• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
بخش اول گفتگوی مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با میلکان؛

میراث فرهنگی حافظ هویت شهر کرمانشاه

  • کد خبر : 6748
  • 01 خرداد 1398 - 7:25
میراث فرهنگی حافظ هویت شهر کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه با حضور در دفتر هفته نامه میلکان و گفتگویی که با خبرنگاران گروه رسانه‌ای میلکان داشت گفت: با توجه به تخریبهای بی رویه بافت قدیمی در شهر کرمانشاه شاهد از بین رفتن بخشی از تاریخ وهویت مردم کرمانشاه هستیم. امیدقادری تصریح کرد: با مطالعه الگوهای موفق جهانی پی […]

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه با حضور در دفتر هفته نامه میلکان و گفتگویی که با خبرنگاران گروه رسانه‌ای میلکان داشت گفت: با توجه به تخریبهای بی رویه بافت قدیمی در شهر کرمانشاه شاهد از بین رفتن بخشی از تاریخ وهویت مردم کرمانشاه هستیم.
امیدقادری تصریح کرد: با مطالعه الگوهای موفق جهانی پی می‎بریم که در تمام دنیا در جهت حفظ هویت و تاریخ تلاش می کنند و آثار تاریخی را تخریب نمی‌کنند بلکه بازسازی و مقاومسازی میکنند .
وی افزود: تعدادی از خانه‌هایی که در محله‌های قدیمی کرمانشاه باقی مانده از لحاظ قدمت ومعماری ارزش ثبت به عنوان اثر تاریخی را ندارند اما درهریک از این خانه‌ها جریانی از زندگی مردم کرمانشاه رخ داده که باید برای آیندگان ثبت و نگهداری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه اظهار داشت: منتقدین معتقدند که این خانه ها درخطر تخریب هستند و احتیاج به نوسازی دارد و اگر بحرانی همچون سیل وزلزله پیش بیاید معضلات زیادی برای شهر کرمانشاه در پی دارد. ما نیز کلیه این نقدها را رد نمیکنیم بلکه با در نظر گرفتن ضوابط تلاش میکنیم این مشکلات رفع شود.
قادری با بیان اینکه۳۳۰هکتار از شهر کرمانشاه در بافت تاریخی شهر واقع شده است گفت: میان کمیته باز آفرینی بافت شهری، استانداری، میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهر سازی اختلافاتی وجود داشت. در نهایت تصمیم بر این شد که چندین کارشناس با درنظر گرفتن انتقادات روی این مسئله تحقیق و بازنگری کنند. تا بهترین تصمیم گرفته شود.
وی در ادامه با اشاره به شهرهایی مانند تبریز، یزد، اصفهان ، شیراز و.. گفت :درشهر هایی که صنعت گردشگری موفقی دارند بافت تاریخی و هویت شهر حفظ شده است و کانون های گردشگری درکنار بافت تاریخی و هویت تاریخی این شهر ها شکل گرفته است.اگر طاقبستان وتکیه معاون الملک را از کرمانشاه جدا کنیم بقیه بافت سنتی شهر را تخریب کرده‌ایم درصورتی که بافت قدیمی شهر میتواند برگه برنده توسعه گردشگری شهری باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه خیابان مدرس می‌توانست هویت اجتماعی و فرهنگی کرمانشاه باشد یاد آور شد: به بهانه تعریض خیابان مدرس بناهای تاریخی و معماری زیبای این خیابان تخریب شد و یک نمای بد و ناهمگون از آن باقی ماند.
وی با ابراز خرسندی از تاسیس اداره گردشگری در شهرداری کرمانشاه گفت: اگر شهرداری دیدگاه گردشگری دارد آستین همت را بالا بزنند وبافت شهری را حفظ کنند. مسائل عمرانی هیچ منافاتی با حفظ بافت ندارد. کما اینکه الگو های جهانی و شهر های دیگر کشور با همین روند حفظ بافت پیش رفته اند.
امید قادری با بیان اینکه در سال گذشته برای تملک خانه ای قدیمی تنها ۳۵ میلیارد اعتبار مصوب داشته‌ایمکه ۸ میلیارد آن تحقق پیدا کرده‌است اظهارداشت: با این بودجه محدود ما توانایی تملک و ترمیم همه خانه ها رانداریم. باید پروژههای گردشگری برای این خانه ها طراحی و تعریف کرد و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران و صاحبان این خانه ها آنها را احیا کرد. باید مشوق‌های سرمایه گذاری مانند تخفیف در عوارض،انشعابات در نظر گرفته شود تا بتوانند این ها را به بوم گردی یا رستوران تبدیل کنند.
بخش‌هایی از گفتگوی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه پیرامون ثبت جهانی اورامانات، طرح گردشگری روستایی ۲۰۲۰ و صنایع دستی استان در شماره آینده میلکان به چاپ خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=6748

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.