین بهانه در دفتر گروه رسانه میلکان میزبان رامین پیبردی خالق طرح گردشگری روستایی استان کرمانشاه و پیشنهاد دهنده این طرح برای سال ۲۰۲۰ به مدیران استان برای ارائه به یونسکو بودیم و گفت و گویی با او داشتیم که در ادامه میآید:
چطوربه فکر توسعه گردشگری در کرمانشاه افتادید؟
پیبردی: به عنوان یک شهروند کرمانشاه همواره دغدغه بیکاری استان کرمانشاه را داشتم و به فکر این بودم که چگونه میتوان این غول بیکاری را زمین بزنیم.در بحث هایی که به عنوان دانشجوی حوزه گردشگری داشتیم به این فکر کردیم که چگونه می توانیم از صنعت گردشگری به عنوان برترین صنعت خدماتی دنیا در استان کرمانشاه بهره بگیریم.
چرا از میان انواع مختلف گردشگری، گردشگری روستایی را انتخاب کردید؟
پیبردی:در سال ۹۵ به صورت عملی به این عرصه ورود کردیم. در همان سال «یونیدو» توریسم سلامت و کشاورزی را محورهای اصلی توسعه کرمانشاه قرار داده بود اما در اولویتهای بعدی به موضوع گردشگری روستایی نیز پرداخته بود. با بررسی هایی که انجام شد به پیچیدگی گردشگری سلامت پی بردیم،که هنوز هم به صورت عملی در ایران روی ریل اصلی نیفتاده است و از قدرت ما نیز خارج بود.
نگاه ما به این سمت رفت؛ استان کرمانشاه با ۳هزارو۴۰۰ روستا و ۲هزارو۶۰۰ روستای دارای سکنه با تنوع فرهنگی و جاذبه های گردشگری می تواند یک مزیت برای گردشگری روستایی باشد. مطالعات اقتصادی پیشنهاد میکند که اگر می خواهید مسیری را برای توسعه استان پیدا کنید اول باید روی داشتههای خود متمرکز شوید بنابراین به این نتیجه رسیدیم که گردشگری روستایی می تواند گزینه خوبی باشد.
گردشگری روستایی چه مزیتی نسبت به دیگر گردشگریها داشت که به این نتیجه رسیدید که به سمت گردشگری روستایی بروید؟
پیبردی:گردشگری روستایی مردمیترین نوع گردشگری است که همه اقشار و سنین جامعه آن را دوست دارند. با رصد موج های جهانی گردشگری نیز دیدیم که جامعه جهانی گردشگران پس از این همه تکنولوژی فناوری و ساخت و ساز به سمت طبیعت برگشتهاند و نشانه ها این پیام را میداد که آینده گردشگری به سمت گردشگری روستایی میرود.
پس از اینکه گردشگری روستایی را انتخاب کردید گام بعدی کار شما چه بود؟
پیبردی:مطمئنا در تمام استان پتانسیلهایی برای گردشگری روستایی وجود داشت. اما به صورت منطقی ما باید یک شهرستان را پایلوت قرار می دادیم. به واسطه وضعیت سرمایه اجتماعی، منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی که شهرستان پاوه داشت ما شهرستان پاوه را به عنوان پایلوت قرار دادیم. با همکاری مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان، در فرمانداری پاوه فعالین گردشگری شهر ها و روستاهای شهرستان پاوه را گرد هم آوردیم و پس از گفتگویی که داشتیم متوجه شدیم که آنها نیز علاقه زیادی به توسعه گردشگری دارند اما نمیدانند برای توسعه گردشگری باید چه کار کنند.
در گام اول رفتیم و همه روستاها با قابلیت و هدف گردشگری را دیدیم. کاملاً مطمئن شدیم که مسیر را درست انتخاب کردهایم. حالا باید این ظرفیت را به اقتصاد گردشگری نزدیک میکردیم. برای توسعه بخش گردشگری روستا اقدام به تشکیل تیمهای گردشگری کردیم و در بین روستاهای مختلف شبکه تشکیل دادیم.
با توجه به عدم وجود بودجه و حمایت مادی تاکتیکی انتخاب کردیم و توسط خود تیمها از تمام زیباییهای منطقه عکس و محتوا تهیه شد و در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته و منطقه معرفی شد.
همگام با این داستان دولت نیز توان خود را به سمت روستاها سوق داد و منابع از محل ذخیره ارزی به فرمان مقام معظم رهبری برای توسعه روستا در نظر گرفته شد.
با این توجه ویژه اقامتگاههای بومگردی رشد پیدا کرد و نقش هم افزایی را ایجاد کردند.
کار این گروه ها دقیقا از چه زمانی به صورت رسمی آغاز شد؟
پیبردی:پس از یک سال فعالیت تیم های توسعه روستایی شکل گرفته بود و زمان برداشت انار به عنوان یک میوه شاخص در پاوه بهترین بهانه بود برای آغاز کار. آیین شکرگزاری برداشت میوه بهشتی را برای سنجش توان تیم های روستایی اجرا کردیم.در سال ۹۶ روستاهایی که آمادگی خود را اعلام کرده بودند پای کار آمدند و جشنواره انارانه در هشت روز متوالی در هشت روستا اجرا شد. در این جشنواره هر کس بر اساس داشته و فرهنگ روستای خود این آیین شکرگزاری را برپا کرد . چنین جشنوارهای تا به حال برگزار نشده بود و با استقبال خیلی خوبی روبرو شد.برخی در آن ایام ۲۰۰ میلیون تومان محصولات فرآورده ها و خدمات به گردشگران فروخته بودند.
قدرت رویداد و گردشگری اجتماع محور در انارانه خود را نشان داد. در این بین ما به تاکتیک خیلی خوبی رسیدیم؛یکی توسعه گردشگری اجتماع محور نه دولت محور و دیگری استفاده از قدرت رویداد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که موتور محرک صنعت گردشگری دردنیا رویدادها شده است. کشوری موفق است که موضوع را به یک رویداد گردشگری تبدیل کند. با توجه به استقبالی که از جشنواره انارانه شد، مسیر خیلی از روستاها آسفالت و سرویسهای بهداشتی احداث شد و خیلی امکانات دیگر در اختیار روستاها قرار گرفت. این قدرت رویداد است وقتی نوروز فرا می رسد هر جور شده باید خانه آماده پذیرایی از مهمان بشود.
برای ۲۰۲۰ چه طرح برنامه ای دارید؟
پیبردی:زمانی که در اجلاس ۲۰۱۸ همدان رئیس سازمان گردشگری کشور درخواست میزبانی رویداد جهانی گردشگری روستایی را داد با توجه به کارهایی که انجام شده بود ما برای ۲۰۲۰ اعلام آمادگی کردیم. برنامه هایی را که از ۲۰۱۶ آغاز کرده بودیم به سمت این موضوع سوق دادیم تا بتوانیم میزبانی این کنفرانس بین المللی را بگیریم. با توجه به تیم هایی که تشکیل شده بود و شبکه هایی که ایجاد شد توجیه مناسبی برای میزبانی گردشگری روستایی داشتیم.
در ۲۰۲۰ قرار است در ۵۰۵ روستا حداقل هر فصل یک رویداد گردشگری انجام شود اگر در هر رویداد به طور میانگین یک هزار نفر حضور پیدا کند دو میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر روستایی در طول یک سال به استان خواهد آمد.
هر کدام از اقلیمهای استان قابلیتهای خاص خود را دارد، در طرح ۲۰۲۰ چگونه به این موضوع پرداختهاید؟
پیبردی:سعی شده است ۵۰۵ روستای منتخب در بین تمام شهرستانها و در بخش های مختلف استان تقسیم شود و فضایی فراهم شود که تمام شهرستانها از این نعمت بهره مند شوند. شهرستان ها ظرفیت و فصل خاص خود را برای پذیرایی از مهمانان دارند. حتی برای ماههای محرم و صفر نیز رویدادهای مذهبی همچون تعزیه خوانی، پردهخوانی نذورات و آیینهای خاص را تعریف کردهایم در این مدت باید از تمام ظرفیتهای فرهنگی اقلیمی تاریخی روستایی استفاده کنیم.
پیشبینیهای اقتصادی شما برای طرح ۲۰۲۰ چیست؟
پیبردی:درآمد گردشگری روستایی یک درآمد مکمل برای روستاییان است تا در کنار کار کشاورزی، دامداری و باغداری درآمد داشته باشند.
ما برای هر رویداد روستا حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر بازدیدکننده را مدنظر قرار دادهایم که این میزان میتواند با ساخته و پرداخته شدن و تبلیغات مناسب میتواند به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر نیز برسد. به صورت میانگین اگر هر گردشگر صد هزار تومان هزینه کند حداقل ۲۰۲ میلیارد تومان گردش مالی پایه این رویداد خواهد بود.
هرچقدر هم بتوانیم خدمات بیشتر و متنوع تری ارائه دهیم و اقامت بیشتری از ما بگیرند این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.
اگر بتوانیم از ظرفیت کارآفرینی این رویداد نیز استفاده کنیم با توجه به نیاز بومگردی، صنایع دستی، سوغات، فروش لبنیات و دیگر محصولات حدود ۱۶ هزار شغل مستقیم ایجاد می شود. علاوه بر این یک زنجیره تولید ارزش افزوده نیز در روستاها شکل خواهد گرفت. دستگاه های اجرایی، نهادهای علمی و دانشگاهی نیز می توانند با برگزاری رویدادهای کشوری متنوع در کرمانشاه ما را در این رویداد همراهی کنند و در جذب گردشگر فعال باشند.
کرمانشاه به عنوان یکی از مقصد های ارزان گردشگری محسوب می شود و اگر بتوانیم برای تاسیسات اقامتی و گردشگری بسته های تشویقی از دولت بگیریم این مراکز نیز میتوانند با اعمال تخفیف های بیشتر در جذب گردشگر و کشاندن مردم به استان فعالیت بیشتری داشته باشند
با توجه به اینکه گردشگری روستایی نوپاست چه سیاست های تسهیلگری برای کمک کردن به علاقه مندان در این حوزه برای گرفتن نتیجه مطلوب دارید؟
پیبردی:یکی از پایه های طرح ۲۰۲۰ آموزش و توانمند سازی میزبانی درست است. با برگزاری دورههای آموزشی برای روستاییان سطح توانمندی آنها را بالا خواهیم برد تا به عنوان یک میزبان حرفه ای مهارت دیده باشند. از دیگر سو سعی خواهیم کرد در یازده ماه باقیمانده که وقت داریم سعی خواهیم کرد با برگزاری رویدادهای مختلف در زمینه آموزش و فرهنگ سازی مناطق تلاش کنیم تا سطح آمادگی آنها را به یک سطح منطقی برسانیم.
برخی در مقابل این تغییراتی که در جامعه در حال اتفاق است مقاومت نشان میدهند برای مجاب کردن آنها چه اقداماتی انجام داده اید؟
پیبردی:در این رویدادها کار خاصی انجام نمی شود همان جریان زندگی مردم است که گردشگران می آیند می بینند و از آن لذت می برند. قرار نیست ما ساختارهای جامعه را برهم بریزیم. همین زندگی ساده گرم و با محبت جوامع برای جامعه جهانی گردشگران قابلیت تماشا دارد. انسان امروزی تلاش دارد به جایگاه اصلی خود برگردد، دنبال گمشده خودش می گردد و او را در این دنیای ساده و بی آلایش پیدا کرده است.
خالق ایده 2020در گفتگو با میلکان:
۲۰۲۰برای گردشگری روستایی کرمانشاه حداقل ۲۰۲۰میلیارد گردش مالی دارد
۲۰۲۰سال سرنوشت ساز توسعه گردشگری استان کرمانشاه و کاتالیستی برای حرکت اکوتوریسم و گردشگری روستایی خواهد بود. گردشگری روستایی چند سالی است در کرمانشاه با تمام مشکلات و چالشهای پیش روی رونق گرفته است. چند ماهی است که بحث میزبانی کرمانشاه به عنوان میزبان کنفرانس بینالمللی گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۰ میلادی مطرح شده است […]
لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=7051
- ارسال توسط : ظهور
- 467 بازدید
- بدون دیدگاه